Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jerzy Olender
Wychowanie fizyczne, Artykuły

Gimnastyka korekcyjna we współczesnym systemie wychowania fizycznego

- n +

Gimnastyka korekcyjna we współczesnym systemie wychowania fizycznego

Wady podstawy ciała stanowią obecnie poważny problem społeczny, gdyż dotyczy on 20-40% ogóle badanych, z czego 8-9% posiada znaczne zaburzenia postawy. Znaczenia nabiera więc zapobieganie powstawaniu wad postawy. Działania korekcyjne obejmują zatem:
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, kształtowanie wytrzymałości posturalnej i świadome współdziałanie dziecka w procesie korekcji.
- Utrwalanie prawidłowej postawy w najrozmaitszych warunkach zbliżonych do życia codziennego, utrwalanie automatyzacji nawyku.
- Wprowadzanie zajęć z pływania korekcyjnego do harmonogramu ćwiczeń.
- Wyrównywanie ujemnych skutków wpływów środowiska zewnętrznego w domu i w szkole po przez zmianę niekorzystnych warunków.

Postawa jest określana jako swobodny układ ciała w pozycji stojącej, inaczej-sposób "trzymania się" osobnika. Pełniejsze sformułowania zawierają jeszcze uzupełnienie, że jest to nawyk ruchowy, w dużej mierze uzależniony od budowy naszego ciała, sprawności funkcjonowania jego narządów i układów, a także działalności człowieka - charakteru jego pracy. w poszczególnych okresach życia różne czynniki mają wpływ na zmiany postaw ciała - od stanów przygnębienia, przemęczenia, po długotrwałe stany chorobowe, wady rozwojowe i długotrwałe przeciążenia. Postawa związana jest z różnymi sferami i zaburzeniami i może mieć podłoże:
- morfologiczne, dotyczące osłabienia mięśni, ich przykurczu lub rozciągnięcia np gdy dziecko garbi
się na wskutek wady wzroku.
- funkcjonalne, dotyczące nawyku prawidłowej postawy. Musimy eliminować złe nawyki a wytwarzać nowe, prawidłowe. Należy wytwarzać u dziecka motywację, aby dziecko było aktywne we współdziałaniu.
- związane ze środowiskiem, w którym dziecko przebywa jak reagują rodzice, nauczyciel w klasie, jak dobrane jest odpowiednie oświetlenie, odpowiednia dobrana ławka i krzesło, biurko i krzesło w domu, odpowiedni rozkład lekcji.
Dziecko codziennie spędza dużo czasu nad odrabianiem lekcji, więc działanie pozycji i czasu może być wykorzystywane w celach poprawy postawy. Najwygodniejsze jest produkowanie na wzór szwedzki krzesło z regulacją w pionie i poziomie wysokości siedzenia i oparcia z wymodelowanym oparciem odcinka lędźwiowo-piersiowego kręgosłupa, oraz możliwością dostosowania go do wzrostu dziecka i częściowo do wady.

Model krzesła i prawidłowej pozycji:


Najczęściej występujące błędy w pozycji roboczej:

Egzekwowanie od dziecka przy pracy wyłącznie w pozycji siedzącej prawidłowej, wyżej opisanej postawy jest wręcz szkodliwe. Częściowe odciążenie kręgosłupa uzyskuje się w pozycji klęczącej z podparciem na przedramionach. Można w niej odrabiać część lekcji ustnych, wymagających w nie wielkim stopniu notowania.

Prawidłowy sposób pozycji


Pozycja do przygotowania lekcji wyłącznie ustnych


Rodzinne występowanie wad postawy ciała.
W roku szkolnym 1994/1995 przeprowadzono na terenie Cieszyna badania dzieci w wieku 9 lat oraz ich matek w wieku 26-49 lat i ojców w wieku 28-56. W badaniach wzięły wyłącznie rodziny dzieci uczęszczających na gimnastykę korekcyjną. Łącznie przebadano 460 osób, w tym 110 dziewczynek, 90 chłopców, 130 matek i 130 ojców. Badania były poprzedzone wywiadem dotyczącym przebytych chorób z uwzględnieniem narządów ruchu. Wśród 130 przebadanych rodzin wadę postawy wykryto w 91% przypadków! Badania potwierdziły, że z wad postawy ciała nie tylko nie wyrasta się z wiekiem, ale nie leczone utrwalają się i pogłębiają. Badania te wykazały, że istnieje zależność w rodzinnym występowaniu wad postawy. W związku z tymi spostrzeżeniami zachodzi konieczność kształtowania prawidłowych zachowań dotyczących zdrowia i reakcji na jego zaburzenia w ciągu całego życia. Szczególnie jest to ważne w okresie dzieciństwa, gdy kształtuje się sylwetka dziecka, doskonali jego sprawność ruchowa, kiedy najłatwiej i najskuteczniej można wytwarzać określone nawyki postawy na całe życie. Dlatego należy przeprowadzać szeroką akcję pedagogizacji rodziców w zakresie roli aktywności ruchowej dziecka w profilaktyce i korekcji wad postawy.

W innych badaniach przeprowadzonych w 1999 r. w Krakowie, które mogą być pomocne we współpracy nauczyciela ze środowiskiem domowym, mając na względzie potoczne stwierdzenie, że "dzieci mądrych rodziców są zdrowsze" postanowiono odpowiedzieć na następujące pytania:
1. Jaka wiedzę posiadają rodzice o najczęściej występujących wadach postawy i ciała?
2. W jaki sposób postępują rodzice, aby uchronić swoje potomstwo przed wystąpieniem lub pogłębianiem się wad postawy?

Opracowano anonimową ankietę, dotyczącą profilaktyki i korekcji wad postawy, Udział w niej wzięło 69-ciu rodziców, których dzieci uczęszczały do I-IV klasy szkoły podstawowej. Wyniki ujawniły, że 62% ankietowanych rodziców[43 uczniów] było przebadanych przez ortopedę, w tym u 37%[25 uczniów] stwierdzono: - boczne skrzywienie kręgosłupa[52%]
- płaskostopie[28%]
- plecy okrągłe[12%]
- kolana koślawe[4%]
- klatkę kurzą[4%]

We wszystkich przypadkach dyfuzji lekarze zalecali uczestnictwo w gimnastyce korekcyjnej, pływaniu, oraz wkładki ortopedyczne. Wszystkie dzieci uczęszczały na zajęcia gimnastyki korekcyjnej. Niestety, tylko 8-ro dzieci[33%] dodatkowo wykonuje ćwiczenia korekcyjne w domu średnio 0,5h dziennie. Natomiast 66% rodziców, których dzieci mają wady postawy pozostawia korygowanie sylwetki tylko nauczycielom gimnastyki korekcyjnej.

Wyniki badań ankietowanych wykazały, że rodzice doskonale zdają sobie sprawę z nie leczonych wad postawy. Odpowiedzi 4 osób zasługują na uwagę. Uważają one, że będzie to w przyszłości przeszkodą w podjęciu pracy zawodowej. Wiadomości rodziców o wadach postawy pochodzą głównie z telewizji, [50%], z literatury. Na trzecim miejscu jest dopiero szkoła, jako źródło wiedzy o kształtowaniu i doskonaleniu postawy u dzieci.

Wnioski.
1. Wady postawy nie są rodzicom dobrze znane. Nie wiedzą na czym polega profilaktyka, fundament kształtowania sylwetki u dzieci.
2. W obserwacji i dbałości o postawę ciała rodzice zwracają głównie uwagę na utrzymanie prostych pleców podczas siedzenia, stania lub siedzenia.
3. Udział szkoły w edukacji rodziców jest niedostateczny. Większość z nich sama musiała poszukiwać wskazówek, porad w telewizji lub literaturze, literaturze których nie zawsze znajdują zrozumiałe i wyczerpujące odpowiedzi.

Literatura:

Maria Kutner-Kozińska, Kazimiera Wlażnik "Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10-letnich" Podręcznik dla nauczycieli, wyd. I. W-wa 1988 Wyd. Szkol. i Pedał.
Alina Nagórska "Świadomość rodziców dotycząca postawy ciała dziecka" Wych. Fiz. i Zdrow. 4/2000 r
Ilona Pawlik "Rodzinne występowanie wad postawy ciała" Wych. fiz. i Zdrow. 5/1998 r
Dorota Trzcińska "Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu' Wych. fiz. i Zdrow. 4/1999 r
Izabela Gelleta Mac "Korekcja wad postawy w warunkach szkolnych" Wych. Fiz. i Zdrow. 2/2001 r
Zofia Żukowska "Nauczyciel kreatorem zdrowia w reformującej się szkole" Wych. Fiz. i Zdrow. 5/1999 r

Opracowanie: Jerzy Olender

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2369
 
   Komentarze
  • madzia, 2004-09-21

    jestem pierwsza!!! ale jazda!!1 a jak by ktoś chcial napisać mi cos o
    zapobieganiu wad postawy to piszcie na madziaracmok@op.pl

  • kazek, 2008-01-01

    bardzo fajny i rzeczowy artykuł z którego treścią się zgadzam ale
    problem jest większy i chyba przerasta możliwości szkoły potrzebne są
    nowe rozwiązania zwłaszcza systemowe aby zjawisko mozna było chociaż
    monitorowac



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 1
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014