Katalog

Bożena Sobań
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć. Temat: Moje miejsce w grupie

- n +

Moje miejsce w klasie.

Scenariusz zajęć

Odbiorcy: uczniowie gimnazjum.

Czas trwania:2 godziny lekcyjne.

Cel główny: Kształtowanie kultury współżycia, tolerancji oraz wyzwalanie społecznie pożądanych zachowań.

Cele operacyjne:
- uczeń zna stosunki interpersonalne w grupie.
- potrafi obiektywnie ocenić atmosferę panującą w klasie.
- rozumie potrzebę tworzenia zgranego zespołu.

Metody i formy pracy:
- rozmowa w kręgu, praca w grupie, burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

- pudełko w kształcie serduszka, flamastry, wizytówki z imionami wszystkich uczniów w klasie, arkusze z pytaniami.
1. Co widzę pozytywnego w naszej klasie?
2. Co widzę negatywnego w naszej klasie?
3. Co możemy zrobić aby sytuacja uległa poprawie?
Plansza "Zasady pracy grupowej"

1.Poproś uczniów aby usiedli w kręgu. Każdy otrzymuje wizytówkę ze swoim imieniem.
Powiedz, że będziecie rozmawiali o nich samych, o tym jak się czują w klasie, o pozytywnych i negatywnych cechach grupy.
2. Pośrodku kręgu postaw pudełko w kształcie serca.
Wyjaśnij, że to serduszko symbolizuje waszą klasę i poproś uczniów, aby chwilę się zastanowili i określili swoje położenie.
Jeżeli czujecie się w klasie bardzo dobrze ustawcie wizytówkę ze swoim imieniem jak najbliżej serduszka, jeżeli nie dalej.
3.Poproś, aby uczniowie przyjrzeli się dokładnie położonym karteczkom i zadaj pytanie.
W jaki sposób poprawić samopoczucie tych uczniów, których wizytówki znalazły się dalej serduszka? - burza mózgów
Powiedz uczniom, że każdy pomysł będzie zapisywany na tablicy i omówiony. Następnie wybierzemy dwa najskuteczniejsze rozwiązania.
4. Podziel uczniów na czteroosobowe zespoły.

Zapoznaj uczniów z zasadami pracy grupowej:
- Staramy się słuchać siebie nawzajem.
- Każdy ma prawo do własnej aktywności.
- Mówimy we własnym imieniu.
- Nie oceniamy się nawzajem.
- Obowiązuje nas dyskrecja w grupie.

Każda grupa wybiera lidera i otrzymuje arkusze z pytaniami:
Co widzę pozytywnego w naszej klasie?
Co widzę negatywnego w naszej klasie?
Co możemy zrobić aby sytuacja uległa zmianie?
Powiedz uczniom, że mają dziesięć minut na udzielenie odpowiedzi.
Wyjaśnij, że przestrzeganie odczytanych wcześniej zasad pozwoli uczniom określić stosunki interpersonalne w klasie, oraz poszukać sposobu konstruktywnego ich rozwiązania.
Następne liderzy grup przedstawiają efekty pracy, a jeden z uczniów zapisuje na tablicy.
5.Zwróć uwagę aby klasa skoncentrowała się głównie na pytaniu
Co widzę negatywnego w naszej klasie?

Poproś, aby uczniowie dobrali się w pary i każdy z nich opowiedział o sytuacji która sprawiła mu przykrość.

Po powrocie do kręgu zapytaj:
- Jaki był twój stosunek do tej osoby?
- Jak się wtedy zachowałeś, co zrobiłeś?

Następnie poproś, aby w innych parach opowiedzieli o sytuacji, w której oni sami zachowali się podobnie wobec kogoś.

Po powrocie do kręgu zapytaj:
- Dlaczego tak postąpiłeś?
- Jak wpłynęło to na kontakty z tą osobą?

Na zakończenie zaproponuj aby uczniowie podali normy i zasady obowiązujące w szkole i klasie np:
- Pomagamy sobie wzajemnie.
- Okazujemy pomoc i życzliwość drugiej osobie.
- Szanujemy odmienny sposób życia innych itp.

Podsumowanie:
Uwzględniając powyższe normy i zasady za postawę moją wobec innych zasługuję na ocenę:
1....;2....;3....;4....;5....;6....;(zakreśl właściwą odpowiedz)

Opracowanie: Bożena Sobań

Wyświetleń: 6162


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.