Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Kierzek
Język polski, Scenariusze

Scenariusz zajęć reedukacyjnych z języka polskiego w klasie IV, z wykorzystaniem Technik Freineta.

- n +

Samodzielne redagowanie życzeń lub wiersza dla członków rodziny i znajomych. Wykonanie upominków.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ REEDUKACYJNYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV Z WYKORZYSTANIEM TECHNIK FREINETA*


Odbiorcy:
Uczniowie z obniżoną sprawnością ruchową (zaburzenia percepcyjno - motoryczne) przejawiające się:
- obniżaną szybkością i precyzją ruchów
(pismo wolne, niekształtne, mało czytelne),
-zaburzoną motoryką o zawężonym zakresie (sprawność manualna dłoni i palców),
- tendencją do przestawiania kolejności liter w wyrazie,
- opuszczaniem liter, sylab w wyrazie.

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne.

Zagadnienie programowe:
ćwiczenia w mówieniu i pisaniu, indywidualne układanie i pisanie życzeń świątecznych, kultywowanie i wzbogacanie dobrych tradycji rodzinnych.

Cele edukacyjne:
Uczeń potrafi:
- napisać życzenia dla bliskich osób
- zastosować zwroty grzecznościowe
- zastosować najczęściej używane skróty
- przeżywać zadowolenie i radość z możliwości osobistego przekazania życzeń
- umie wykonać upominek świąteczny

Metody pracy:
-organizujące sytuację, inspirujące i motywujące (pogadanka, pokaz, słuchanie nagrania, drama)
-praktyczna: samodzielne pisanie życzeń, wiersza, wykonanie upominków dla swoich bliskich
-praca z tekstem: odczytanie życzeń, wiersza, dyskusja.

Formy pracy:
- indywidualna: układanie życzeń, wykonanie upominków,
- zespołowa: ocena prac w ramach poszczególnych zespołów, przygotowanie i przedstawienie scenek - drama,
- zbiorowa: wybór najlepszych prac spośród wybranych przez zespoły.

Środki dydaktyczne:
- krzyżówka, ozdobne kartki, wiersze o tematyce bożonarodzeniowej, ilustracje, kaseta magnetofonowa, magnetofon, klej, tektura, wysuszone kwiatki, kalendarz ścienny, szablony, pisaki.

Przebieg zajęć:
A/
Uczniowie po wejściu do klasy i przywitaniu się stają w kręgu. Nauczyciel odtwarza z magnetofonu pieśń o tematyce bożonarodzenoiwej i wykonuje ją razem z uczniami.
N: Przed chwilą wspólnie zaśpiewaliśmy bardzo znaną kolędę. Z jakiej okazji śpiewamy kolędy? Dowiecie się, rozwiązując podaną krzyżówkę. (zał. nr 1)
/nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób należy rozwiązać krzyżówkę./
N: Kto poda nam rozwiązanie hasła?
U: Rozwiązanie brzmi: "Boże Narodzenie"

B/
Rozmowa na temat Świąt Bożego Narodzenia.
Fiszka prowadząca (zał. nr 2)
N: Sprawdźcie w kalendarzu, kiedy obchodzimy Święta Bożego Narodzenia?
N: A teraz będziemy wymieniać to, co kojarzy się nam ze Świętami:
Zabawa skojarzeniowa: Uczniowie wymieniają to, co kojarzy się im ze słowem "Boże Narodzenie", np.: choinka, wigilijny stół, radość, dobroć, prezenty, Święty Mikołaj, ciasto, świąteczne porządki, gotowanie potraw, żłóbek, szopka betlejemska, śpiewanie kolęd.
N: A teraz spróbujemy przedstawić kilka sytuacji, które towarzyszą świątecznej atmosferze.

C/
Uczniowie wybierają karteczki z opisanymi scenkami. (zał. nr 3)
Następnie przy pomocy nauczyciela przygotowują się do odegrania scenek.
Przykładowe sytuacje:
I. sytuacja: Uczniowie wchodzą w rolę domowników przygotowujących wigilijne potrawy.
II. sytuacja: Uczniowie wchodzą w rolę domowników wykonujących prace porządkowe.
III. sytuacja: Uczniowie wchodzą w rolę osób składających sobie życzenia.

D/
Kolejne prezentacje scenek przez uczniów nagradzane pochwałami. Wyróżnienie najciekawszej propozycji.
N: Zastanówcie się, w jaki sposób można wyrazić miłość i szacunek dla swoich bliskich podczas wieczoru wigilijnego?
U: Mogą to być życzenia!
N: Czasami zdarza się tak, że niestety nie można być razem ze swoimi bliskimi w ten cudowny, magiczny wieczór. W jaki sposób można więc przekazać życzenia swoim bliskim?
U: Możemy wysłać kartki z życzeniami lub wiersz.
N: Przypomnijmy sobie, z jakich elementów składają się życzenia, które piszemy na świątecznych kartkach do swoich bliskich?
U: Nagłówek, treść życzeń, podpis, miejscowość, data.
N: Kto przypomni, jakich zwrotów grzecznościowych używamy pisząc życzenia i w jaki sposób je piszemy?
U: Uczniowie udzielają odpowiedzi. Przystępują do układania i pisania życzeń, wiersza.

E/
Nauczyciel wraz z uczniami ocenia aktywność uczniów.
W drugiej części lekcji uczniowie przystępują do wykonania prezentu.
N: Każdy lubi otrzymywać prezenty. Dlatego spróbujmy zrobić dla swoich bliskich ładną ramkę do zdjęcia. (zał. nr 4)
Uczniowie wykonują ramki z przygotowanych szablonów. Ozdabiają suchymi kwiatami lub nasionkami (np. słonecznika, dyni, prosa itp.)
Całość zakleja się papierem od spodu, zostawiając z jednej strony odcinek, przez który wkłada się zdjęcie.
Wspólna ocena przygotowanych prezentów.
Na koniec uprzątamy miejsce pracy.

Załączniki:
Nr 1 Krzyżówka.
Nr 2 Fiszka prowadząca.
Nr 3 Opis scenek.
Nr 4 Ramka do zdjęcia.

---------------------------------------------------
- Technika Freineta - to jedna z wielu metod wykorzystywanych w nauczaniu zintegrowanym. Do wykorzystania tej metody w pracy z uczniami nieco starszymi skłoniła mnie inspirująca i motywująca dzieci do działania, strona tej techniki.

ZAŁĄCZNIK NR 1.





ZAŁĄCZNIK NR 2

Fiszka prowadząca.

1. Sprawdźcie w kalendarzu, kiedy obchodzimy Święta Bożego Narodzenia?
2. Jaki ważny wieczór poprzedza Boże Narodzenie?
3. Jak nazywa się gwiazda, która ukazała się nad miejscem narodzin Pana Jezusa?
4. Podaj nazwę miejsca gdzie przyszedł na świat Pan Jezus?
5. Czym dzielimy się z bliskimi podczas wigilijnego wieczoru?
6. Wymień kilka tradycyjnych potraw wigilijnych.
7. Jakie zwyczaje związane z przygotowaniem wigilijnej wieczerzy panują w Twoim domu?

ZŁĄCZNIK NR 3
OPIS SCENEK

 

I. Waszym zadaniem będzie odegranie scenki przedstawiającej domowników, przygotowujących wigilijne potrawy.

 

 

II. Proszę, abyście odegrali scenkę przedstawiającą domowników, wykonujących przedświąteczne prace porządkowe.

 

 

III. Waszym zadaniem jest wejście w rolę osób składających sobie życzenia świąteczne.

 


ZAŁĄCZNIK NR 4
PROJEKT RAMKI


Opracowanie: Małgorzata Kierzek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3078
 
   Komentarze
  • Aska, 2005-01-20

    Scenariusz jest super tego mi byBo trzeba. Moze masz jeszcze inne z
    technika swobodnych tekstow Freineta bylabym wdzieczna ! Dzieki Tobie
    wiem jak ta technike zastosowac.Bosko!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014