Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ewa Łapińska-Szarejko
Język polski, Zadania

Zadania do lektury "Krzyżacy" H. Sienkiewicza

- n +

Praca metodą zadań do lekury na lekcjach języka polskiego w gimnazjum

WSTĘP

Od kilku lat w swojej pracy wykorzystuję przygotowane przeze mnie dla uczniów "zadania do lektur". W założeniu chciałam usystematyzować czytanie moich uczniów. (jedna książka co miesiąc). Dziś przede wszystkim służą one: do doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem, do poszukiwania kontekstów kulturowych, do wyrabiania potrzeby sięgania do różnorodnych informatorów, do interpretacji intersemiotycznych (np.: rysunek, afisz),do tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych, czy do przygotowywania prezentacji dla kolegów w klasie. Ponadto "zadania do lektury" pozwalają uczniowi zaplanować pracę z książką, bowiem zadania są pogrupowane wg ocen. To uczeń decyduje, na jaką ocenę zamierza zaliczyć kartę pracy.
Obecnie dysponuję "zadaniami do lektury" przygotowanymi do 20 książek. W ramach tej publikacji zaprezentuję jedną kartę pracy.

A oto w jaki sposób można pracować z prezentowanymi "zadaniami do lektury":

METODY PRACY:

1. Rozdaję "zadania do lektury" wraz z poleceniem czytania (np.: raz w miesiącu). Następnie sprawdzam i wykorzystuję podczas omawiania książki.
2. Można wykorzystywać tylko niektóre zadania podczas pracy z lekturą np.: prace domowe lub praca w grupach.
3. Można sprawdzić rozumienie tekstu przeczytanego przez uczniów w formie sprawdzianu.

Mgr Ewa Łapińska- Szarejko

........................................
imię i nazwisko ucznia

Zadania do lektury "Krzyżacy"
H.Sienkiewicza

I na ocenę dostateczną

1.Sporządź notatkę biograficzną H.Sienkiewicza.
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................

2. Na podstawie notatki spróbuj odpowiedzieć, dlaczego XIX-wieczny pisarz sięgał do przeszłości Polski i tworzył powieści historyczne?
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................

3. Wskaż wydarzania historyczne, stanowiące ramy czasowe fabuły w "Krzyżakach".
.od.......................................................
.do.......................................................

4. W powieści występują postacie historyczne i postacie fikcyjne. Wypisz po 5 przykładów.

 
Postacie fikcyjne Postacie historyczne
 




 


5. Najobszerniej opisywaną w powieści warstwą społeczną jest rycerstwo: polskie i krzyżackie. Wpisz do tabeli po 5 określeń charakteryzujących rycerzy.
Rycerze polscy Rycerze krzyżaccy
 



 


II na ocenę dobrą

6. Jakie cechy na podstawie powieści uznałbyś za charakterystyczne dla ludzi średniowiecza? Wpisz po 2 określenia, biorąc pod uwagę:
wiedzę o świecie...............................................................
stosunek do władzy królewskiej.......................................
stosunek do religii.............................................................
stosunek do wojny.............................................................
7. Wypisz z powieści 2 przykłady opisanych obyczajów rycerskich.
..................................................................
..................................................................
8. Na poniższej mapie zaznacz trasę wędrówki Zbyszka lub Maćka.
MAPA POLSKI XVw.
















9. określ główne wątki powieści:
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................

III na ocenę bardzo dobrą

10. Objaśnij wypowiedź Maćka z Bogdańca na temat Zakonu: "A ich potęga na krzywdzie ludzkiej i na zdradzie stoi".
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................

11. Wypisz 6 archaizmów i objaśnij, co one znaczą. Możesz korzystać ze słownika etymologicznego lub z kontekstów.
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................

12.Zaprezentuj jedną, wybraną postać historyczną (ćw.4). Zbierz informacje, ciekawostki z jej życia, ilustracje, portret Forma prezentacji dowolna.

Opracowanie: Ewa Łapińska-Szarejko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7024
 
   Komentarze
  • Maxi, 2004-11-07

    Jest to ciekawa, wspaniała metoda nauczania. Niech inni biorą
    przykład.

  • KASIA 13 lat, 2004-11-13

    Jestem uczennicą szkoły im. Wałdysława Stanisława Reymonta w
    Małaszewiczach. Uczę się w klasie pierwszej gimnazjum.Bardzo mi się
    podoba Pani metoda nauczania, a sprawdzian jest na prawdę wspaniały.
    GRATULACJE!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.67



    Ilość głosów: 12
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014