AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agata Seweryn
Historia, Scenariusze

"Za wolność, prawo i chleb" - scenariusz lekcji historii dla klasy VI

- n +

"Za wolność, prawo i chleb" - scenariusz lekcji z historii dla klasy VI

Cele operacyjne:
Po zakończonej lekcji uczeń:
Potrafi:
- Podać przykłady łamania praw obywatelskich w krajach komunistycznych
- Omówić sytuacje polityczna i gospodarczą w Polsce w latach 80-tych
- Wskazać na mapie miejscowości, w których doszło do wystąpień przeciwko władzy komunistycznej
- Przedstawić żądania strajkujących robotników i studentów
Zna pojęcia:
- Cenzura
- System kartkowy
- Strajk
NSZZ "Solidarność"
- Stan wojenny

Metody: elementy pogadanki, praca z tekstem, praca pod kierunkiem

Środki dydaktyczne: mapa "Mapa fizyczna Polski"; "Mały Słownik Historii Polski"; Historia i Społeczeństwo klasa 6 - "Człowiek i jego cywilizacja", Wydawnictwo ARKA.

Czas zajęć: 45 minut

Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjno - porządkowe.
2. Rekapitulacja wtórna:
- Przypomnienie sytuacji politycznej w Europie po II Wojnie Światowej, podział Europy na zachodnią - kapitalistyczną i wschodnią - komunistyczną
- Pojęcia: żelazna kurtyna, NATO, Układ Warszawski.
3. Zapoznanie uczniów z celami nowej lekcji i równoczesne zapisanie tematu lekcji.
4. Wprowadzenie nowych treści:
  • Zagadnienie I: Pod rządami komunistów.
    Korzystając z podręcznika i "Małego Słownika Historii Polski" uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
    - Jakich praw obywatelskich zostało pozbawione społeczeństwo polskie po II Wojnie Światowej?
    - Co to jest cenzura?
    - Kto sprawował faktyczna władze w Polsce?
    - Jak przedstawiała się sytuacja gospodarcza w Polsce w latach 80 -tych?
    - Co to jest "system kartkowy " i dlaczego został wprowadzony?
  • Zagadnienie II: Nieudane próby przywrócenia demokracji.
    - Praca grupowa. Każda grupa otrzymuje kopertę z zestawem karteczek. Zadanie polega na dopasowaniu informacji zawartych na poszczególnych karteczkach (załącznik nr 1)
    - Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania - przedstawiciele grup omawiają kolejne wystąpienia robotnicze i wskazują miejsca strajków na mapie.
    5. Rekapitulacja pierwotna:
  • Uzupełnienie tekstu z lukami i wklejenie do zeszytu.(Załącznik nr 2)
    6. Ocena pracy uczniów.
    7. Zadanie pracy domowej.


    Załącznik nr 1:

    Koperta z zestawem karteczek:



    Załącznik nr 2:

    Tekst z lukami:

    1. Pod rządami komunistów:
    a) ograniczenie swobód obywatelskich:
    -) wolności słowa - wprowadzono..............................
    -) wolności........................................ i.................................. osobistej.
    b) pozbawienie społeczeństwa wpływu na rządy:
    -) .................................... wyborów do parlamentu
    -) władzę sprawowała jedna partia -.........................
    c) ciężka sytuacja gospodarcza:
    -) ograniczenie prawa do własności -........................................... zakładów przemysłowych, lasów, częściowo ziemi.
    -) zła gospodarka, brak na rynku podstawowych artykułów doprowadziło do wprowadzenia...............................................

    2. Nieudane próby przywrócenia demokracji.
    a)....................... -Poznań - robotnicy domagają się........................... i................................... - krwawo stłumione
    b) 1968 r - Warszawa- studenci domagają się.............................................
    c) ....................... - Strajki na wybrzeżu (......................, Gdynia,..........................) - Robotnicy strajkują przeciwko.......................................
    d) 1976 r - ............................ - Robotnicy strajkują przeciwko podwyżce cen żywności.
    e) 1980 r - Fala strajków w cały kraju - powstanie....................................... Na czele z..................... . Związkowcy domagają się: polepszenia warunków........................., przywrócenia...................................... oraz wolności słowa.

    3. 13 grudnia 1981 r - wprowadzenie..................................

    Opracowanie: mgr Agata Seweryn

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7961


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.67



    Ilość głosów: 6

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.