AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Tomasz Kapturkiewicz
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Kto może się uzależnić?

- n +

Kto może się uzależnić?

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

Czas: 1 jednostka lekcyjna
Cel:
- uporządkowanie informacji o środkach uzależniających
- zachęcanie młodych ludzi do myślenia o działaniach profilaktycznych
- wyrobienie właściwej postawy wobec problemu uzależnień
Metody: "burza mózgów", pogadanka, metoda ekspresji, dyskusja.
Forma: indywidualna, grupowa
Pomoce: papier, kredki

Wprowadzenie
1. Osoba prowadząca proponuje "burzę mózgów" (ok. 5 minut): Wszystkie możliwe pytania na temat lekomanii, narkomanii, alkoholizmu, nikotynizmu. Pytania zapisywane są na tablicy (bez komentarzy).

Można także poprosić młodzież, aby przygotowała pytania w domu. Wtedy na początku lekcji prowadzący zbiera je, odczytuje głośno i segreguje. Porządkuje pytania wg zagadnień i odpowiada na nie.

Rozwinięcie
2. Prowadzący sprawdza, czy uczniowie słyszeli o fizycznym i psychicznym uzależnieniu i co rozumieją pod pojęciem "uzależnienie", "nałóg". Następnie odczytuje definicję "uzależnienia" na przykład z encyklopedii i omawia zbieżność lub rozbieżność określeń oraz wyjaśnia mechanizm uzależnienia.
3. Klasa dzieli się na grupy 5- 6- osobowe, które przygotowują hasła, rymowanki czy rysunki, zachęcające do powstrzymywania się od zażywania środków uzależniających. Uczniowie mogą posłużyć się najbardziej odpowiadającą im formą wyrazu - może to być: plakat, hasło, skecz. Innym wariantem jest przygotowanie lekcji na temat uzależnień dla młodszej klasy.
4. Następnie poszczególne grupy prezentują wyniki swojej pracy. Jeśli uczniowie przygotowali lekcje dla młodszych kolegów należy zaplanować, w jaki sposób zostanie ona przeprowadzona i dla kogo.

Podsumowanie
5. Uczniowie piszą (anonimowo) na kartkach krótka odpowiedź na pytanie: Jakie wnioski dla siebie wyciągnąłeś z dzisiejszych zajęć?

Na koniec lekcji wskazujemy źródła i materiały pomocnicze w pracy z uzależnieniami (np. książeczki Niebieska linia, Pomarańczowa linia wydane przez Komendą Główną Policji w Warszawie, "Jak pomóc dziecku nie pić" - A. Pacewicz, "Jak uchronić dziecko od środków narkotycznych" - K.G. P. Warszawa)

Uwagi:
Prowadzący nie powinien odpowiadać na pytania dotyczące receptur, sposobów uzyskiwania oraz stosowania środków uzależniających. Wyjaśniamy, że udzielanie odpowiedzi mogłoby przyczynić się do rozpowszechnienia środków uzależniających, a więc jest niezgodne z celem zajęć oraz naszymi przekonaniami.

Opracowanie: Tomasz Kapturkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3856


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.