AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zofia Ciołek
Edukacja regionalna, Scenariusze

Moja rodzinna miejscowość - scenariusz

- n +

Moja rodzinna miejscowość.

Scenariusz lekcji historii i społeczeństwa w klasie IV Publicznej Szkoły Podstawowej im H. Sienkiewicza w Szyszkach.

Dział programu - Mój dom i moja miejscowość.
Czas trwania: 60 min.

Cele operacyjne:
Po lekcji uczeń powinien umieć:
- wskazać na mapie i określić położenie swojej miejscowości (region, kraina, województwo)
- wymienić charakterystyczne cechy swojej miejscowości (wieś, miasto, wielkość, budynki użyteczności publicznej)
- przedstawić najważniejsze wydarzenia historyczne związane z miejscowością, w której mieszka oraz historię nazwy swojej wsi
- potrafi przeprowadzić wywiad z najstarszymi mieszkańcami.

Metody:
Pogadanka, rozmowa nauczająca, opowiadanie, praca z mapą - pokaz, wysłuchanie materiału z wywiadu praca z podręcznikiem.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski, mapa Regionu Tuchowicko - Stanińskiego z XVI w, mapa powiatu łukowskiego, zeszyt ćwiczeń.

Formy: zespołowa i zbiorowa.

Przebieg lekcji
1. Nawiązanie do tematu lekcji 5 min
2. Sprawdzenie przygotowanych materiałów zleconych na poprzedniej lekcji
3. Omówienie historii miejscowości. - Interpretacja jej nazwy 10 min
4. Pytania orientujące w położeniu miejscowości: 10 min
- W jakiej części polski leży Wasza miejscowość, jakie to województwo, powiat, gmina?
- Jakie miasto jest stolicą waszego województwa?
- Jaka miejscowość jest siedzibą powiatu i gminy, w której mieszkacie?
- Do jakich najbliższych miast prowadzą drogi i linie kolejowe w waszej miejscowości?
- Na jakie dzielnice można podzielić waszą miejscowość?
- Jakie nazwiska w niej dominują?
- Czym zajmują się mieszkańcy?
- Jak przedstawicie warunki przyrodnicze?
- Jakie zmiany zaszły ostatnio w waszej miejscowości?
- Jakie zabytki można w niej zaobserwować?
5. A co powiedziała Wam najstarsza mieszkanka Szyszek? 10 min
6. Podsumowanie lekcji 5 min
- Jak myślicie, dlaczego wasza miejscowość nie jest gminą?
7. Metody kontroli osiągnięć uczniów: 15 min
- Przygotowanie wystawy zgromadzonych materiałów.
- Ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń (2,3,4,5 s.32 M.Rożak).
- Ewaluacja.
8 Praca domowa 5 min
Dla chętnych: Postaraj się zdobyć mapę geodezyjną gminy.
Da wszystkich: Zbierz informacje dotyczące swojej gminy.

Komentarz do lekcji


Zaprezentowana lekcja rozpoczęła cykl poświęcony edukacji regionalnej w tzw. "małej ojczyźnie". Przeprowadzona została w klasie IV, ale może być zrealizowana w klasach starszych. Uczniowie pracowali w dwóch zespołach jeden z nich - przygotował historię miejscowości i jej interpretację. Drugi przeprowadził wywiad i wybrany uczeń zaprezentował rozmowę z najstarszą mieszkanką wsi. W swojej pracy uczniowie odwoływali się do zdobytej wcześniej wiedzy. Wykorzystywali zgromadzone materiały, urządzili z nich ciekawą i pomysłową wystawę.

Natomiast odpowiedzi na pytania udzielali wszyscy uczniowie (12 u-w) bez podziału.

Podobnie było z wykonaniem ćwiczeń praktycznych w zeszycie ćwiczeń.

Lekcję przeprowadziłam w oparciu o takie etapy:
1. Zaangażowanie
- Podział klasy na grupy, rozdałam intrukcję pracy
2. Badanie
- Po zapoznaniu się z instrukcja pracy uczniowie, ustalają wspólnie rozumienie poleceń. Przydzieleją funkcje.
3. Przekształcanie
- Najdłuższy etap. Uczniowie przedstawiają swoje pomysły, propozycje. Dzielą się rolami.
4. Prezentacja
- Wyznaczeni uczniowie przez swoje grupy prezentują przygotowane prace całej klasie. Starają się mówić ciekie odpowiadają na zadawane pytania przez nauczyciela i kolegów.
5. Refleksje
- Uczniowie uzasadniają i komentują swoje wypowiedzi. Opowiadają o przebiegu pracy, trudnościach, jakie napotkali.

Lekcja zmusiła uczniów do twórczego wysiłku. Wszyscy, nawet ci, którzy zazwyczaj są bierni, mocno angażowali sięw pracę, nie obyło się bez sporów. Były one jednak twórcze, wnosiły ciekawe pomysły. Uważam, że była to lekcja pracowita, tempo dość szybkie, ale tematyka związana z "małą ojczyzną" zainteresowała uczniów i skłoniła do dalszej pracy w tym zakresie.

Na koniec zaproponowałam ewaluację, która polegała na dokończeniu zdania zapisanego na tablicy, przez zastosowanie podanych przymiotników.
Dzisiejsza lekcja była:
- nudna
- mało interesująca
- bardzo ciekawa
- zajmująca

Wynik był taki:
Dzisiejsza lekcja była bardzo ciekawa 6u-ów
Dzisiejsza lekcja była zajmująca 6u-ów
Myślę, że wynik ewaluacji potwierdził moje pochlebne uwagi o przeprowadzonej lekcji, aczkolwiek dostrzegłam u niektórych uczniów zmęczenie. Być może tempo było zbyt szybkie.

Kolejna lekcja z wcześniej wymienionego działu programowego została przeprowadzona w Urzędzie Gminy w Stoczku Łukowskim a konkretnie w sali narad.

Aby taką lekcję przeprowadzić poczyniłam wiele starań, które umożliwiły zorganizowanie wycieczki autokarowej do naszej gminy. Między innymi zwróciłam się do Wójta o pokrycie

Opracowanie: Zofia Ciołek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4899


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.