Katalog

Jolanta Radzymińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Jesień dookoła - scenariusz zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem programów multimedialnych

- n +

Scenariusz zajęć z nauczania zintegrowanego z wykorzystaniem programów multimedialnych

Klasa: II
Blok tematyczny: Jesień dookoła.
Temat dnia: Drzewa w jesiennej szacie.
Zapis w dzienniku: Rozmowa z drzewem w jego naturalnym środowisku. Rozróżnianie drzew liściastych i iglastych po liściach. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych. Nauka słów i melodii piosenki "Jesień". Wykonanie rysunku "Las jesienią".
Cele ogólne:
- wypowiadanie się na temat roślin rosnących w lesie
- klasyfikowanie drzew ze względu na wygląd i kształt liści
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych

Cele szczegółowe:
Uczeń:
־ podaje różnicę pomiędzy drzewem liściastym i iglastym
־ nazywa najczęściej spotykane drzewa liściaste i iglaste
־ rozwiązuje proste zadania tekstowe
־ poprawnie zapisuje formułę matematyczną

Metody: rozmowa, pokaz, obserwacja, wycieczka

Środki dydaktyczne: płyta CD "Wędrówki z Bulbozaurem po najbliższej okolicy", kartki papieru, flamastry, tekst z lukami, kartoniki z literami i cyframi.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Oblicz poniższe działania i ułóż wyniki w kolejności od najmniejszego wyniku do największego. Następnie odwróć tabliczki i przeczytaj rozwiązanie.



2. Wykorzystanie płyty CD do zdobycia niezbędnych informacji na temat rodzajów drzew rosnących w lesie.
- Uczniowie uruchamiają płytę
- Uczniowie wyszukują odpowiednie informacje niezbędne do uzupełnienia zdań.

W lasach rosną drzewa. ............................... i ..................................................

3. Wycieczka do lasu.
Po wykonaniu tego zadania uczniowie idą na wycieczkę do lasu. Obserwują drzewa i udzielają odpowiedzi na pytania:
- Czym różnią się drzewa pomiędzy sobą?
- Jak nazywamy drzewa, które maja liście?
- Jak nazywamy drzewa, które maja igły?
- Uczniowie obserwując kształt liści próbują nadawać drzewom nazwy.
Nauczyciel kontroluje poprawność wykonywanego zadania, w razie wątpliwości prosi uczniów o wyszukiwanie nazw w

4. Zabawy ruchowe.
Dzieci są drzewami. Drzewa są najpierw malutkie(przysiad, głowa schowana pomiędzy nogi). Drzewa zaczynają rosnąć (dzieci prostują się i wyciągają ręce w górę).
Wieje wiatr. Drzewa kołyszą się na wietrze (najpierw lekko, potem coraz mocniej). Wiatr uspokoił się. Słychać tylko cichuteńki szum lasu.

5. Podział uczniów na grupy.
Nauczyciel pokazuje wybrane drzewa, a zadaniem uczniów pracujących w grupach jest zapisywanie ich nazw na kartkach papieru. Wygrywa ta grupa, która prawidłowo odgadła najwięcej nazw. Ta grupa zbiera w nagrodę liście, które wykorzystane będą podczas pracy w klasie.

6. Powrót do klasy.

7. Praca w grupach.
Nauczyciel daje każdej grupie karton papieru i prosi liderów grup o wybranie z gromadki liści różnych rodzajów liści.
Następnie zadaniem uczniów jest ponaklejać je na karton i podpisać, przyklejając kartoniki z odpowiednimi nazwami.

8. Umieszczenie gotowych plansz w Kąciku przyrodniczym.

9. Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami z ramki i zapisanie ich w zeszytach.

Byliśmy na wycieczce w lesie. Rośnie tam dużo drzew liściastych.
Dostrzegliśmy wśród nich:. ..............................., ................................................,
......................................,. ....................................... i. ...........................................
Są tam też drzewa iglaste: . ................................ i ...............................................
W lesie nie wolno krzyczeć ani łamać gałęzi drzew.
 


sosny   dęby    klony    jesiony    buki    świerki    jarzębinę
 


10. Rozwiązywanie zadań z treścią.
a) W małym lasku rosło 19 klonów. Drwale ścięli ich 17.
Ile klonów rośnie jeszcze w lasku?
-analiza treści zadania
- zapisanie formuły matematycznej na tablicy.
- podanie i zapisanie odpowiedzi do zadania

b) W lesie rosło 13 drzewek świerkowych. Pracownicy leśni posadzili jeszcze 6 drzewek świerkowych.
Ile drzewek świerkowych rośnie w lesie?
-analiza treści zadania
- zapisanie formuły matematycznej na tablicy.
- podanie i zapisanie odpowiedzi do zadania

11. Układanie zadań do podanych formuł matematycznych:
12 + 6 =
12. Nauka słów i melodii piosenki "Jesień"
13. Uruchomienie programu Paint - wykonanie rysunku na temat "Las jesienią"

Opracowanie: Jolanta Radzymińska

Wyświetleń: 3672


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.