Katalog Jolanta Radzymińska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Jesień dookoła - scenariusz zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem programów multimedialnychScenariusz zajęć z nauczania zintegrowanego z wykorzystaniem programów multimedialnychKlasa: IIBlok tematyczny: Jesień dookoła. Temat dnia: Drzewa w jesiennej szacie. Zapis w dzienniku: Rozmowa z drzewem w jego naturalnym środowisku. Rozróżnianie drzew liściastych i iglastych po liściach. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych. Nauka słów i melodii piosenki "Jesień". Wykonanie rysunku "Las jesienią". Cele ogólne: - wypowiadanie się na temat roślin rosnących w lesie - klasyfikowanie drzew ze względu na wygląd i kształt liści - kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych Cele szczegółowe: Uczeń: ־ podaje różnicę pomiędzy drzewem liściastym i iglastym ־ nazywa najczęściej spotykane drzewa liściaste i iglaste ־ rozwiązuje proste zadania tekstowe ־ poprawnie zapisuje formułę matematyczną Metody: rozmowa, pokaz, obserwacja, wycieczka Środki dydaktyczne: płyta CD "Wędrówki z Bulbozaurem po najbliższej okolicy", kartki papieru, flamastry, tekst z lukami, kartoniki z literami i cyframi. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Oblicz poniższe działania i ułóż wyniki w kolejności od najmniejszego wyniku do największego. Następnie odwróć tabliczki i przeczytaj rozwiązanie. 2. Wykorzystanie płyty CD do zdobycia niezbędnych informacji na temat rodzajów drzew rosnących w lesie. - Uczniowie uruchamiają płytę - Uczniowie wyszukują odpowiednie informacje niezbędne do uzupełnienia zdań. W lasach rosną drzewa. ............................... i .................................................. 3. Wycieczka do lasu. Po wykonaniu tego zadania uczniowie idą na wycieczkę do lasu. Obserwują drzewa i udzielają odpowiedzi na pytania: - Czym różnią się drzewa pomiędzy sobą? - Jak nazywamy drzewa, które maja liście? - Jak nazywamy drzewa, które maja igły? - Uczniowie obserwując kształt liści próbują nadawać drzewom nazwy. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonywanego zadania, w razie wątpliwości prosi uczniów o wyszukiwanie nazw w 4. Zabawy ruchowe. Dzieci są drzewami. Drzewa są najpierw malutkie(przysiad, głowa schowana pomiędzy nogi). Drzewa zaczynają rosnąć (dzieci prostują się i wyciągają ręce w górę). Wieje wiatr. Drzewa kołyszą się na wietrze (najpierw lekko, potem coraz mocniej). Wiatr uspokoił się. Słychać tylko cichuteńki szum lasu. 5. Podział uczniów na grupy. Nauczyciel pokazuje wybrane drzewa, a zadaniem uczniów pracujących w grupach jest zapisywanie ich nazw na kartkach papieru. Wygrywa ta grupa, która prawidłowo odgadła najwięcej nazw. Ta grupa zbiera w nagrodę liście, które wykorzystane będą podczas pracy w klasie. 6. Powrót do klasy. 7. Praca w grupach. Nauczyciel daje każdej grupie karton papieru i prosi liderów grup o wybranie z gromadki liści różnych rodzajów liści. Następnie zadaniem uczniów jest ponaklejać je na karton i podpisać, przyklejając kartoniki z odpowiednimi nazwami. 8. Umieszczenie gotowych plansz w Kąciku przyrodniczym. 9. Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami z ramki i zapisanie ich w zeszytach. Byliśmy na wycieczce w lesie. Rośnie tam dużo drzew liściastych. Dostrzegliśmy wśród nich:. ..............................., ................................................, ......................................,. ....................................... i. ........................................... Są tam też drzewa iglaste: . ................................ i ............................................... W lesie nie wolno krzyczeć ani łamać gałęzi drzew.
10. Rozwiązywanie zadań z treścią. a) W małym lasku rosło 19 klonów. Drwale ścięli ich 17. Ile klonów rośnie jeszcze w lasku? -analiza treści zadania - zapisanie formuły matematycznej na tablicy. - podanie i zapisanie odpowiedzi do zadania b) W lesie rosło 13 drzewek świerkowych. Pracownicy leśni posadzili jeszcze 6 drzewek świerkowych. Ile drzewek świerkowych rośnie w lesie? -analiza treści zadania - zapisanie formuły matematycznej na tablicy. - podanie i zapisanie odpowiedzi do zadania 11. Układanie zadań do podanych formuł matematycznych: 12 + 6 = 12. Nauka słów i melodii piosenki "Jesień" 13. Uruchomienie programu Paint - wykonanie rysunku na temat "Las jesienią" Opracowanie: Jolanta Radzymińska Wyświetleń: 3672
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |