Katalog

Iwona Chmielewska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć otwartych dla uczniów klasy IV i ich rodziców pt. "Randka z moją mamą (moim tatą)"

- n +

Scenariusz zajęć otwartych dla uczniów klasy IV I ich rodziców pt. "Randka z moją mamą (moim tatą)"



1.Powitanie wszystkich obecnych: uczniów i rodziców, przedstawienie celu spotkania.
Wiadomo nie od dziś, że w każdym kontakcie dotyczącym ludzi istnieją mniejsze lub większe nieporozumienia czy konflikty. Takie sytuacji zdarzają się nawet w najlepszych rodzinach i czasem z błahego powodu dochodzi do kłótni dziecka z rodzicem. Na pewno nie rozwiążemy takich sytuacji, ale być może zajęcia te spowodują, że wczujemy się czasami w rolę drugiej strony i zareagujemy trochę inaczej.
Życzę wszystkim dobrej zabawy i wyciągania właściwych wniosków.

2.Ustalenie zasad zabawy.
- Tworzymy dwie grupy - jedną rodzice, drugą uczniowie,
- Mamy prawo wypowiadać swoje myśli - słowami lub na przygotowanych planszach,
- Zwracamy się do siebie serdecznie,

3. Uczniowie oglądają zdjęcia swoich rodziców z dzieciństwa.
Wypowiadają swoje myśli o podobieństwie zewnętrznym. Rodzice mogą uzupełnić wypowiedzi własnych dzieci, przypominając dowolną sytuację z własnego dzieciństwa. Warto pomyśleć jakie były ich marzenia, jaki był dom rodzinny.
(Wypowiedzi rodziców) .

4. Wypowiedzi dzieci. Nawiązanie do sytuacji, że kiedyś również będą rodzicami, będą mieć własne dzieci, i na pewno będą pragnąć dla nich samych przyjaznych sytuacji i szczęśliwych chwil.

5. Skoro już wiemy, że wszystkim zależy na tym, aby było im ze sobą dobrze, spróbujmy wypisać podane arkusze papieru.
Obie grupy otrzymują przygotowany arkusz szarego papieru, mazaki kolorowe i uzupełniają tabelę
 


 
 





 
 
Słoneczko oznacza - kiedy jestem zadowolony z kontaktów z rodzicem (dzieckiem) ?

Chmurka oznacza, kiedy jest mi przykro?

Praca warsztatowa: rodzice podają przykłady:
- Kiedy nie chcą się uczyć;
- Kiedy kłamią;
- Nie chcą wstawać do szkoły;
- Nie słuchają;
- Nie myją zębów, itp.

Uczniowie piszą:
- Kiedy nie chcą rodzice dać kieszonkowego;
- Kiedy zmuszają do wstawania do szkoły;
- Nie pozwalają długo bawić się z kolegami, itp.

6. Omówienie jednej z podanych przyczyn nieporozumień najlepiej przeciwstawnych, rozmowa - przedstawienie swoich racji - rodzice i uczniowie.
Jak rozwiązać taki problem?
Dziecko ma obowiązek chodzenia do szkoły, rodzic ma obowiązek dopilnować, aby rano wstało, propozycje uczniów i rodziców np.
wczesne położenie się spać i inne.

7. Spróbujmy zastanowić się nad przyczynami nieporozumień w rodzinie między rodzicami a dziećmi:
- Brak cierpliwości dla dzieci;
- Różne traktowanie własnych dzieci;
- Niekonsekwencja;
- Brak zainteresowania dziećmi;
- Nadmiar pracy i obowiązków;
- Krótkie okresy spędzane razem w ciągu dnia;

8. Co zrobić, aby łagodzić konflikty?
- Dużo rozmawiać;
- Wspólnie wykonywać pewne prace;
- Nie mówić "nie mam teraz czasu";
- Pozwolić czasem dziecku mieć swoje zdanie;

9. Zdaję sobie sprawę, że zaledwie dotknęliśmy problemu konfliktów, wiemy, że są wszędzie, ale mam nadzieję, że dzisiejsze zajęcia ukazały możliwość porozumienia. Spróbujmy powiedzieć sobie nawzajem coś, czego dawno nie mięliśmy okazji powiedzieć.

Dziecko najczęściej mówi: Mamusiu, bardzo Cię kocham, będę lepsza, będę Cię słuchał...
Rodzice: Zależy mi na tym, abyś był dobrym chłopcem; kocham Cię bardzo, chociaż nie zawsze to okazuję...

10. Gdybyśmy mięli jednym słowem określić na czym polega szczęście w rodzinie, jakie byłoby to słowo?
ZROZUMIENIE

11. Podziękowanie za obecność, wspólna herbatka przygotowana przez uczniów i podane upieczone ciasto.

Opracowanie: Iwona Chmielewska

Wyświetleń: 1761


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.