Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zdzisława Frąszczak
Matematyka, Scenariusze

Rozwiązywanie zadań z potęgami i pierwiastkami

- n +

Rozwiązywanie zadań z potęgami i pierwiastkami.

Scenariusz zajęć koła matematycznego
Klasa I gimnazjum
Czas - 45 minut

Cele zajęć:
- utrwalenie, pogłębienie i poszerzenie umiejętności potęgowania i pierwiastkowania liczb,
- poznanie sposobu znajdowania ostatniej cyfry liczby danej w postaci potęgi o dowolnie dużym wykładniku,
- przypomnienie cech podzielności,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania równań i nierówności.

Metody:
- problemowo- ćwiczeniowa,
- poszukująca,
- czynnościowa.

Pomoce:
- karty z zadaniami do pracy na zajęciach.

Formy pracy:
- krótki wykład,
- indywidualna,
- grupowa.

Uproszczony tok zajęć:
1. Sprawdzenie obecności.
2. Podanie problemu i krótki wykład.
3. Podział na grupy macierzyste.
4. Właściwe zajęcia w grupach eksperckich.
5. Powrót do grup macierzystych i prezentacja rozwiązań.
6. Ocena i podsumowanie pracy.
7. Propozycja tematu następnych zajęć.
8. Ewaluacja zajęć.

Ad 2
Uczniowie zastanawiają się nad następującymi problemami:
- jaka jest ostatnia cyfra liczby 3125?
- jaka jest ostatnia cyfra liczby 71906?
Jeśli któryś z uczniów zna sposób, to go w krótkim wykładzie podaje, jeśli nie, to podaje nauczyciel.

Ad 3
Uczniowie dzielą się na grupy, które nazywamy macierzystymi.
W grupie powinno być tyle osób, ile zadań jest do rozwiązania. Grupy otrzymują przygotowane, jednakowe karty z zadaniami do pracy. Każdy uczeń sam wybiera jedno z zadań do rozwiązania, takie, z którym według własnej oceny poradzi sobie najlepiej.

Ad 4
Po dokonaniu wyboru zadań grupy macierzyste rozpadają się. Tworzone są grupy eksperckie. Grupa taka składa się z uczniów, którzy zdecydowali się na rozwiązywanie tego samego zadania. uczniowie przystępują do pracy. Mają do rozwiązania tylko jedno zadanie. Mogą spokojnie nad nim się zastanowić, przedyskutować pomysły, wybrać najlepsze rozwiązanie, ewentualnie pokazać różne sposoby rozwiązania. Nauczyciel obserwuje pracę grup, dyskretnie pomaga.

Ad 5
Po rozwiązaniu zadania grupy eksperckie ulegają rozpadowi, następuje powrót do grup macierzystych. Teraz każdy z uczniów - ekspertów pełni w grupie macierzystejrolę nauczyciela uczącego kolegów sposobu rozwiązania zadania, którym zajmował się w grupie eksperckiej.
Oto zestaw zadań przygotowanych na kartach do pracy w grupach eksperckich:
1. Uzasadnij, że liczba 1011 + 5 jest podzielna przez 3, 5, 15.
2. Jaka jest cyfra jedności liczby a, jeśli a = 512 +1015 +911. Odpowiedź uzasadnij.
3. Czy prawdą jest, że


4.. Oblicz niewiadomą liczbę x:


5. Wykazać, że suma liczb 71983 i 31983 jest podzielna przez 10.

Ad 6
Ocena słowna.
Podsumowując pracę uczniów na zajęciach, wyróżniamy grupy najlepiej współpracujące, oraz zwracamy uwagę na treści, które powinni szczególnie zapamiętać.

Ad 8
Rozdam kartki z prośbą o podkreślenie właściwej odpowiedzi. Ankieta anonimowa.

Ankieta dla ucznia
(Podkreśl właściwą odpowiedź).
 
1. Byłem zaangażowany w pracę całej grupy. TAK  NIE
2. Dyskusja w grupie była rzeczowa. TAK  NIE
3. Nauczyłem się przekazywać zdobytą wiedzę kolegom w grupie. TAK  NIE
4. Potrafię sam rozwiązać wszystkie zadania. TAK  NIE
5. Na lekcji prowadzonej tą metodą czułem się:    
BARDZO DOBRZE DOBRZE NIEPEWNIE ŹLE

Opracowanie: Zdzisława Frąszczak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3919
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.33



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014