Katalog

Waldemar Gorczyński
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Plan pracy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w klasie łączonej I-II

- n +

Plan pracy zajęć korekcyjno - kompensacyjnych w klasach łączonych I-II

1. Ćwiczenia logicznego myślenia, rozwiązywanie rebusów i zagadek. Ćwiczenia sprawności manualnej, orientacji przestrzennej.

2. Składanie obrazka z części w całość. Dobieranie jednakowych obrazków figur geometrycznych i zbiorów liczbowych w tym samym układzie. Różnicowanie obrazków, wychwytywanie drobnych szczegółów i różnic. Odnajdowanie jednakowych obrazków.

3. Podział wyrazów na sylaby, wyodrębnianie samogłosek. Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości, koloru i kierunku położenia.

4. Rola samogłoski w sylabie. Różnicowanie w sylabie figury, wyznaczonej i figur literopodobnych.

5. Litery podobne - położenie i kształt (m, n ). Odtwarzanie z pamięci figur krótko eksponowanych - rysowanych.

6. Ćwiczenia analizatora wzrokowego. Litery podobne - różnicowanie. Wyszukiwanie takich samych elementów w rozsypance figur geometrycznych, układanie ich w podany wzór.

7. Tworzenie wyrazów rozpoczynających się tą samą sylabą. Ćwiczenia w zapamiętywaniu jak największej ilości przedmiotów, znajdujących się na obrazkach.

8. Dowolne zestawienie sylab otwartych - tworzenie sylaby zamkniętej i wyrazów
wielosylabowych. Wyszukiwanie różnic między dwoma obrazkami i omawianie ich po krótkiej przerwie.

9. Łączenie sylaby otwartej ze spółgłoską - tworzenie sylaby zamkniętej. Dobieranie zbiorów liczbowych. Segregowanie obrazków według wielkości zbioru.

10. Wyrazy różniące się jedną głoską i rymujące się. Odtwarzanie układanek przestrzennych według podanego modelu.

11. Ćwiczenia analizatora wzrokowego i słuchowego, wyrazy typu : bułka - półka, tama - dama. Odtwarzanie z pamięci eksponowanych przedmiotów oraz stosunków przestrzennych między nimi.

12. Ćwiczenia pamięci, logicznego myślenia. Zapamiętywanie jak największej liczby eksponowanych przedmiotów i wskazywanie po krótkiej przerwie miejsca , na którym leżały.

13. Ćwiczenia w zapamiętywaniu znaków, symboli. Komponowanie szlaczków i figur geometrycznych przy pomocy linii.

14. Czytanie tekstu zagadek, wyszukiwanie rozwiązań. Różnicowanie liter o podobnych kształtach, zaznaczanie w tekście tej samej litery.

15. Różnicowanie dwuznaków, wyszukiwanie ich w tekście. Rozpoznawanie eksponowanej litery w rozsypance wyrazowej . Odszukiwanie w tekście i wycinanie eksponowanej litery.

16. Ćwiczenia analizy wzrokowej i słuchowej - wybrzmiewanie dwuznaków. Utrwalenie kształtu liter, na przykład lepienie z plasteliny, obrysowywanie szablonu.

17. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej zawierających dwuznaki. Przeliczanie liter, pisanie ich z pamięci. Odczytywanie, zapisywanie, porównywanie ze zbiorem.

18. Pisanie zdań rozwiniętych - wzbogacenie słownictwa. Segregowanie wyrazów o tej samej liczbie liter.

19. Różnicowanie wyrazów z "s - sz" , "c - cz", "dz - dź". Wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie.

20. Układanie zdań z wyrazami, w których występuje "s-sz", "c-cz". Dobieranie sylab i tworzenie z nich wyrazów.

21. Zmiękczenie spółgłoski przez "i" w środku wyrazu. Tworzenie sylab przez połączenie spółgłosek zmiękczonych przez "i" z samogłoską. Wyodrębnianie sylab o tej samej ilości liter.

22. Rozpoznawanie zmiękczeń i poprawne ich wybrzmiewanie. Wyszukiwanie w rozsypankach wyrazowych wyrazów od jednosylabowych do wielosylabowych. Wyodrębnianie takich samych wyrazów w tekście.

23. Czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami przez "i". Ćwiczenia kształtujące orientację przestrzenną./ wyżej, niżej, spod, za, pod/

24. Podział wyrazów na sylaby, w których spółgłoska zmiękczona przez "i"
stanowi samodzielną sylabę. /sito, kita/ Utrwalenie różnicowania prawej, lewej strony ciała. Schemat własnego ciała.

25. Zmiękczenie spółgłoski przez kreskę na początku wyrazu, np. ćma, źrebak. Rysowanie schematycznych rysunków na kratkowym papierze według poleceń.

26. Gromadzenie wyrazów ze zmiękczeniami przez kreskę na końcu wyrazu. Odtwarzanie dwuwymiarowych geometrycznych układów przestrzennych na podstawie modelu.

27. Przekształcanie wyrazów ze zmiękczeniami przez kreskę na wyrazy ze zmiękczeniami przez "i." Zamiana na liczbę mnogą. Rysowanie przedmiotów po stronie lewej i prawej. Określanie położenia różnych przedmiotów.

28. Wyszukiwanie wyrazów ze zmiękczeniami przez kreskę w rozsypance wyrazowej. Odtwarzanie trójwymiarowych układów przestrzennych na podstawie modelu.

29. Czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami przez kreskę. Określanie kierunku i położenia przedmiotów.

30. Różnicowanie wzrokowe i słuchowe wyrazów zmiękczonych przez kreskę i przez "i". Układanie historyjki obrazkowej do wysłuchanej treści.

31. Różnicowanie "i, j" w wyrazach .Wybieranie z rozsypanki i zapisywanie wyrazów zaczynających się na "i". Nazywanie przedmiotów na obrazkach zawierających tę samogłoskę.

32. Wybieranie z rozsypanki i zapisywanie w tabelce wyrazów zaczynających się na "i, j" np. jeleń. Odpoznawanie obrazów sylab głośno wymawianych przez nauczyciela.

33. Uzupełnianie pierwszej brakującej litery w zestawie wyrazów zaczynających się na "i, j". Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych poprzez klaskanie, wystukiwanie.

34. Wybieranie z rozsypanki wyrazowej i zapisywanie wyrazów, w środku których występuje "i". Różnicowanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych.

35. Wybranie z rozsypanki wyrazowej i zapisywanie wyrazów, w środku których występuje "i". Wyodrębnianie głoski pierwszej i ostatniej.

Opracowanie: mgr Waldemar Gorczyński
nauczyciel nauczania początkowego
Szkoła Podstawowa nr 2 w Pułtusku

Wyświetleń: 6902


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.