Katalog

Maria Kostecka
Różne, Scenariusze

Zestaw scenariuszy zajęć świetlicowych

- n +

Scenariusze zajęć świetlicowych

I. RODZAJ ZAJĘĆ - zabawy.

TEMAT:
Zabawy z kartką i ołówkiem.

Cele ogólne - rozwijanie twórczego myślenia, fantazji i kreatywności.

Cele operacyjne - uczeń potrafi:
- narysować figury geometryczne,
- wykorzystać swoją fantazję i wyobraźnię w pracy.

Metoda - praktyczno-zadaniowa, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne - kartki, kolorowy papier, kredki, ołówki, klej.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część wstępna:
1. Podanie tematu i objaśnienie.
2. Rozdanie przyborów do zajęć.

Część zasadnicza:
1. Zabawa pierwsza - "Koło, kwadrat, trójkąt..."
- Zapoznanie uczniów z regułami zabawy.
- Przebieg zabawy: każdy uczestnik rysuje na swojej kartce koło, kwadrat i trójkąt (w dowolnym miejscu). Następnie wykorzystując te trzy podstawowe figury próbuje je ze sobą powiązać tak, aby powstał jakiś rysunek np.: zwierzę, dom itp.
2. Zabawa druga - "Pomyśl i narysuj"
- Zapoznanie uczniów z regułami zabawy.
- Rozdanie wydartych skrawków kolorowego papieru.
- Uczniowie przyklejają skrawek papieru na kartkę i rysują kompozycję według własnego pomysłu i fantazji, wykorzystując skrawek jako element rysunku np.: głowę psa, koronę drzewa

Część końcowa:
1. Uczniowie omawiają swoje prace.
2. Wybrane jury ustala, które prace są najbardziej oryginalne.
3. Wystawa prac.
4. Ewaluacja: uczniowie otrzymują kartki z niedokończonym zdaniem - "Zajęcia podobały mi się /nie podobały mi się, ponieważ.. ."

II. ZAJĘCIA WARSZTATOWE UMACNIAJĄCE WIĘZI SPOŁECZNE.

TEMAT:
Transparent braterstwa i zgody.

Cele ogólne - budowanie atmosfery przynależności do grupy, wzmocnienie więzi społecznych,
- kształtowanie właściwych postaw społecznych bez agresji i przemocy,
- wdrażanie do aktywnej pracy w grupie.

Cele operacyjne - uczeń zna i potrafi:
- wymienić zasady współżycia społecznego,
- ustalić hierarchię wartości zasad,
- potrafi pracować w grupie.

Metoda - praca zespołowa, praktyczno-zadaniowa

Środki dydaktyczne - duży arkusz szarego papieru, mazaki, farby plakatowe.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część wstępna:
1. Podanie tematu i objaśnienie.
2. Podział uczniów na grupy, wybór liderów.

Część zasadnicza:
1. Każda grupa sporządza listę najważniejszych reguł postępowania, które powinny być przestrzegane na co dzień wobec siebie.
2. Lider grupy przedstawia listę reguł.
3. Wspólne dokonanie wyboru najważniejszych reguł postępowania.
4. Wypisanie wybranych reguł na dużym arkuszu papieru.
5. Głośne odczytanie reguł i umieszczenie kolorowych odcisków dłoni wszystkich uczestników jako znaku akceptacji stosowania ustalonych zasad.

Część końcowa:

1. Podsumowanie zajęć.
2. Zawieszenie transparentu w świetlicy szkolnej.
Ewaluacja: uczniowie wychodząc otrzymują od nauczyciela samoprzylepną buźkę uśmiechniętą i ponurą. Na drzwiach wisi arkusz papieru z hasłami: zajęcia podobały mi się, zajęcia nie podobały mi się. Uczeń przykleja pod wybranym hasłem buźkę.

III. ZAJĘCIA INSPIRUJĄCE I KSZTAŁTUJĄCE POZYTYWNE POSTAWY.

TEMAT: Plakat idola

Cele ogólne - rozwijanie i podtrzymywanie gotowości do przyjmowania wzorców pozytywnych postaw,
- wdrażanie do kreatywnego myślenia i pracy w zespole.

Cele operacyjne - uczeń potrafi:
- rozpoznać pozytywne postawy,
- kreatywnie myśleć,
- pracować w grupie.

Metoda - praktyczno-zadaniowa indywidualna i w grupie.

Środki dydaktyczne - kartki papieru, kolorowe mazaki, klej, duży arkusz szarego papieru.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część wstępna:
1. Przybliżenie - wyjaśnienie pojęcia "idol".
2. Oglądanie zdjęć, obrazków postaci, których postawa życiowa, postępowanie jest pozytywne i można z niego czerpać przykłady dla własnego życia.

Część zasadnicza:
1. Praca samodzielna uczniów, wykonanie portretu własnego "idola", określenie pisemne jego pozytywnych cech.
2. Omówienie przez poszczególnych autorów portretów "idoli" cech, które są dla nich znaczące, umotywowanie wyboru "idola".
2. Naklejenie portretów na duży arkusz papieru z napisem "Plakat idola".
3. Wspólne wybranie i wypisanie z portretów na plakat "Cech dla nas szczególnie ważnych".

Część końcowa:
1. Podsumowanie zajęć.
2. Zawieszenie plakatu w świetlicy.
3. Ewaluacja: uczniowie otrzymują kartki z niedokończonym zdaniem -
"Zajęcia podobały mi się /nie podobały mi się, ponieważ.. .".

Opracowanie: Maria Kostecka

Wyświetleń: 2227


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.