Katalog Bożena Paszkowska Edukacja regionalna, Scenariusze Ojczyzna jest to... - scenariusz cyklu lekcjiKonspekt lekcji przeznaczonej do realizacji w kl. V szkoły podstawowej"Ojczyzna jest... bliska jak własne ciało"Cz. Miłosz I Temat: Sprawozdanie z wycieczki Szlakiem Piastowskim II Cele lekcji: Po realizacji uczeń: - wskazuje na mapie Nadgoplański Park Tysiąclecia, Kruszwicę - zdaje relację z wycieczki (ciekawie opowiada o regionie) - ocenia to czego był świadkiem - rozumie pojęcie legenda, kolegiata - zna podanie o Piaście i Popielu - odczuwa silną więź z regionem - opisuje Nadgoplański Park Tysiąclecia III Literatura pomocnicza nauczyciela: C. Niewiadomska "Podanie o Popielu", "Piast" 1999 M. Oberc K. Stefańska "Regionalizm w nauczaniu" 1996 R. Cynk "Przyroda na lekcjach j. polskiego w kl.V" M. Miazga "Poznajemy legendy naszego regionu" 1993 Magazyn Ekologiczny "Wiadomości znad Gopła" 1999- 2000 M. Borucki "Ziemia Kujawska" 1982 A. Dziedzic M. Gudro "Drama w szkole podstawowej" 1997 IV Pomoce dydaktyczne: legendy, mapa Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia, Słownik języka polskiego, kwartalniki "Wiadomości znad Gopła", płyta CD- Historia sztuki V Organizacja czynności dydaktycznych 1. Czynności wstępne a. sprawdzanie listy obecności 2. Dostrzeżenie i sformułowanie problemu Wcześniej zorganizowałam wycieczkę Szlakiem Piastowskim. Uczniowie zwiedzili Kruszwicę: siedzibę zarządu Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia, zabytki grodu Piasta: Kolegiatę w stylu romańskim, Mysią Wieżę. Dzięki gościnności pracowników popłynęliśmy statkiem "Rusałka" po Jeziorze Gople, dopłynęliśmy do Zatoki Pięciu Wysp i półwyspu Potrzymiech a. Uczniowie dzielą się wrażeniami z wycieczki: prezentują kilkuzdaniową wypowiedź b. Odszukują w "Słowniku j. polskiego" definicji sprawozdania c. Dobierają wyrazy bliskoznaczne do tego słowa: relacja- doniesienie. d. Zapis tematu w zeszycie przedmiotowym e. Uczniowie wymieniają cechy sprawozdania (zapis) - fakty zgodne z rzeczywistością, układ chronologiczny wydarzeń, wybór ważnych faktów, specyficzny styl wypowiedzi. f. Wspólne ustalenie planu do sprawozdania - miejsce, czas - przyczyna, cel wycieczki - uczestnicy wyprawy - wybrane wydarzenia - informacje o wyglądzie zabytków - ocena wycieczki g. Uczniowie proponują materiał językowy - gród Piasta, panorama miasta, Jezioro Gopło, Kolegiata, Mysia Wieża, rynek, kamienice, statek "Rusałka", NPT, szlak, trzciny, gęś- gęgawa, ptactwo wodne, ryby słodkowodne. 3. Sposób rozwiązania problemu Praca w grupach: redagowanie planu kompozycyjnego Zapis w zeszytach najlepszego z proponowanych planów. Np. Spacer po Kruszwicy - pobyt w siedzibie zarządu NPT- oglądanie okazów przyrodniczych z Jeziora Gopła - w średniowiecznej Kolegiacie - panorama grodu z Mysiej Wieży - przejażdżka statkiem wycieczkowym "Rusałka" - urok Zatoki Pięciu Wysp - pobyt na półwyspie Potrzymiech Korzyści z wyprawy Szlakiem Piastowskim 4. Sprawdzenie słuszności rozwiązania problemu Ustalanie wniosków z wycieczki - poznając historię miejscowości, zabytki, poszerzamy wiedzę o kulturze, tradycjach, zwyczajach przodków, które z kolei przekazujemy następnym pokoleniom. Praca domowa: napisz sprawozdanie z wycieczki, wykorzystując plan kompozycyjny i materiał językowy. II Lekcja Temat: Legendy o początkach państwa polskiego 1. Sformułowanie problemu a. Nauczyciel zapoznaje uczniów z "Podaniem o Piaście" legendą pt. "Popiel" b. Uczniowie korzystając ze: Słowników terminów literackich" wyjaśniają: czym jest legenda? c. Redagują plan legendy o Piaście i Popielu d. Zapisują temat, definicję legendy oraz plan wydarzeń w podaniach. 2. Sposób rozwiązania problemu Praca w 4 grupach: a. Uczniowie poprzez "wchodzenie w rolę" prezentują najważniejsze wydarzenia w legendach: - okrutne rządy Popiela - ucieczka władcy przed inwazją myszy - obrzęd postrzyżyn syna Piasta - wybór uczciwego chłopa na króla b. Prezentacja wcześniej wykonanych szkiców Kolegiaty Kruszwickiej z XII w. c. Wyszukanie w "Słownikach języka polskiego" definicji pojęć: kolegiata, styl romański d. Wykorzystanie programu multimedialnego- Historia sztuki- celem przybliżenia dzieciom charakterystycznych cech architektury sakralnej w średniowieczu. Praca domowa: Na podstawie "Podania o Piaście" uzasadnij dlaczego prosty kmieć został władcą Polski. III Lekcja Temat: Piękno krajobrazu nadgoplańskiego 1. Sformułowanie problemu a. Prezentacja przez nauczyciela mapy Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia b. Uczniowie pokazują na mapie trasę wycieczki c. Pogadanka z pokazem zaprezentowana przez zaproszonego pracownika NPT- informacje poparte pokazem filmu przyrodniczego d. Zapis tematu, wspólne redagowanie notatki. Powierzchnia parku wynosi 12074 ha. Utworzono go celem zachowania miejsc lęgowych ptactwa wodnego i lądowego, zabezpieczenia wartości historycznych związanych z początkiem państwa polskiego, a także ochrony środowiska przyrodniczego. e. Przekazanie informacji dotyczących świata roślin(840 gatunków) i zwierząt żyjących w Nadgoplańskim Parku. 2. Sposób rozwiązania problemu Uczniowie mając do dyspozycji "Wiadomości znad Gopła" wyszukują roślin i zwierząt charakterystycznych dla parku. Rośliny: jaskier, rutewka, niezapominajka, dąb, klon, jesion, grab. Rośliny prawnie chronione: Grążel żółty, sasanka łąkowa, lilie wodne, bluszcz i piękna lilia złotogłów. Zwierzęta: Gęś- gęgawa, kormorany, żurawie, czaple, bocian, czajka, orlik bielik 3. Sprawdzenie słuszności rozwiązania problemu. a. Nauczyciel stawia pytanie: uzasadnij dlaczego należy chronić niektóre gatunki roślin i zwierząt? Uczniowie uzasadniają potrzebę ochrony środowiska. b. Zapis najciekawszego wyjaśnienia w zeszytach. Praca domowa: Zaprojektuj i wykonaj folder zachęcający do zwiedzania Piastowskich Ziem. Opracowanie: Bożena Paszkowska Wyświetleń: 4292
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |