AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zofia Ciołek
Edukacja regionalna, Scenariusze

Region, w którym mieszkam - scenariusz

- n +

Region, w którym mieszkam.

Scenariusz lekcji o tematyce regionalnej przeprowadzonej w klasie IV- ej na lekcji historii i społeczeństwa w Szkole Podstawowej w Szyszkach.

Dział programu: Mój dom i moja miejscowość.

Cele operacyjne:
Po zakończonej lekcji uczeń powinien umieć:
- wyjaśnić pojęcia: region, krajobraz, kultura;
- nazwać i wskazać na mapie główne regiony historyczne Polski;
- nazwać i wskazać na mapie region, w którym uczeń mieszka;
- określić cechy krajobrazów Polski;
- opisać cechy kultury (gwara, stroje, zwyczaje, budownictwo typowe dla regionu, w którym uczeń mieszka).

Metody: Pogadanka ilustrowana pokazem i muzyką,
Praca pod kierunkiem
Praca z podręcznikiem, z mapą.

Środki dydaktyczne: mapa Polski, atlasy historyczne, reprodukcje przedstawiające krajobrazy Polski, fotografie strojów ludowych, zdjęcia i kroje stroju łukowskiego oraz opracowanie pt. "Wartości środowiskowe i kulturowe Powiatu Łukowskiego", nagrania z muzyką ludową, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.

Przebieg lekcji:
1. Sprawdzenie pracy domowej i materiałów związanych z "małą ojczyzną"
2. Nawiązanie do tematu lekcji, przypomnienie znaczenia słów: region, "mała ojczyzna".
3. Przedstawienie uproszczonego podziału Polski na regiony historyczno - geograficzne:
Wielkopolska, Małopolska, Mazowsze, Pomorze, Śląsk, Warmia i Mazury - wskazanie na mapie, określanie krajobrazów Polski.
4. Wyszukanie w podręczniku informacji dotyczących czynników różniących krainy
(historia, krajobraz, zwyczaje, stroje, budownictwo, gwara, itp.).
5. Pokazanie na mapie regionu, w którym uczeń mieszka (Podlasie i Ziemia Łukowska).
6. Praca w grupach
- Opisz cechy kultury (gwara, stroje, budownictwo, zwyczaje) typowe dla twojego regionu.
7. Prezentacja wiadomości przez liderów 4 grup
- ustna ocena przygotowanych informacji.
8. Podsumowanie
Jak myślicie dlaczego należy pielęgnować odmienne obyczaje i gwary charakterystyczne dla mieszkańców poszczególnych regionów?
- W odpowiedzi powinno wystąpić takie stwierdzenie - Dlatego należy pielęgnować odmienne obyczaje i gwary, gdyż stanowią bogactwo naszego narodu.
9. Metody kontroli osiągnięć uczniów:
- odpowiedzi uczniów podczas rekapitulacji;
- ćwiczenia z zeszytu ćw. (ćw. 1,2 str. 35, 3, 4, 5 str. 36) zeszyt ćwicz. M. Rożaka
10. Praca domowa
Dla wszystkich
1. Opracujcie krótką ulotkę o Ziemi Łukowskiej.
2. Postarajcie się odnaleźć wśród waszych bliskich elementy prezentowanego w czasie lekcji stroju łukowskiego.

Opracowanie: Zofia Ciołek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5007


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.