AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Piotr Iwaniuk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Co to jest przemoc? - scenariusz lekcji

- n +

Co to jest przemoc?

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie V - VI szkoły podstawowej

Cele operacyjne:
- definiuje czym jest agresja i przemoc,
- określa przyczyny agresji i przemocy,
- przedstawia negatywne skutki agresji i przemocy.

Środki dydaktyczne:
- plansze,
- metki,
- kartki papieru i długopis.

Metody pracy:
- praca w grupach,
- pogadanka, dyskusja.

Przebieg lekcji
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania. Uczniowie ustnie udzielają odpowiedzi, ale bez podawania jakichkolwiek nazwisk.
a) Czy widzieliście w naszej szkole, jak silniejszy uczeń popychał na korytarzu kogoś słabszego?
b) Czy widzieliście, jak chłopcy bądź dziewczęta ze starszych klas wpychają się do kolejki w stołówce lub w naszym szkolnym sklepiku?
c) Czy słyszeliście, jak wasi koledzy lub koleżanki wyśmiewają się z kogoś, bo jest, np. gruby, niski albo śmieją się z czyjegoś nazwiska?
d) Czy słyszeliście o tym, że jakiemuś uczniowi inny uczeń zabrał bez pozwolenia jakąś rzecz?
Można przypuszczać, iż odpowiedzi na postawione pytania będą pozytywne, często poparte konkretnymi przykładami, opisami zaistniałych sytuacji.
2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że tego typu sytuacje są aktami przemocy. Przemoc nie musi kojarzyć się wyłącznie z bronią i walką. Ma ona miejsce wówczas, gdy ktoś silniejszy, starszy, odważniejszy krzywdzi kogoś słabsze-go od siebie. Przemoc może przybierać różne formy. W szkole można spotkać jej 3 rodzaje. Następuje wywieszenie plansz z wcześniej zapisanymi rodzajami przemocy.

 

PLANSZA NR 1
PRZEMOC FIZYCZNA
- bicie
- kopanie
- zamykanie w pomieszczeniach
- plucie
- popychanie
- wymuszanie pieniędzy
- niszczenie cudzej własności


 

PLANSZA NR 2
PRZEMOC SŁOWNA
- grożenie
- szantażowanie
- obrażanie
- przezywanie
- ośmieszanie
- wyśmiewanie
- plotkowanie
- namawianie


 

PLANSZA NR 3
PRZEMOC BEZ UŻYCIA SŁÓW I KONTAKTU FIZYCZNEGO
- izolowanie
- wrogie gesty
- miny
- manipulowanie związkami przyjaźni



3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom ewentualne niejasności.
4. Praca w grupach.
Podział klasy na 4 zespoły. Każda grupa opracowuje odpowiedź na jedno
z poniższych pytań:
- Co powoduje, że zachowujemy się agresywnie?
- Po czym można poznać, że ktoś zachowuje się agresywnie?
- Jakie są negatywne skutki zachowań agresywnych?
- Co by było, gdyby wśród ludzi nie było agresji?
Każda grupa na forum klasy prezentuje rezultaty swojej pracy.
5. Rozdanie uczniom kolorowych naklejek (metki) w celu wykonania następującego polecenia:
Jeśli kiedykolwiek na terenie naszej szkoły doznałeś jakiegoś aktu przemocy, który zapisany jest na planszach - obok przyklej jedną metkę. Jeśli to było kilka aktów - masz do dyspozycji kilka naklejek.
Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje podsumowania. Kolorowym mazakiem zaznacza te akty przemocy, których najczęściej doświadczali uczniowie.
6. Rozdanie kartek z prośbą o krótkie zapisanie odpowiedzi na następujące pytanie:
Co czułeś/czułaś, kiedy kolega lub koleżanka stosowali wobec ciebie przemoc? Kartki nie podpisuj.
7. Zebranie kartek przez nauczyciela i głośne ich odczytanie.
8. Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, mówiąc uczniom, że "przemoc to wielka niesprawiedliwość, krzywda i cierpienie. Przemoc nie powinna mieć miej-sca w szkole".
Jednocześnie informuje uczniów, iż kolejna godzina wychowawcza poświę-cona będzie tematowi, jak przeciwstawić się przemocy.

Opracowanie: mgr Piotr Iwaniuk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9264


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.