Katalog

Irena Szturycz
Turystyka, Artykuły

Przewodnik - atrakcje mojej miejscowości Konotop

- n +

Przewodnik - atrakcje mojej miejscowości - Konotop

PROJEKT EDUKACYJNY WSPIERAJĄCY REALIZACJĘ NAUCZANIA PRZEDMIOTU - PRZYRODA W KLASIE V W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KONOTOPIE

PRZEWODNIK

atrakcje mojej miejscowości

KONOTOP.

PROJEKT INTEGRACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH W PRZEDMIOTACH :
- przyroda
- plastyka
- lekcja wychowawcza


SPIS TREŚCI
- Wstęp
- Wykaz treści programowych realizowanych w trakcie projektu
- Osiągnięcia uczniów
- Realizacja projektu
- Modele lekcji
przyroda - osobliwości przyrodnicze mojego regionu
lekcja wychowawcza - tworzymy przewodnik
mojej miejscowości
- Załączniki

WSTĘP

Celem niniejszego projektu edukacyjnego jest zapoznanie uczniów
z walorami historycznymi, kulturowymi i przyrodniczymi swojej miejscowości, poznanie wpływów Małej Ojczyzny na życie
jej mieszkańców.

Podczas przeprowadzania projektu realizowane będą następujące cele :
- rozbudzanie motywacji poznania swojej Małej Ojczyzny,
- wprowadzenie w kulturę własnego regionu,
- poznanie walorów przyrodniczych Konotopu,
- wdrażanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- dostrzeganie walorów swojej miejscowości i umiejętne zaprezentowanie ich,
- rozwijanie wrażliwości dziecka,
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie

WYKAZ TREŚCI Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ REALIZOWANYCH W TRAKCIE PROJEKTU

- właściwości prostych form użytkowych (j.polski)
- elementy historii regionalnej (historia)
- dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych walorów najbliższego regionu ( przyroda)
- działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
(plastyka)
- charakterystyka kulturowa regionu, główne symbole regionu
(edukacja regionalna)
- elementy historii regionu (edukacja regionalna)
- wydawnictwa informacyjne, literatura popularnonaukowa (edukacja czytelnicza i medialna)

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

- czytanie tekstów z uwzględnieniem celu,
- pisanie tekstów w różnorakich celach,
- pisanie w różnych, prostych formach,
- dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych walorów
- posługiwanie się prostymi technikami plastycznymi,
- dostrzeganie wpływu wartości związanych z kulturą regionu na życie ludzi.

REALIZACJA PROJEKTU
Projekt został zrealizowany przez uczniów V klasy ze Szkoły Podstawowej w Konotopie w czasie czterech tygodni. Prace przygotowujące uczniów do opracowania przewodnika rozpoczęły się na lekcjach przyrody, plastyki i lekcji wychowawczej w czasie, których dzieci zaznajomiły się z walorami historycznymi , kulturowymi i przyrodniczymi swojego regionu. Na kolejnej lekcji wychowawczej dzieci zapoznały się z definicją przewodnika, jako materiałem pełniącym rolę informacyjną i reklamową. Podczas przeglądania różnych tekstów i zdjęć związanych z rodzinną miejscowością, uczniowie dostali od nauczyciela propozycję samodzielnego opracowania przewodnika. Temat podjęli z dużym zaangażowaniem.

Dzieci zostały podzielone na siedem zespołów. Każda z grup otrzymała instrukcję z wykazem zadań i źródeł, w których znajdą potrzebne informacje oraz terminy konsultacji.

Dalszy etap projektu był już realizowany w ramach zajęć pozalekcyjnych w czasie ferii zimowych - 2002 r. w trakcie, których uczniowie wykorzystali zebrane i opracowane informacje.

Każdy zespół otrzymał arkusz brystolu, na którym mógł rozmieścić zebrane materiały.

Gotowy przewodnik zawierał informacje dotyczące położenia geograficznego, przynależności administracyjnej, historii, atrakcji turystycznych i przyrodniczych Konotopu. Ponadto informował jak ciekawie można tu spędzić czas i zawierał plany rozwoju miejscowości w przyszłych dziesięcioleciach.

MODEL LEKCJI Z PRZYRODY W KLASIE V

Temat: OSOBLIWOŚCI PRZYRODNICZE MOJEGO REGIONU

Cele lekcji :

a) poznawcze :
- zapoznanie się uczniów z pospolitymi gatunkami roślin, grzybów i zwierząt występujących w okolicy
- poznanie pomników przyrody występujących w najbliższej okolicy
b) kształcące :
- kształcenie umiejętności zaprezentowania walorów przyrodniczych własnej miejscowości
c) wychowawcze :
- budzenie zainteresowań własną miejscowością

Środki dydaktyczne :
- zebrane przez uczniów informacje o roślinach, grzybach,
drzewach i zwierzętach

Metody pracy
- dyskusja
- praca zespołowa
- prezentacja

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie w zespołach proponują prezentację swoich zbiorów, uzasadniając kryterium według jakiego gromadzili materiały.

W dalszej kolejności zastanawiają się, czy w okolicy występują okazy roślin i zwierząt, które należałoby chronić i jakie należałoby podjąć kroki by okazy nie zostały zniszczone. Następnie zastanawiają się, czy na terenie wsi Konotop znajdują się elementy przyrody nieożywionej, które należało by ochronić troską.

W kolejnej części lekcji uczniowie przystępują do pracy starając się zaprezentować swoje zbiory. W zależności od uznania, grupy wykonują albumy, plakaty, makiety z terenu (z wykorzystaniem zebranych materiałów) , które potrafią samodzielnie opisać. Gotowe prace, po omówieniu, zostają wyeksponowane w klasie V.
W podsumowaniu uczniów planują wycieczkę do lasu.

MODEL LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W KLASIE V
Temat: TWORZYMY PRZEWODNIK MOJEJ MIEJSCOWOŚCI

Cele lekcji :
a) poznawcze :
- zapoznanie się z terminem - przewodnik
- zapoznanie się z przekładowymi przewodnikami
b) kształcące:
- kształcenie umiejętności tworzenia przewodnika
- kształcenie umiejętności prasy w zespole
- kształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiału do stworzenia przewodnika
c) wychowawcze :
- pobudzanie zainteresowań własną miejscowością

Środki dydaktyczne:
- przykładowe przewodniki
- słownik języka polskiego

Metody pracy :
- dyskusja
- praca zespołowa
- praca ze słownikami

PRZEBIEG LEKCJI

Lekcja rozpoczyna się przypomnieniem wiadomości zdobytych podczas wycieczki po rodzinnej wsi Konotop. Uczniowie dyskutują nad walorami swojej miejscowości. Wykorzystują też informacje uzyskane na lekcjach innych przedmiotów.

Stwierdzają, że okolice, w których mieszkają są piękne, mają ciekawą historię i są godne podziwu. W trakcie rozmowy dzieci dochodzą do wniosku, że warto by swoją miejscowość pochwalić się przed innymi. Nauczyciel proponuje uczniom wykonanie przewodnika.

Na początek uczniowie odnajdują w słowniku języka polskiego hasło - przewodnik. Następnie nauczyciel pokazuje dostępne przewodniki reklamujące miasta. Dzieci zauważają, że znajdują się tam nie tylko fotografie, ale i opisy dotyczące położenia, walorów turystycznych, przyrodniczych i historycznych. Po omówieniu zalet nauczyciel proponuje wykonanie takiego przewodnika naszej miejscowości. Klasa zostaje podzielona na zespoły, które otrzymują instrukcje , według których mają samodzielnie wykonać zadania :
1) Konotop moja miejscowość, jej miejsce na mapie Polski;
2) Historia Konotopu;
3) Atrakcje turystyczne Konotopu;
4) Walory przyrodnicze Konotopu;
5) Jak atrakcyjnie można spędzić czas w mojej miejscowości;
6) Jak dbamy o środowisko w naszej miejscowości;
7) Moja miejscowość za 20 lat.

Instrukcje zadań

Grupa I
KONOTOP MOJA MIEJSCOWOŚĆ, JEJ MIEJSCE NA MAPIE POLSKI
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- określić położenie Konotopu na mapie Polski
- przerysować mapę Polski i zaznaczyć na niej nasze województwo, gminę i miejscowość Konotop
- przerysować mapę miejscowości Konotop
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002-2.III.2002)
- konsultacje: w zależności od potrzeb uczniów.

GRUPA II
HISTORIA KONOTOPU
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- wyszukać wiadomości o historii Konotopu i wybrać z niej najważniejsze fakty
- zebrać najważniejsze informacje o zabytkach historycznych Konotopu
- zebrać ilustracje i zdjęcia zabytków w naszej miejscowości
(można wykonać samodzielnie lub samodzielnie je narysować)
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002-2.III.2002)
- konsultacje: w zależności od potrzeb uczniów.

GRUPA III
ATRAKCJE TURYSTYCZNE KONOTOPU
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- zastanowić się, co warto pokazać turystom przyjeżdżającym do naszej miejscowości
- zebrać zdjęcia i ilustracje najciekawszych miejsc (materiały można wykonać samodzielnie)
- opisać je w sposób zachęcający do obejrzenia
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002 - 2.III.2002)
- konsultacje: w zależności od potrzeb uczniów.

GRUPA IV
WALORY PRZYRODNICZE KONOTOPU
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- wypisać gatunki roślin, grzybów, drzew i roślin, które można spotkać w lasach Konotopu
- zapoznać się z walorami przyrodniczymi rzek: Ciekącej i Obrzycy ( najciekawsze opisać)
- zebrać informacje o pomnikach przyrody na terenie Konotopu (wykonać zdjęcia lub samodzielnie je narysować)
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002 - 2.III.2002)
- konsultacje: w zależności od potrzeb uczniów.

GRUPA V
JAK ATRAKCYJNIE MOŻNA SPĘDZIĆ CZAS W MOJEJ MIEJSCOWOŚCI
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- zredagować pytania i przeprowadzić wywiad z :
- panem Janem Harasimowiczem - trenerem klubu sportowego "Mieszko" w Konotopie
- panią Kazimierą Jaskułą - sołtysem wsi Konotop
- panią Stanisławą Całko - dyrektorem Szkoły Podstawowej w Konotopie na temat: Jak można spędzić czas wolny w mojej miejscowości ?
- przeprowadzony wywiad zapisać w formie dialogu
- wykonać ilustracje i zdjęcia
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002 - 2.III.2002)
- konsultacje: w zależności od potrzeb uczniów.

GRUPA VI
JAK DBAMY O ŚRODOWISKO W NASZEJ MIEJSCOWOŚCI
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- zredagować pytania i przeprowadzić wywiad z :
- panem Zdzisławem Łukaszewskim - pracownikiem Urzędu
Gminy w Kolsku
na temat: Higiena środowiska: usuwanie i przetwarzanie ścieków, odpadów komunalnych i przemysłowych
- panią Kazimierą Jaskułą - sołtysem wsi Konotop
na temat: W jakich akcjach ekologicznych mieszkańcy Konotopu brali udział ? Jak troszczą się o etykietę własnego domu ? Klatki schodowej ? Trawnika przed domem ? Placu ?

- przeprowadzony wywiad przedstawić w formie dialogu
- zastanowić się: jakie przedsięwzięcia na rzecz ochrony naszego najbliższego środowiska można podjąć w naszej szkole ?
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002 - 2.III.2002)

GRUPA VII
MOJA MIEJSCOWOŚĆ ZA LAT 20
- dokładnie zapoznać się z instrukcją
- zastanowić się: jak wyobrażacie sobie naszą miejscowość za 20 lat
- opisać najciekawsze wyobrażenia
- wykonać ilustracje
- czas realizacji: 4 tygodnie (4.II.2002 - 2.III.2002)
- konsultacje: w zależności od potrzeb uczniów.

IRENA SZTURYCZ - nauczyciel przyrody
w Szkole Podstawowej w Konotopie

Jestem nauczycielem przyrody, plastyki i wychowawczynią klasy V Szkoły Podstawowej w Konotopie.
Podczas cyklu lekcji z różnych przedmiotów (przyroda, plastyka, lekcja wychowawcza) tematycznie związanych z rodzinną miejscowością postanowiłam efektywniej wykorzystać zgromadzone przez uczniów wiadomości. Wspólnie z dziećmi przystąpiliśmy do realizacji projektu - "PRZEWODNIK - ATRAKCJE MOJEJ MIEJSCOWOŚCI - KONOTOP". Celem niniejszego projektu edukacyjnego było zapoznanie uczniów z walorami historycznymi, kulturowymi i przyrodniczymi swojej miejscowości, poznanie wpływów Małej Ojczyzny.

Podczas przeprowadzania projektu realizowane były następujące cele :
- rozbudzania motywacji poznawania swojej Małej Ojczyzny,
- wprowadzenie w kulturę własnego regionu,
- poznanie walorów przyrodniczych Konotopu,
- wdrażanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- dostrzeganie walorów swojej miejscowości i umiejętne ich zaprezentowanie,
- rozwijanie wrażliwości dziecka,
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie.

Projekt został zrealizowany przez uczniów klasy V Szkoły Podstawowej w Konotopie w czasie czterech tygodni, w miesiącu luty i marzec 2002 roku. Prace przygotowujące uczniów do opracowania przewodnika rozpoczęły się na lekcjach przyrody, plastyki i lekcji wychowawczej, w czasie których dzieci zaznajomiły się z walorami historycznymi, kulturowymi i przyrodniczymi swojego regionu. Na kolejnej lekcji wychowawczej dzieci zapoznały się z terminem: przewodnik, jako materiał pełniący rolę informacyjną i reklamową. Podczas przeglądania różnych tekstów, zdjęć związanych z rodzinną miejscowością, uczniowie otrzymali od nauczyciela propozycję samodzielnego opracowania przewodnika.

Temat podjęli z dużym zaangażowaniem.
Dzieci zostały podzielone na siedem zespołów. Każda z grup otrzymała instrukcję z wykazem zadań, źródeł w których znajdą potrzebne informacje oraz terminy konsultacji z nauczycielem prowadzącym. Dalszy etap projektu był już realizowany w ramach zajęć pozalekcyjnych, w trakcie których uczniowie wykorzystali zebrane i opracowane informacje. Każdy zespół otrzymał arkusze, na których zawarł zebrane materiały. Projekty zespołów ocenione były wg wcześniej określonych kryteriów. Przeprowadzenie w/w projektu - przewodnika przyczyniło się do tego, że uczniowie zapoznali się z walorami historycznymi, kulturowymi, przyrodniczymi i turystycznymi swojej miejscowości, co było celem nadrzędnym projektu. Na wszystkich etapach powstania projektu zauważyłam ogromne zaangażowanie twórców "dzieła" w jego realizację oraz pomysły i sposoby na jego promowanie. Prezentacja przewodnika odbyła się na Radzie Pedagogicznej w Szkole Podstawowej w Konotopie w dniu 13 styczeń 2003 roku. Swój dorobek uczniowie sami przedstawili nauczycielom naszej szkoły

Opracowanie: mgr Irena Szturycz

Wyświetleń: 1946


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.