Katalog

Łucja Krzak, Ewa Kow
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz przedstawienia o tematyce antyalkoholowej pt."Powiedz NIE"

- n +

Scenariusz przedstawienia o tematyce antyalkoholowej pt."Powiedz NIE"

Scena I
Tło muzyczne stanowi podkład instrumentalny grany na pianinie przez jednego z uczniów. Dekoracja jest symboliczna- na materiale lub ścianie widoczny duży napis: POWIEDZ...

Na scenę wchodzi troje uczniów.
UCZEŃ 1:
Dziś pomówimy o alkoholu. Ktoś powie, że nie ma o czym mówić. Chyba wszyscy wiedzą, co to takiego.
UCZEŃ 2:
Niektórzy może nawet się z nim zetknęli...
UCZEŃ 3:
Zresztą, to wstydliwa sprawa...
UCZNIOWIE 1, 2, 3 (razem):
A czy Ty masz taki problem?
(Schodzą ze sceny pozostawiając pytanie bez odpowiedzi)

(Dalszy ciąg podkładu muzycznego ze wstępu)


Scena II
Na scenę wchodzi młody chłopak, nastolatek. Ubrany jest zwyczajnie. Widać, że czuje się zagubiony, zdezorientowany. Rozgląda się. Siada i kryje twarz w dłoniach. Po chwili mówi:

CHŁOPIEC:
Czuję się za stary, aby być dzieckiem, a zbyt młody, aby zostać dorosłym.
(Wraca do poprzedniej pozycji. Wchodzą UCZNIOWIE 4, 5, 6)

UCZEŃ 4
Jacy jesteśmy? Na pewno nie jesteśmy już dziećmi. Powyrastaliśmy ze wszystkich swoich ubrań, nie oglądamy bajek w telewizji, umawiamy się na randki i spędzamy dużo czasu przed lustrem.
UCZEŃ 5:
Coraz rzadziej rozmawiamy z rodzicami...
CHŁOPIEC (w przestrzeń):
Mamo, tato traktujecie mnie, jakbym miał 10 lat, a ja nie jestem już dzieckiem!

UCZEŃ 6
Jesteśmy samodzielni, a jednak często nieodpowiedzialni...
CHŁOPIEC (Chwyta się za głowę, jakby o czymś sobie przypomniał)
Zapomniałem odebrać brata z przedszkola, zagadałem się z kolegą
UCZEŃ 4:
Często buntujemy się z byle powodu, szukamy nowych wrażeń i nowych rozwiązań. Szanujemy zdanie kolegów bardziej niż rady rodziców.
CHŁOPIEC (ze złościa)
Wy nic nie rozumiecie, znowu słyszę to samo!
UCZNIOWIE 4, 5, 6 (razem)
Często jesteśmy zagubieni, nie wiemy, co robić.(schodzą ze sceny)

Piosenka "Elektrycznych Gitar"-"Dzieci"

Scena III

Na scenę wchodzi grupka młodzieży. Długowłosi, obszarpani, w pomiętych, brudnych ubraniach. Skóry, glany, dziury w dżinsach. Bladzi, szarzy na twarzach. Dziewczyny zaniedbane. W torbie mają szklane butelki- słychać, jak brzęczy szkło. Idą powoli, raczej snują się. Siadają z boku sceny. CHŁOPIEC ich zauważa, przez chwilę mierzą się wzrokiem. Po chwili jeden z grupki:
UCZEŃ 7:
Hej, ty! Podejdź tu, mam coś fajnego, spróbuj!
CHŁOPIEC (z wahaniem)
Nie, nie chcę.
UCZEŃ 8:
Nie bądż tchórzem, weż!
CHŁOPIEC (bardziej stanowczo)
Nie, dzięki.
UCZEŃ 9:
Pewnie mamusia mu zabroniła! Cha, cha, cha!
(Wszyscy się śmieją ironicznie)
DZIEWCZYNA 1:
Matka nie pozna. Co, boisz się?
CHŁOPIEC:
Nie, to mi nie odpowiada.
DZIEWCZYNA 2:
Chodż do nas, nie pożałujesz.
UCZEŃ 9:
Pożałujesz, jak nie przyjdziesz!
CHŁOPIEC(stanowczo)
Nie, mam ciekawsze zajęcia niż picie alkoholu! (Wychodzi)

Piosenka grupy "Myslowitz" - "I nawet kiedy będę sam"
Po piosence grupka wychodzi. Zostaje tylko UCZEŃ 7, szef grupy


Scena IV

Wchodzą UCZNIOWIE 1, 2, 3
UCZEŃ 1:
Każda osoba ludzka, która pije alkohol, może stać się alkoholikiem. Choroba atakuje wszystkich bez wyjątku. Nie oszczędza ani młodych, ani starych, ani bogatych, ani biednych.
UCZEŃ 2:
Panuje w pałacach, w slumsach, w miasteczkach i metropoliach. Jest to najgrożniejsza choroba na świecie, ponieważ tak mało ludzi potrafi zrozumieć jej istotę.


UCZEŃ 3:
Jest podstępna jak żadna inna choroba, ponieważ pochodzi z wnętrza. Rozrasta się jak guz, jak olbrzymia, niewidzialna infekcja, która pożera ciało, duszę i umysł.

W tym momencie podnosi się chłopak, który pozostał na scenie- szef grupki:

Najpierw człowiek bierze kieliszek, po pierwszym idą następne, aż wreszcie kieliszek lub butelka taniego wina biorą we władanie człowieka.
UCZEŃ 1:
Choroba alkoholowa dlatego jest tak zdradziecka, że kiedy alkoholik pije nigdy nie zastanawia się, jakie będą tego skutki.
UCZEŃ 7:
Musimy uświadomić sobie, że od nas zależy, jacy się staniemy. Od naszego wyboru, tego, którego dokonamy!

Krótki podkład instrumentalny

Scena V

Na scenę wchodzi druga grupa młodzieży. Są weseli, uśmiechnięci. Wyglądają zwyczajnie- bluzy, dżinsy, sportowe stroje. Jeden z chłopców trzyma gitarę, dziewczyna kwiaty, ktos inny książkę, piłkę, turystyczny plecak. Inny chłopiec obejmuje ramieniem dziewczynę. Są roześmiani i swobodni w naturalny sposób. Jest z nimi nasz bohater - CHŁOPIEC.

CHŁOPIEC:
Ja dobrze wybrałem, a to są moi przyjaciele! (Wskazuje ręką młodych ludzi)

Wchodzą na scenę wszyscy aktorzy. Ustawiają się w półkolu. Wychodzą UCZNIOWIE 4, 5, 6.
UCZEŃ 3
Wspaniale byłoby pewnego dnia usłyszeć w radiu wspaniałą wiadomość:
UCZEŃ 4: (tonem komunikatu radiowego)
Miło mi zakomunikowac Państwu, że wynaleziono szczepionkę chroniącą człowieka przed uzależnieniem alkoholowym. Tym samym epidemię alkoholizmu należy uznać za opanowana.
UCZEŃ 5:
Są to jednak tylko marzenia, a prawdopodobieństwo ich realizacji jest raczej niewielkie. Nie ma szczepionki ani witamin uodparniających.
CHŁOPIEC:
Bardzo ważne jest jednak słowo NIE powiedziane z całą stanowczością. (Podnosi do góry i pokazuje karton z napisem "NIE")
I tylko Ty musisz wiedzieć, kiedy należy go użyć!

Wiesza karton uzupełniając napis w tle dekoracji: "Powiedz NIE!"
Wszyscy się kłaniają.
Piosenka zespołu "Varius Manx"- "Istnieje świat". Po piosence schodzą ze sceny.


KONIEC
Łucja Krzak
Ewa Kowalczyk
Nauczycielki z Publicznego Gimnazjum w Pajęcznie

Wyświetleń: 5724


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.