Katalog

Magdalena Jastrzębska
Język polski, Scenariusze

Wędrówka po kinowych ekranach

- n +

Wędrówka po kinowych ekranach.

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie III gimnazjum

Lekcja jest przykładem realizacji ścieżki czytelniczej i medialnej na języku polskim.

Polscy reżyserzy sięgnęli w ostatnich latach do zasobów naszej literatury. Po wielkim sukcesie "Ogniem i mieczem" J. Hoffmana okazało się, że polski widz jest już przesycony kulturą masową z importu i przygotowany na obejrzenie na wielkim ekranie czegoś innego niż hollywoodzkie produkcje. Rozpoczęła się swoista moda na ekranizacje polskiej literatury, które będą tematem tej lekcji.

Lekcja podsumowuje wcześniejszą pracę uczniów nad polskimi ekranizacjami i sztuką filmową. Uczniowie pracując w grupach poznawali wybrane dzieła, czytali recenzje i wywiady, zbierali materiały i opracowywali pytania i odpowiedzi do wywiadu. Scenariusz lekcji powstał przy wspólnej pracy nauczyciela i uczniów.


Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
- umiejętnie komunikować się z innymi
- wnosić własny wkład w pracę grupy
- wchodzić w rolę
- współpracować z innymi uczniami
- zadawać pytania
- aktywnie słuchać
- wyjaśnić i rozumieć specyfikę wywiadu jako gatunku dziennikarskiego
- wymienić współczesnych twórców polskiego kina
- wymienić nagrody i festiwale filmowe
- posługiwać się terminem: ekranizacja (adaptacja filmowa)

Metody pracy: pogadanka, projekt (wyniki pracy)

Formy pracy: klasowa, indywidualna, grupowa

Przebieg lekcji:
I. Pogadanka - wprowadzenie w tematykę lekcji, zapisanie tematu.
II. Prezentacja wyników pracy grupowej i indywidualnej: inscenizowanie wywiadu z twórcami filmu; wchodzenie w role dziennikarzy, reżyserów, aktorów, scenografów i innych twórców filmów:
" Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmanna
" Pana Tadeusza" Andrzeja Wajdy
" Quo vadis" Jerzego Kawalerowicza
" Zemsty" Andrzeja Wajdy
" Starej Baśni" Jerzego Hoffmanna

Pytania uczestników wywiadu zostały wcześniej przygotowane przez uczniów podczas pracy w grupach. Uczniowie bazowali na wywiadach i artykułach zamieszczonych w prasie ("Cinema", "Polityka", "Trybuna Śląska", "Wprost", "Film") oraz na stronach internetowych: www.quo-vadis.pl; www.pan-tadeusz.pl; www.stopklatka.pl; www.zemsta.gazeta.pl; www.starabasn.pl

III. Ewaluacja zajęć.
1.Uczniowie w grupach 4-osobowych udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące sztuki filmowej, nagród i festiwali filmowych itp.
Przykładowe pytania:

Jedną z najbardziej prestiżowych polskich nagród filmowych przyznaje miesięcznik "FILM". Otrzymała ją min. Grażyna Szapołowska za rolę Telimeny. Nagrodą tą jest:
1. Złota Syrenka
2. Złota Kaczka
3. Złoty Film

Ceremonia wręczania OSCARA - nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej - odbywa się w:
1. Waszyngtonie
2. Nowym Jorku
3. Los Angeles

2. Zadanie pisemnej pracy domowej.
"Andrzej Wajda stwierdził, że polskie kino żyje między innymi dzięki ekranizacjom literatury. Czy rzeczywiście adaptacje filmowe są potrzebnym i ważnym zjawiskiem?"

Opracowanie: mgr Magdalena Jastrzębska

Wyświetleń: 1657


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.