Katalog Beata Dąbrowska Język polski, Scenariusze "Gloria victis" Elizy Orzeszkowej - bohaterom powstania styczniowego"Gloria victis" Elizy Orzeszkowej - bohaterom powstania styczniowego.Scenariusz (konspekt) lekcji do klasy II liceum.Cel główny: poznanie nadrzędnej idei utworu oraz sposobu kreowania bohaterów; Cele szczegółowe: Uczeń - zna genezę utworu; - wskazuje sposoby kreowania bohaterów; - odczytuje nadrzędną ideę utworu; - wyszukuje stosowne cytaty; - pracuje z tekstem; - pracuje w grupie. Środki dydaktyczne: tekst noweli, zestawy (karty) zadań, duże arkusze papieru, markery, taśma klejąca. Metody: metoda pracy z tekstem przewodnim. Formy: grupowa, zbiorowa. PRZEBIEG LEKCJI I. Część wprowadzająca. 1. Informacja na temat genezy utworu (nauczyciel).
2. Zapis tematu. II. Część właściwa lekcji. 1. Praca w grupach: grupy otrzymują karty zadań, swoją pracę (spostrzeżenia i wnioski) mają przedstawić na planszach. Grupa 1: Jak został ukazany wódz powstania? Wskażcie określenia, które podkreślają jego cechy. Nazwijcie sposób kreacji bohatera opowiadania. [wniosek: patos, heroizacja, mitologizacja] Grupa 2: Jak ukazany został Marian Tarłowski? Wskażcie określenia, które podkreślają jego cechy. Nazwijcie sposób kreacji bohatera opowiadania. Grupa 3: Jak ukazany został Feliks Jagmin? Wskażcie określenia, które podkreślają jego cechy. Nazwijcie sposób kreacji bohatera opowiadania.[heroizacja, np. "Scypio rzymski z rysów"] Grupa 4: Jak ukazany został bohater zbiorowy - powstańcy? Wskażcie cytaty. Oceńcie postawę i sposób kreacji. [cechy: młodość, poświęcenie, odwaga, wiara w zwycięstwo, dobrowolny wybór drogi itp.; ukazani jako siewcy - ich ofiara to ziarno, które wyda plon; stylizacja biblijna, sakralizacja] Grupa 5: Przeczytajcie opis końcowej bitwy i zanalizujcie obraz walczących stron: co stanowi o sile obu przeciwstawnych sobie wojsk?, jakiego charakteru nabiera ich walka? Wynotujcie wyrażenia dotyczące powstańców i ich wrogów. Zwróćcie uwagę na ilość i rodzaj broni. Oceńcie postawę w walce. [idea - siła militarna; sprawiedliwość kontra przemoc] 2. Relacja z pracy grup. III. Podsumowanie. 1. Kto opowiada historię powstańców? Dlaczego nie ludzie? 2. Jak reaguje wiatr? 3. Jaką wymowę ma zakończenie opowiadania? [na jakiej zasadzie "vae victis" zostało przekształcone w tytułowe "gloria victis"?] 4. Jaką przewodnią myśl oddaje tytuł utworu? [hołd, tworzenie mitu, nowej legendy] Wniosek: ["Dobra pani"; "ABC", publicystyka, "Nad Niemnem" kontra "Gloria victis"] Z dwu wartości w utworach Orzeszkowej - pracy i walki o niepodległość - z upływem lat ta druga zaczęła wyraźnie dominować. Przyczyny - zwycięstwo nowych kierunków w sztuce na przełomie wieków; trwająca niewola polityczna; wracanie do doświadczeń i upodobań lat młodości. IV. Zadanie domowe: Przypomnieć pojęcie STYLIZACJA. Wyszukać fragmenty świadczące o zastosowaniu stylizacji biblijnej i romantycznej w "Gloria victis" Elizy Orzeszkowej. Opracowanie: Beata Dąbrowska Wyświetleń: 19471
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |