Katalog Bożena Sobań Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusz zajęć. Temat: Moje miejsce w grupieMoje miejsce w klasie.Scenariusz zajęćOdbiorcy: uczniowie gimnazjum. Czas trwania:2 godziny lekcyjne. Cel główny: Kształtowanie kultury współżycia, tolerancji oraz wyzwalanie społecznie pożądanych zachowań. Cele operacyjne: - uczeń zna stosunki interpersonalne w grupie. - potrafi obiektywnie ocenić atmosferę panującą w klasie. - rozumie potrzebę tworzenia zgranego zespołu. Metody i formy pracy: - rozmowa w kręgu, praca w grupie, burza mózgów. Środki dydaktyczne: - pudełko w kształcie serduszka, flamastry, wizytówki z imionami wszystkich uczniów w klasie, arkusze z pytaniami. 1. Co widzę pozytywnego w naszej klasie? 2. Co widzę negatywnego w naszej klasie? 3. Co możemy zrobić aby sytuacja uległa poprawie? Plansza "Zasady pracy grupowej" 1.Poproś uczniów aby usiedli w kręgu. Każdy otrzymuje wizytówkę ze swoim imieniem. Powiedz, że będziecie rozmawiali o nich samych, o tym jak się czują w klasie, o pozytywnych i negatywnych cechach grupy. 2. Pośrodku kręgu postaw pudełko w kształcie serca. Wyjaśnij, że to serduszko symbolizuje waszą klasę i poproś uczniów, aby chwilę się zastanowili i określili swoje położenie. Jeżeli czujecie się w klasie bardzo dobrze ustawcie wizytówkę ze swoim imieniem jak najbliżej serduszka, jeżeli nie dalej. 3.Poproś, aby uczniowie przyjrzeli się dokładnie położonym karteczkom i zadaj pytanie. W jaki sposób poprawić samopoczucie tych uczniów, których wizytówki znalazły się dalej serduszka? - burza mózgów Powiedz uczniom, że każdy pomysł będzie zapisywany na tablicy i omówiony. Następnie wybierzemy dwa najskuteczniejsze rozwiązania. 4. Podziel uczniów na czteroosobowe zespoły. Zapoznaj uczniów z zasadami pracy grupowej: - Staramy się słuchać siebie nawzajem. - Każdy ma prawo do własnej aktywności. - Mówimy we własnym imieniu. - Nie oceniamy się nawzajem. - Obowiązuje nas dyskrecja w grupie. Każda grupa wybiera lidera i otrzymuje arkusze z pytaniami: Co widzę pozytywnego w naszej klasie? Co widzę negatywnego w naszej klasie? Co możemy zrobić aby sytuacja uległa zmianie? Powiedz uczniom, że mają dziesięć minut na udzielenie odpowiedzi. Wyjaśnij, że przestrzeganie odczytanych wcześniej zasad pozwoli uczniom określić stosunki interpersonalne w klasie, oraz poszukać sposobu konstruktywnego ich rozwiązania. Następne liderzy grup przedstawiają efekty pracy, a jeden z uczniów zapisuje na tablicy. 5.Zwróć uwagę aby klasa skoncentrowała się głównie na pytaniu Co widzę negatywnego w naszej klasie? Poproś, aby uczniowie dobrali się w pary i każdy z nich opowiedział o sytuacji która sprawiła mu przykrość. Po powrocie do kręgu zapytaj: - Jaki był twój stosunek do tej osoby? - Jak się wtedy zachowałeś, co zrobiłeś? Następnie poproś, aby w innych parach opowiedzieli o sytuacji, w której oni sami zachowali się podobnie wobec kogoś. Po powrocie do kręgu zapytaj: - Dlaczego tak postąpiłeś? - Jak wpłynęło to na kontakty z tą osobą? Na zakończenie zaproponuj aby uczniowie podali normy i zasady obowiązujące w szkole i klasie np: - Pomagamy sobie wzajemnie. - Okazujemy pomoc i życzliwość drugiej osobie. - Szanujemy odmienny sposób życia innych itp. Podsumowanie: Uwzględniając powyższe normy i zasady za postawę moją wobec innych zasługuję na ocenę: 1....;2....;3....;4....;5....;6....;(zakreśl właściwą odpowiedz) Opracowanie: Bożena Sobań Wyświetleń: 6162
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |