AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Tomasz Kapturkiewicz
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Agresja i sposoby radzenia sobie z nią

- n +

Agresja l sposoby radzenia sobie z nią

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

Czas: 2 jednostki lekcyjne.
Cel: poznanie przyczyn agresji i sposobów zwalczania jej
Metody: pogadanka, metoda ekspresji, dyskusja.
Forma: indywidualna, grupowa i zespołowa.
Pomoce: papier, kredki, kasety z głośną muzyką młodzieżową, płyta Vivaldi: "CZTERY PORY ROKU"

LEKCJA PIERWSZA

Wprowadzenie
Niepokojącym zjawiskiem - nie tylko ostatnich lat-jest agresja. Zwykle pojawia się z przemocą. Według "Słownika języka polskiego" agresja to:
1) zbrojna napaść jednego państwa na drugie,
2) zachowanie zmierzające do wyładowania, niezadowolenia gniewu na osobach lub rzeczach,
3) agresja fizyczna, słowna.
Co wywołuje w ludziach agresję? (odpowiedzi uczniów)

Rozwinięcie
Uczniowie mają przed sobą kredki, kartki.
1. Nauczyciel informuje o temacie pracy - "agresji" (z czym agresja kojarzy się najbardziej, agresywne zachowanie).
Technika pracy rysunkowej dowolnej.
2. Omówienie prac - zwrócenie uwagi na częsty kolor występujący w pracach, nacisk kredki, tematykę.
3. Uczniowie wypowiadają się na temat uczuć związanych z agresją:
- złość, bezsilność, zdenerwowanie, strach, lęk,
- jak człowiek czuje się w "agresji"?
- o czym myśli, co chciałby zrobić?

Podsumowanie
Uczucia strachu, gniewu, bezsilności, zdenerwowania, oraz sytuacje pełne napięć wywołują agresję.
Pobudzony człowiek szuka ujścia dla swych negatywnych uczuć. Nierzadko agresja rodzi agresję (np. szef krzyczy na ojca w pracy, zdenerwowany ojciec bije dziecko, dziecko bije młodszego kolegę, kolega kopie psa). W tym wypadku ujściem dla własnej agresji jest "kozioł ofiarny".
Agresja istnieje. Nie jest problemem jej istnienie, tylko co z nią robić, jak sobie radzić?

Temat: ODPOWIEDNIE SPOSOBY REAGOWANIA NA AGRESJĘ

Wprowadzenie
Nauczyciel stawia uczniom pytanie: jakie osoby i grupy wpływają na budzenie uczuć negatywnych-agresywnych (np. rodzice, politycy, nauczyciele, rodzeństwo, skinheadzi, zespoły metalowo-rockowe, fani zespołów itd.).
Krótkie omówienie, podanie przykładów.

Rozwinięcie
Podział klasy na cztery grupy i przypisywanie każdej z nich nazwy jednej z wcześniej wymienionych grup: np. rodzice, politycy, dzieci, muzycy. Wszyscy zastanawiają się nad problemem: "Co mogę zrobić należąc do określonej grupy, aby powstrzymać łańcuch agresji?"

Pytanie również można przedstawić w sposób następujący: Wyobraź sobie, że jesteś nauczycielką (matką, ojcem, muzykiem, politykiem itd.). Co mogłabyś /mógłbyś zrobić, aby nie budzić w innych uczuć agresywnych?

Relacje z pracy w grupach. Dyskusja: co można zrobić, aby było więcej wzajemnego szacunku i zrozumienia, a mniej agresji w stosunkach między ludźmi.

Przykłady wypowiedzi:
rodzice - nie karać fizycznie, zrezygnować z przemocy, nie wciągać w swoje sprzeczki, w silnym zdenerwowaniu nie rozmawiać z dziećmi (przeczekać(), starać się z dziećmi częściej rozmawiać.
muzycy - śpiewać o ludzkich wartościach, o optymizmie, o wierze w ludzi, o radości życia.

Krótkie ćwiczenie: sprawdź, jakiej muzyki słuchasz, czym się karmisz.
Prezentacja fragmentów muzyki rockowo-metalowej oraz Vivaldiego.
Która muzyka może człowieka pobudzić, zmęczyć, przy której odpoczywasz, która uspokaja?
W sytuacjach bezsilności, gdy agresja "zżera" dyplomatyczne sposoby radzenia sobie z nią, można:
- zmęczyć się fizycznie (wykonać dawno odkładaną pracę fizyczną),
- "wykrzyczeć" złość do samego siebie,
- wygadać się do bliskiej osoby,
- wypłakać się ze złości,
- podjąć działalność artystyczną:
- narysować swoje negatywne uczucia,
- napisać strofy ze złości.

Podsumowanie
Każdy z nas może zrobić coś, by na świecie było mniej przemocy. Nie można być obojętnym. Istnieje przecież wprost proporcjonalny związek między pokojem na świecie a postępowaniem człowieka. Każdy człowiek chce być traktowany z szacunkiem bez względu na to w jakim nastroju są ludzie, z którymi się spotyka na co dzień, więc postępujmy z innymi w taki sposób jak chcielibyśmy aby z nami postepowano.

Opracowanie: Tomasz Kapturkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11474


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.83



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.