Katalog

Dorota Dziubek
Język polski, Scenariusze

"Jak ty komu, tak on tobie", czyli historia o Pawle i Gawle na podstawie wiersza Aleksandra Fredry

- n +

"Jak ty komu, tak on tobie", czyli historia o Pawle i Gawle na podstawie wiersza Aleksandra Fredry

Scenariusz lekcji języka polskiego
(propozycja metodyczna dla klasy IV szkoły podstawowej)

CELE OPERACYJNE LEKCJI
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
- nazywać cechy bohaterów i oceniać ich zachowanie,
- wskazać morał utworu i wyjaśnić go,
- wiedzieć, co to jest archaizm,
- wskazać cechy dobrego sąsiada,
- ułożyć chronologicznie wydarzenia,
- budować kilkuzdaniową wypowiedź, formułować własne sądy i uzasadniać je,
- aktywnie pracować w grupie i skutecznie komunikować się z członkami zespołu.

METODY I TECHNIKI:
- techniki dramowe,
- elementy dyskusji,
- praca z tekstem,
- zajęć praktycznych - ćwiczenia redakcyjne.

FORMY PRACY:
- praca samodzielna, zbiorowa, w grupie.

POMOCE:
- karta pracy,
- zadania do pracy w grupach,
- portret Aleksandra Fredry,
- szary papier wycięty w kształcie domu, kolorowe wycinki z czasopism związane z tematyką lekcji, biały papier A4, kredki, flamastry,
- słowniki ortograficzne,
- podręczniki Między nami A. Łuczak i A. Murdzek dla klasy IV (Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002).

UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI LEKCJI
Na realizację zagadnienia można przeznaczyć 2 jednostki lekcyjne.

PRZEBIEG LEKCJI

1. Przygotowani wcześniej uczniowie prezentują scenkę:
Jedna z osób (dziecko) głośno gra na instrumencie muzycznym. Przychodzi sąsiadka, która prosi matkę dziecka, aby przez 2 godz. nie grało, gdyż wróciła bardzo zmęczona z pracy i pragnie odpocząć.

Można zastosować tu "stop - klatkę". Uczniowie powinni rozstrzygnąć zakończenie:
sąsiadki pokłócą się lub znajdą polubowne rozwiązanie.
Uczniowie - aktorzy kończą scenkę wg scenariusza klasy.

2. Rozmowa na temat dramy:
- cel spotkania sąsiadek,
- zachowanie bohaterów scenki,
- dlaczego uczniowie zaproponowali takie, a nie inne rozwiązanie sytuacji - uzasadnienie,
- czy chcieliby mieć hałaśliwych sąsiadów.

3. Odczytanie utworu Aleksandra Fredry "Paweł i Gaweł"
- wyjaśnienie, co to jest archaizm,
- objaśnienie niezrozumiałych wyrazów.

4. Rozmowa na temat utworu i wypełnianie karty pracy (Zał. 1)

5. Uwagi nauczyciela dotyczące tematu i jego zapis:

"Jak ty komu, tak on tobie", czyli historia o Pawle i Gawle na podstawie utworu Aleksandra Fredry.

6. Podział na grupy (wybór losowy)
- losowanie zadań do wykonania:
- Uzupełnij tekst brakującymi literami: ó-u, ch-h, rz-ż-sz. Uzasadnij pisownię. (Zał. 2)
- Napisz wskazówki, jak być dobrym sąsiadem. (Zał. 3)
- Napisz do Gawła list w imieniu Pawła. Zaproponuj sposób rozwiązania konfliktu. (Zał. 4)
- Sporządź plakat podkreślający cechy dobrego sąsiada (wykorzystaj ilustracje z gazet, narysuj lub napisz swoje propozycje).
- Sporządź plakat podkreślający złe cechy sąsiada (wykorzystaj ilustracje z gazet, narysuj lub napisz swoje propozycje).

- objaśnienie poleceń,
- wyznaczenie czasu na wykonanie zadań (ok.15 min.).

7. Przedstawienie efektów pracy przez poszczególne grupy i omówienie ich (wszystkie można zamieścić w klasie na tablicy przeznaczonej do eksponowania prac uczniów).

8. Objaśnienie pracy domowej -patrz Zał. 1.


ZAŁĄCZNIK NR 1

KARTA PRACY
I
- Autor: ...........................................................................
- Tytuł: ............................................................................
- Bohaterami utworu są:. ................................................
- Uzupełnij, wybierając z ramki właściwe określenia:
Cechy Pawła: ......................................................................
Cechy Gawła: .....................................................................
...........................................................................
 
hałaśliwy, spokojny, krzykliwy, ugodowy, zadziorny, nieustępliwy, uciążliwy, nie liczy się z innymi, źle wychowany
- Morał (mądrość płynąca z utworu, złota myśl): ..................................
................................................................................................................
- Archaizm ............................................................................

II
- Uporządkuj kolejność wydarzeń (ponumeruj je):
Odmowa Gawła.
Prośba Pawła.
Wspólne mieszkanie.
Swawole Gawła.
Odwet Pawła.

PRACA DOMOWA
Dla wszystkich:
Przygotuj się do głośnego czytania wiersza "Paweł i Gaweł" - zwróć uwagę na dokładne wymawianie wyrazów, znaki przestankowe, podkreśl sens zdań odpowiednim tonem głosu.
Dla chętnych:
Stwórz komiks na podstawie tekstu wiersza.


ZAŁĄCZNIK NR 2

Utw..r (u,ó). .leksandra (A,a). .redry (F,f) opowiada o dw..ch (ó, u) sąsiadach: ..awle (P,p) i. .awle (g,G).

Paweł, który mieszkał na pięt..e (ż,rz), był mę..czyzną (rz,ż,sz) spokojnym, z nikim się nie kł..cił (ó,u). Gaweł natomiast, zajmujący dół (ó,u), myślał tylko o sobie: st..elał (ż,rz,sz), gonił, p..ewracał (ż,rz) meble, k..yczał (rz,ż,sz) - jednym słowem. .ałasował (ch,h). Mimo pr..śb (ó,u) sąsiada nie zmienił swego za..owania (ch,h).

Następnego dnia spotkała go niespodzianka. Paweł nap..ścił (u,ó) do swojego pokoju wody, kt..ra (ó,u) p..eciekała (sz,rz,ż) przez sufit. Gaweł pr..bował (u,ó) interw..iować (ę,en), że zalewa mu mie..kanie (ż,sz,rz), jednak usłyszał odpowiedź: "Jak ty komu, tak on tobie".

ZAŁĄCZNIK NR 3

Przykłady wskazówek dla tych, którzy chcą być dobrymi sąsiadami:

- Pozdrawiaj sąsiada: "Dzień dobry", "Dobry wieczór".
- Nie włączaj zbyt głośno telewizora lub radia.
- Nie krzycz.
- Nie kłóć się z rodzeństwem.
- Zachowuj się cicho wieczorem, gdy inni mieszkańcy wracają zmęczeni do domu lub chcą iść spać.
- Gdy sąsiad jest chory - zrób mu zakupy, kup lekarstwa.
- Należy sąsiadowi pomóc wnieść do mieszkania ciężkie zakupy.


ZAŁĄCZNIK NR 4

Przykład listu.

Ostrowiec Św., 20.09.2003 r. Drogi Sąsiedzie!

Chciałbym serdecznie Pana prosić, aby Pan ciszej się zachowywał. Hałas przeszkadza mi wypocząć po ciężkiej pracy. Jeśli Pan by się zgodził, wziąłbym Pana na prawdziwe polowanie, bo należę do Koła Łowieckiego w Ostrowcu.

Z poważaniem
Paweł - sąsiad z I piętra

 

Ostrowiec Św., 20.09.2003 r.

Wyświetleń: 4147


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.