AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Wątor
Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Program integracji zespołu klasowego

- n +

Program integracji zespołu klasowego

Wstęp
Integracja klasy szkolnej to bardzo ważny element oddziaływań wychowawczych szkoły. Proces integracji rozpoczyna się w dniu, kiedy uczniowie przydzieleni do danej klasy spotykają się po raz pierwszy. Wiąże się to z przezwyciężeniem trudności adaptacyjnych uczniów w klasie, działaniami wpływającymi na lepsze poznanie i akceptację zespołu klasowego, budowaniu poczucia własnej wartości, rozwijaniu wrażliwości na drugiego człowieka. Integracja to również tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, akceptacji i zaufania w klasie, doskonalenie relacji między rówieśnikami i wychowawcą, oparcie ich na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Dlatego też szczególna rola w integracji klasy szkolnej przypada wychowawcy, który przez swoje celowe działania oraz odpowiedni styl kierowania zespołem klasowym może przyspieszyć proces integracji.
"Program integracji zespołu klasowego" ma na celu zintegrowanie klasy. Zajęcia integracyjne uczą wzajemnej tolerancji, uwrażliwiają na potrzeby drugiego człowieka. Tworzą atmosferę zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa w klasie oraz udane relacje między rówieśnikami i wychowawcą oparte na wzajemnym zrozumieniu i szacunku.

Cele programu:
- integracja zespołu klasowego uczniów;
- budowanie pozytywnych, udanych relacji z kolegami w klasie;
- kształtowanie umiejętności współżycia (obcowania) z innymi;
- wzajemna pomoc i zrozumienie;
- uszanowanie odmiennego sposobu życia kolegów;
- stworzenie serdecznej i przyjacielskiej atmosfery w grupie;
- kształtowanie postaw prospołecznych.

Treści programu:
- kontrakt z grupą;
- poznanie siebie;
- budowanie poczucia własnej wartości;
- poznanie kolegów z klasy;
- przyjaźń - rola przyjaciół;
- współdziałanie w grupie;
- sposoby radzenia sobie z problemami;
- wzajemna pomoc;
- wdrażanie uczniów do stosowania właściwych norm społecznych.

Metody i formy stosowane podczas zajęć:
- zajęcia w kręgu;
- praca w grupach;
- burza mózgów;
- dyskusja;
- wypowiedzi plastyczne;
- drama;
- rozmowy indywidualne;
- wypowiedzi pisemne;
- dyskusja panelowa.

Procedury osiągania celów:
- wspólne zbudowanie i zawarcie kontraktu z grupą;
- obserwacja zespołu klasowego;
- diagnoza klasy przez zastosowanie ankiety "Moje samopoczucie w szkole";
- prowadzenie zajęć wg scenariuszy:
  • "Budowanie więzi - poznajemy siebie";
  • "Moje lęki i niepokoje";
  • "Moje hobby";
  • "Solidarność i lojalność koleżeńska i jej granice";
  • "Gdy nie jestem członkiem grupy";
  • "Co dziewczęta i chłopcy myślą o sobie?";
  • "Czym jest przyjaźń?".
    - uczestnictwo w wycieczkach klasowych;
    - ogniska integracyjne;
    - uczestnictwo w imprezach klasowych:
  • Dzień chłopaka;
  • Andrzejki;
  • Mikołajki klasowe;
  • Wigilia klasowa;
  • Dzień kobiet;
  • Urodzinowe spotkania;
    - organizowanie dyskotek klasowych;
    - działania pozalekcyjne związane z dekoracją sali, organizacją imprez;
    - współpraca z pedagogiem.

    Przewidywane osiągnięcia:
    - zintegrowanie zespołu klasowego;
    - ukształtowanie u uczniów poczucia własnej wartości;
    - wykształcenie umiejętności budowania pozytywnych relacji;
    - nawiązywanie więzi emocjonalnej;
    - poznawanie wartości prawdziwej przyjaźni.

    Ewaluacja programu:
    - przeprowadzenie "Ankiety dla uczniów po programie integracyjnym";
    - rozmowy indywidualnej z uczniami i rodzicami;
    - obserwacja zespołu klasowego.

    Opracowanie:
    mgr Katarzyna Wątor

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2192


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.