Katalog

Maria Czarnecka
Edukacja czytelnicza, Zadania

Łącznicy

- n +

Łącznicy

Jedną z form działalności pedagogicznej bibliotekarza szkolnego jest praca z aktywem bibliotecznym. Na początku roku szkolnego z każdej klasy zgłaszają się uczniowie, którzy chcą współpracować z bibliotekarzem. Dobrze jest, gdy funkcję tę pełnią przez kilka lat ci sami uczniowie, gdyż wdrożeni już do pracy, sprawniej wykonują przyjęte zadania.

W skład aktywu bibliotecznego wchodzą łącznicy klasowi, są to uczniowie klas I - VI. Praca łączników jest różnorodna i ważna w całokształcie działalności biblioteki. Obejmują oni swoim zasięgiem całą szkołę, praktycznie docierają do każdego ucznia.

CELEM PRACY ŁĄCZNIKÓW JEST:

- ułatwienie bibliotece kontaktu z wychowawcą i klasą,
- zbliżenie klasy do biblioteki,
- popularyzowanie czytelnictwa w klasie,
- wyrabianie w uczniach poczucia współodpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie biblioteki.

ZADANIA ŁĄCZNIKA KLASOWEGO

1. Stałe aktualizowanie czytelniczej kartoteki klasy.
(przeniesienie do innej szkoły, zmiana szkoły, przeprowadzka)
2. Czuwanie nad czytelnictwem klasy:
- sporządzenie sprawozdań ze stanu czytelnictwa klasy: statystyka miesięczna, okresowa, roczna, systematyczne przekazywane informacji i wniosków klasie i wychowawcy,
- regulowanie wypożyczeń lektur i innych książek (sprawozdanie co dwa tygodnie terminowości zwrotów),
- przekazywanie informacji o nowych nabytkach, propagowanie książek i czasopism,
- przekazywanie bibliotece ewentualnych dezyderatów uczniów na temat zakupu nowości wydawniczych.
3. Pomoc przy wypożyczeniach zbiorowych dla klasy.
4. Przekazywanie wychowawcy informacji o pracach społecznych klasy w bibliotece.
5. Przekazywanie nowym kolegom informacji na temat zasobów i struktury księgozbioru oraz katalogów i różnych form informacji bibliotecznej, a także zachęcanie do uczestniczenia w pracach społecznie użytecznych na rzecz biblioteki.
6. Obowiązek uczestniczenia w zebraniach łączników bibliotecznych.
7. Skuteczna pomoc w egzekwowaniu książek pod koniec roku szkolnego.
8. Łącznik powinien być wyróżniającym się czytelnikiem i świadomym swoich zadań, współgospodarzem biblioteki szkolnej.

Z wyżej wymienionych zadań łączników wynika, że wielka różnorodność ich pracy pomaga w rozwijaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych biblioteki szkolnej. W trudnej pracy pomaga im bibliotekarz, przypominając drobnych niedociągnięciach i zaniedbaniach. Za wzorowa pracę są nagradzani dyplomami oraz nagrodami książkowymi.

Praca z liczną grupą dzieci, zróżnicowaną wiekowo jest trudniejsza niż praca w klasie. Przynosi jednak bibliotekarzowi ogromną satysfakcję z możliwości przekazania dzieciom swojej wiedzy. Współpraca jest okazją do częstego kontaktu z czytelnikami, lepszego poznania ich zainteresowań czytelniczych, a jednocześnie stanowi dużą pomoc w pracy bibliotecznej.

Uczniowie współpracujący z biblioteką poszerzają swoją wiedzę o książce, kształtują w sobie cechy charakteru, jak poczucie odpowiedzialności, systematyczność, punktualność, dokładność w pracy, zamiłowanie do ładu i porządku, chęć pomagania innym. Dobrze zorganizowana praca daje dzieciom satysfakcję, samozadowolenie z dobrze spełnionych obowiązków.

Opracowanie: Maria Czarnecka

Wyświetleń: 1330


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.