Katalog

Bożena Paszkowska
Edukacja regionalna, Scenariusze

Ojczyzna jest to... - scenariusz cyklu lekcji

- n +

Konspekt lekcji przeznaczonej do realizacji w kl. V szkoły podstawowej

"Ojczyzna jest... bliska jak własne ciało"
Cz. Miłosz

I Temat: Sprawozdanie z wycieczki Szlakiem Piastowskim

II Cele lekcji:
Po realizacji uczeń:
- wskazuje na mapie Nadgoplański Park Tysiąclecia, Kruszwicę
- zdaje relację z wycieczki (ciekawie opowiada o regionie)
- ocenia to czego był świadkiem
- rozumie pojęcie legenda, kolegiata
- zna podanie o Piaście i Popielu
- odczuwa silną więź z regionem
- opisuje Nadgoplański Park Tysiąclecia

III Literatura pomocnicza nauczyciela:
C. Niewiadomska "Podanie o Popielu", "Piast" 1999
M. Oberc K. Stefańska "Regionalizm w nauczaniu" 1996
R. Cynk "Przyroda na lekcjach j. polskiego w kl.V"
M. Miazga "Poznajemy legendy naszego regionu" 1993
Magazyn Ekologiczny "Wiadomości znad Gopła" 1999- 2000
M. Borucki "Ziemia Kujawska" 1982
A. Dziedzic M. Gudro "Drama w szkole podstawowej" 1997

IV Pomoce dydaktyczne: legendy, mapa Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia, Słownik języka polskiego, kwartalniki "Wiadomości znad Gopła", płyta CD- Historia sztuki

V Organizacja czynności dydaktycznych
1. Czynności wstępne
a. sprawdzanie listy obecności
2. Dostrzeżenie i sformułowanie problemu
Wcześniej zorganizowałam wycieczkę Szlakiem Piastowskim. Uczniowie zwiedzili Kruszwicę: siedzibę zarządu Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia, zabytki grodu Piasta: Kolegiatę w stylu romańskim, Mysią Wieżę. Dzięki gościnności pracowników popłynęliśmy statkiem "Rusałka" po Jeziorze Gople, dopłynęliśmy do Zatoki Pięciu Wysp i półwyspu Potrzymiech
a. Uczniowie dzielą się wrażeniami z wycieczki: prezentują kilkuzdaniową wypowiedź
b. Odszukują w "Słowniku j. polskiego" definicji sprawozdania
c. Dobierają wyrazy bliskoznaczne do tego słowa: relacja- doniesienie.
d. Zapis tematu w zeszycie przedmiotowym
e. Uczniowie wymieniają cechy sprawozdania (zapis)
- fakty zgodne z rzeczywistością, układ chronologiczny wydarzeń, wybór ważnych faktów, specyficzny styl wypowiedzi.
f. Wspólne ustalenie planu do sprawozdania
- miejsce, czas
- przyczyna, cel wycieczki
- uczestnicy wyprawy
- wybrane wydarzenia
- informacje o wyglądzie zabytków
- ocena wycieczki
g. Uczniowie proponują materiał językowy
- gród Piasta, panorama miasta, Jezioro Gopło, Kolegiata, Mysia Wieża, rynek, kamienice, statek "Rusałka", NPT, szlak, trzciny,
gęś- gęgawa, ptactwo wodne, ryby słodkowodne.

3. Sposób rozwiązania problemu

Praca w grupach: redagowanie planu kompozycyjnego
Zapis w zeszytach najlepszego z proponowanych planów.

Np. Spacer po Kruszwicy
- pobyt w siedzibie zarządu NPT- oglądanie okazów przyrodniczych z Jeziora Gopła
- w średniowiecznej Kolegiacie
- panorama grodu z Mysiej Wieży
- przejażdżka statkiem wycieczkowym "Rusałka"
- urok Zatoki Pięciu Wysp
- pobyt na półwyspie Potrzymiech

Korzyści z wyprawy Szlakiem Piastowskim

4. Sprawdzenie słuszności rozwiązania problemu

Ustalanie wniosków z wycieczki - poznając historię miejscowości, zabytki, poszerzamy wiedzę o kulturze, tradycjach, zwyczajach przodków, które z kolei przekazujemy następnym pokoleniom.

Praca domowa: napisz sprawozdanie z wycieczki, wykorzystując plan kompozycyjny i materiał językowy.

II Lekcja

Temat: Legendy o początkach państwa polskiego
1. Sformułowanie problemu
a. Nauczyciel zapoznaje uczniów z "Podaniem o Piaście" legendą pt. "Popiel"
b. Uczniowie korzystając ze: Słowników terminów literackich" wyjaśniają: czym jest legenda?
c. Redagują plan legendy o Piaście i Popielu
d. Zapisują temat, definicję legendy oraz plan wydarzeń w podaniach.

2. Sposób rozwiązania problemu
Praca w 4 grupach:
a. Uczniowie poprzez "wchodzenie w rolę" prezentują najważniejsze wydarzenia w legendach:
- okrutne rządy Popiela
- ucieczka władcy przed inwazją myszy
- obrzęd postrzyżyn syna Piasta
- wybór uczciwego chłopa na króla
b. Prezentacja wcześniej wykonanych szkiców Kolegiaty Kruszwickiej z XII w.
c. Wyszukanie w "Słownikach języka polskiego" definicji pojęć: kolegiata, styl romański
d. Wykorzystanie programu multimedialnego- Historia sztuki- celem przybliżenia dzieciom charakterystycznych cech architektury sakralnej w średniowieczu.

Praca domowa: Na podstawie "Podania o Piaście" uzasadnij dlaczego prosty kmieć został władcą Polski.

III Lekcja

Temat: Piękno krajobrazu nadgoplańskiego

1. Sformułowanie problemu
a. Prezentacja przez nauczyciela mapy Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia
b. Uczniowie pokazują na mapie trasę wycieczki
c. Pogadanka z pokazem zaprezentowana przez zaproszonego pracownika NPT- informacje poparte pokazem filmu przyrodniczego
d. Zapis tematu, wspólne redagowanie notatki.
Powierzchnia parku wynosi 12074 ha.
Utworzono go celem zachowania miejsc lęgowych ptactwa wodnego i lądowego, zabezpieczenia wartości historycznych związanych z początkiem państwa polskiego, a także ochrony środowiska przyrodniczego.
e. Przekazanie informacji dotyczących świata roślin(840 gatunków) i zwierząt żyjących w Nadgoplańskim Parku.

2. Sposób rozwiązania problemu

Uczniowie mając do dyspozycji "Wiadomości znad Gopła" wyszukują roślin i zwierząt charakterystycznych dla parku.

Rośliny:
jaskier, rutewka, niezapominajka,
dąb, klon, jesion, grab.

Rośliny prawnie chronione:
Grążel żółty, sasanka łąkowa, lilie wodne, bluszcz i piękna lilia złotogłów.

Zwierzęta:
Gęś- gęgawa, kormorany, żurawie, czaple, bocian, czajka, orlik bielik

3. Sprawdzenie słuszności rozwiązania problemu.

a. Nauczyciel stawia pytanie: uzasadnij dlaczego należy chronić niektóre gatunki roślin i zwierząt?
Uczniowie uzasadniają potrzebę ochrony środowiska.
b. Zapis najciekawszego wyjaśnienia w zeszytach.

Praca domowa:
Zaprojektuj i wykonaj folder zachęcający do zwiedzania Piastowskich Ziem.

Opracowanie: Bożena Paszkowska

Wyświetleń: 4292


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.