AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Kwapniewska
Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV przeprowadzonej z wykorzystaniem komputerów

- n +

Wróżki, królewny i czyhające zło - spotkanie z ortografią.

SCENARIUSZ LEKCJI J. POLSKIEGO W KL. IV SZKOŁA PODSTAWOWA IM. ŚW. JADWIGI KRÓLOWEJ POLSKI W BOGUMIŁOWICACH

Cele ogólne:
Kształcenie sprawności pisania poprawnego pod względem ortograficznym(tematyka - baśnie).

Cele operacyjne:
Po lekcji uczeń:
- potrafi bezbłędnie pisać tytuły,
- umie rozpoznać baśnie po zobaczeniu rekwizytu,
- zna i stosuje poznane reguły ortograficzne,
- rozumie pojęcie "rodzina wyrazów",
- umie posługiwać się programami komputerowymi podczas nauki ortografii.

Metody i techniki:
- metody operatywne:
o metody praktycznego działania(wykorzystanie komputera)
- tarcza strzelecka.

Formy organizacyjne:

- praca zbiorowa i indywidualna,
- nauczanie wielopoziomowe.

Środki dydaktyczne:
- komputery,
- programy komputerowe("Ortografia", "Internet Explorer"),
- arkusz do odnajdywania rodzin wyrazów,
- arkusz z ćwiczeniem "Piotruś",
- magnetofon i kaseta z piosenką pt. "Baśń".

Przebieg lekcji:
I. Część wprowadzająca.
1. Wejście do sali i zajęcie miejsc(w tle słychać piosenkę "Baśń").
2. Powitanie:
- Witam tych, w których imieniu lub nazwisku jest "u",
- Witam tych, w których imieniu lub nazwisku jest "rz",
- Witam tych, w których imieniu lub nazwisku jest "ż",
- Witam tych, w których imieniu lub nazwisku występuje dwuznak,
(Uczniowie odpowiadają na powitanie, machając ręką)
II. Część właściwa:
1. Rozszyfrowanie, napisanego na tablicy, zaproszenia do lekcji i tematu:
Zapraszamydokrólestwabaśniiortografii.Tematlekcjibrzmi:Wróżki,królewnyiczyhającezło-spotkaniezortografią.
2. Przepisanie tematu lekcji do zeszytów.
3. Pokaz rekwizytów do różnych baśni(uczniowie odgadują z jakiej baśni jest rekwizyt i zapisują tytuł na tablicy).
4. Wykonywanie na kartach, ćwiczeń polegających na odnajdywaniu rodziny wyrazów.
- zaznaczanie wymiany głosek: rz: r, ż: s, ó: o
5. Ćwiczenie polegające na odnajdywaniu "Piotrusia" - wyrazu, który nie pasuje do pozostałych.
- uzasadnienie wyboru,
- przypomnienie reguł.
6. Wykonywanie ćwiczeń ortograficznych na komputerach:
- uzupełnianie wyrazów poprawnym znakiem,
- uzupełnianie tekstu wyrazami o poprawnej pisowni,
- ćwiczenie sprawdzające poprawność ortograficzną.
III. Podsumowanie:
1. Wspólne uzupełnianie krzyżówki znajdującej się na arkuszu papieru
- odczytanie hasła "słownik",
- rozmowa o potrzebie częstego korzystania ze słownika ortograficznego.
2. Rozdanie tarcz strzeleckich i dokonanie przez uczniów samooceny:
- atmosfera na lekcji,
- moje zaangażowanie,
- czy komputer pomógł mi w przyswajaniu zasad ortografii,
- współpraca z innymi.
3. Ocena lekcji.
4. Zadanie pracy domowej:
Wszyscy
a) Wklejcie do zeszytu wykonane karty ćwiczeń.
Do wyboru
b) Napiszę dwa zbiory wyrazów do ćwiczenia "Piotruś".
c) Ułożę i napiszę krótką baśń, zaznaczę kolorem trudności ortograficzne

Ćwiczenie dodatkowe (gdy zostanie czasu).

1. Podział klasy na trzy grupy przez wylosowanie liter: "ó", "h", "ż"
2. Grupowe wypełnianie tekstu z trudnościami.
3. Porównywanie ze wzorem umieszczonym na tablicy i poprawa błędów.
4. Ocena pracy grup.

Opracowanie: Barbara Kwapniewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4321


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2