Katalog Maria Czarnecka Edukacja czytelnicza, Zadania ŁącznicyŁącznicyJedną z form działalności pedagogicznej bibliotekarza szkolnego jest praca z aktywem bibliotecznym. Na początku roku szkolnego z każdej klasy zgłaszają się uczniowie, którzy chcą współpracować z bibliotekarzem. Dobrze jest, gdy funkcję tę pełnią przez kilka lat ci sami uczniowie, gdyż wdrożeni już do pracy, sprawniej wykonują przyjęte zadania.W skład aktywu bibliotecznego wchodzą łącznicy klasowi, są to uczniowie klas I - VI. Praca łączników jest różnorodna i ważna w całokształcie działalności biblioteki. Obejmują oni swoim zasięgiem całą szkołę, praktycznie docierają do każdego ucznia. CELEM PRACY ŁĄCZNIKÓW JEST: - ułatwienie bibliotece kontaktu z wychowawcą i klasą, - zbliżenie klasy do biblioteki, - popularyzowanie czytelnictwa w klasie, - wyrabianie w uczniach poczucia współodpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie biblioteki. ZADANIA ŁĄCZNIKA KLASOWEGO 1. Stałe aktualizowanie czytelniczej kartoteki klasy. (przeniesienie do innej szkoły, zmiana szkoły, przeprowadzka) 2. Czuwanie nad czytelnictwem klasy: - sporządzenie sprawozdań ze stanu czytelnictwa klasy: statystyka miesięczna, okresowa, roczna, systematyczne przekazywane informacji i wniosków klasie i wychowawcy, - regulowanie wypożyczeń lektur i innych książek (sprawozdanie co dwa tygodnie terminowości zwrotów), - przekazywanie informacji o nowych nabytkach, propagowanie książek i czasopism, - przekazywanie bibliotece ewentualnych dezyderatów uczniów na temat zakupu nowości wydawniczych. 3. Pomoc przy wypożyczeniach zbiorowych dla klasy. 4. Przekazywanie wychowawcy informacji o pracach społecznych klasy w bibliotece. 5. Przekazywanie nowym kolegom informacji na temat zasobów i struktury księgozbioru oraz katalogów i różnych form informacji bibliotecznej, a także zachęcanie do uczestniczenia w pracach społecznie użytecznych na rzecz biblioteki. 6. Obowiązek uczestniczenia w zebraniach łączników bibliotecznych. 7. Skuteczna pomoc w egzekwowaniu książek pod koniec roku szkolnego. 8. Łącznik powinien być wyróżniającym się czytelnikiem i świadomym swoich zadań, współgospodarzem biblioteki szkolnej. Z wyżej wymienionych zadań łączników wynika, że wielka różnorodność ich pracy pomaga w rozwijaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych biblioteki szkolnej. W trudnej pracy pomaga im bibliotekarz, przypominając drobnych niedociągnięciach i zaniedbaniach. Za wzorowa pracę są nagradzani dyplomami oraz nagrodami książkowymi. Praca z liczną grupą dzieci, zróżnicowaną wiekowo jest trudniejsza niż praca w klasie. Przynosi jednak bibliotekarzowi ogromną satysfakcję z możliwości przekazania dzieciom swojej wiedzy. Współpraca jest okazją do częstego kontaktu z czytelnikami, lepszego poznania ich zainteresowań czytelniczych, a jednocześnie stanowi dużą pomoc w pracy bibliotecznej. Uczniowie współpracujący z biblioteką poszerzają swoją wiedzę o książce, kształtują w sobie cechy charakteru, jak poczucie odpowiedzialności, systematyczność, punktualność, dokładność w pracy, zamiłowanie do ładu i porządku, chęć pomagania innym. Dobrze zorganizowana praca daje dzieciom satysfakcję, samozadowolenie z dobrze spełnionych obowiązków. Opracowanie: Maria Czarnecka Wyświetleń: 1330
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |