Katalog Jolanta Gawron Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Nasza Ojczyzna - scenariusz zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem komputeraScenariusz zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem komputera w klasie IITemat bloku: Nasza Ojczyzna. Temat dnia: Godło Polski. Temat: Słuchanie z płyty CD "Legendy o Orle Białym". Ustalenie kolejności zdarzeń w legendzie. Opowiadanie legendy o założeniu państwa polskiego. Symbole narodowe. Kolorowanie godła Polski. Odejmowanie od 14 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - rozwiązywanie zadań tekstowych. Orły - ptaki chronione - prezentacja w Power Point. Wyrazy pisane wielka litera. Cele ogólne: - poznanie legendy związanej z Gnieznem, - wzbogacenie słownictwa uczniów o treści związane z legendą, - wdrażanie do kilkuzdaniowej wypowiedzi na określony temat, - zastosowanie zdobytych wiadomości w formie plastycznej, - rozwijanie umiejętności logicznego rozumowania poprzez rozwiązywanie zadań. Cele szczegółowe: - opowiada legendę, - stosuje w wypowiedziach zgromadzone słownictwo, - uzupełnia zdanie określające pojęcie legendy, - wie, co to jest puszcza i gród, - wie, że Gniezno to pierwsza stolica Polski, - wyodrębnia w utworze postacie i zdarzenia, - ustala kolejność wydarzeń, - wie, że godło Polski jest symbolem narodowym, - wskazuje na mapie góry, rzeki i miasta, - wie, że nazwy gór, rzek i miast piszemy wielką literą, - wie, że orły są ptakami chronionymi, - potrafi rozwiązać zadanie z treścią, - umie odejmować liczby od 14 z przekroczeniem progu dziesiątkowego, - wie, że hymn państwowy należy śpiewać w postawie na baczność, - właściwymi barwami maluje godło Polski. Metody: Słowne: rozmowa, praca z tekstem, opowiadanie. Oglądowe: obserwacje, pokaz. Działań praktycznych. Formy: zespołowa, indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa jednolita. Rodzaje aktywności dziecięcej: polonistyczna, matematyczna, środowiskowa, plastyczna, muzyczno -ruchowa. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie w kręgu - "wyklaskiwanka - rymowanka" Raz, dwa, trzy! Witamy się wszyscy! 2. Zabawa w skojarzenia. Uczniowie stoją w kręgu, nauczyciel rzuca piłkę do dziecka i mówi niedokończone zdanie. Moje miasto to.. . Stolica naszego województwa to.. . Największa rzeka w Polsce to.. . Stolicą polski jest... Herbem Warszawy jest.. . Przez nasze miasto przepływa rzeka.. . Lech, Czech i.. .. W naszym województwie znajdują się Góry.. . 3. Czytanie wiersza przez nauczyciela pt. "Legenda" Legenda opowiada o czymś, Co podobno zdarzyło się dawno, O czym należało pamięta...ć I pamiętano. Opowieść przodków dalekich. Dziad przekazywał wnukowi, A wnuk swoim wnukom. Niepisana, nie znająca druku Szła legenda przez wieki. Pamięta minione dzieje. Jest podobna do bajki, ale bajką nie jest. 4. Omówienie treści wiersza. - O czym opowiada legenda? - Jak była przekazywana legenda? - Czy wydarzenia przedstawione w legendzie były prawdziwe? 5. Praca samodzielna uczniów. Uzupełnij zdanie. Opowieść fantastyczna o niezwykłych wydarzeniach i postaciach, przekazywana z pokolenia na pokolenie - to.. ................................. 6.Czytanie z płyty CD "Legendy o Orle Białym". Prezentacja w Power Point. 7. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów: gród, puszcza. Gród - osad obronna, usytuowana w miejscach trudno dostępnych. Puszcza - las, kompleksy leśne. 8. Rozmowa na temat wysłuchanej legendy. - W jakim celu bracia wyruszyli na wędrówkę? - W jakie strony udali się bracia? - Co spotkało po drodze drużynę Lecha? - Co zbudowała drużyna Lecha ? - Jak nazwano gród? - Dlaczego orzeł stał się symbolem Polski? - Od czego pochodzi nazwa pierwszej stolicy Polski? 9. Ustalenie kolejności zdarzeń w legendzie. Ponumeruj tytuły według kolejności wydarzeń w legendzie. 10. Indywidualne opowiadanie legendy o założeniu państwa polskiego. 11. Zabawy ruchowe. - Przedstawienie ruchem, gestami sposobu poruszania się ora. 12. Wskazywanie na mapie gór, rzek i miast. - Pisownia wielka litera nazw gór, rzek i mist. 13. Wysłuchanie hymnu państwowego. - Jak nazywa się pieśń, której słuchaliście? - W jakich sytuacjach jest grany Mazurek Dąbrowskiego? - Jak należy zachować się, słuchając hymnu państwowego? - Próby śpiewania hymnu państwowego. 14. Gromadzenie słownictwa związanego z wyglądem orła. - Jakiego koloru jest orzeł? - W którą stronę jest zwrócony? - Co ma na głowie? - Jakiego koloru są szpony i dziób? 15. Samodzielne opisywanie zdań opisujących godło Polski. Uzupełnij zdania opisujące godło Polski. Godłem Polski jest................................. Orzeł zwrócony jest............................... Na głowie ma.. ................................... Jego dziób i szpony są.. ......................... Wizerunek Orła Białego jest................... naszej Ojczyzny. 16. Kolorowanie godła Polski właściwymi barwami. 17. Rozwiązywanie zadań. 18. Odejmowanie liczb od 14 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. - Przedstawianie działań na grafie i drzewku. 19. Oglądanie prezentacji w Power Point - "Orły ptaki chronione". - Orzeł włochowaty - najmniejszy z orłów. Jest smukły, jego lot odznacza się elegancja. - Orzeł cesarskim - to duży ptak, który gnieździ się na drzewach. - Orzeł przedni - to największy orzeł. Gnieździ się na skałach. - Afrykański bielik - ze względu na głośne dźwięki, które wydaje, nazywany bywa orłem krzykliwym. - Orzeł bielik - zagrożony wyginięciem. Jest ptakiem padlinożernym, a także żywi się rybami. Gnieździ się w okolicach obfitujących obfitujących wodę. - Wskazywanie charakterystycznych cech orła. 20. Drama: Orły. 21. Wyraziste czytanie wiersza pt. "Rozmowa z orłem". - Do jakiego wiersza podobny jest ten utwór? 22.Podsumowania dnia i samoocena. - Jak się czułeś podczas zajęć? Pomaluj buźkę. Opracowanie: Jolanta Gawron Wyświetleń: 9411
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |