Katalog Beata Dąbrowska Język polski, Scenariusze Kim jesteś Kasandro?Kim jesteś Kasandro?Scenariusz (konspekt) lekcji do klasy I liceumCel główny: przybliżenie mitologicznej bohaterki - Kasandry. Cele operacyjne: Uczeń: - poznaje mit o Kasandrze (wersja Parandowskiego); - czyta ze zrozumieniem hasło: KASANDRA ze "Słownika mitów greckich i rzymskich" P. Grimal'a oraz "Słownika mitów i tradycji kultury" W. Kopalińskiego; - konfrontuje poznany mit z wiadomościami ze słowników na temat postaci; - gromadzi i porządkuje wydarzenia z życia bohaterki, określa jej pozycję w relacjach z innymi postaciami z mitologii; - zna i definiuje pojęcia: tragizm, archetyp; - gromadzi argumenty potwierdzające tragizm losów Kasandry jako kobiety, córki, Trojanki, wieszczki; - odczytuje archetypiczny wymiar postawy Kasandry; - wczuwa się w rolę bohaterki i pisze w jej imieniu przepowiednię (utrwala wiadomości na temat pisania mowy). Środki dydaktyczne: "Mitologia grecka". J. Parandowski.; "Barwy epok", podręcznik kl. I; kserokopie hasła: KASANDRA z: "Słownik mitologii greckiej i rzymskiej". P. Grimal., "Słownik mitów i tradycji kultury". W. Kopaliński.; rozsypanka - plan wydarzeń z życia Kasandry. Metody: polimetoda z elementami metody wczuwania się w rolę i mapy mentalnej oraz metody problemowej. Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. TOK LEKCJI I. Czynności organizacyjne. II. Faza wprowadzająca - stworzenie sytuacji dydaktycznej. 1. Rozmowa na temat najbardziej znanego mitu greckiego - o wojnie trojańskiej. Uczniowie wymieniają znanych sobie bohaterów wojny trojańskiej (prawdopodobnie nie padnie imię Kasandry, w przeciwnym przypadku - uczeń, który je wymienił, przybliża krótko postać). 2. Nauczyciel zwraca uwagę na postać Kasandry. Akcentuje, że "Mitologia" Parandowskiego przekazuje niewiele informacji na jej temat (odczytanie fragmentu). 3. Zapis tematu (sygnalizuje, że lekcja będzie zmierzała do znalezienia odpowiedzi na postawione pytanie). III. Część właściwa lekcji. 1. Rozdanie kserokopii hasła KASANDRA ze słowników oraz rozsypanki (plan wydarzeń z życia Kasandry). Uczniowie mają zapoznać się z otrzymanym tekstem, a następnie uporządkować wg chronologii wydarzenia z życia bohaterki mitu. 2. Wczuwanie się w rolę Kasandry i uzupełnienie mapy. 3. Ustalenie, dlaczego losy Kasandry - jako kobiety, córki, Trojanki, wieszczki były tragiczne (zebranie argumentów; praca w czterech grupach). 4. Relacja z pracy w grupach - końcowy efekt: uzupełniona tabela. Próba ustalenia (po uzupełnieniu tabeli), co było największym - zdaniem uczniów - nieszczęściem Kasandry.
IV. Zebranie i powtórzenie zdobytych wiadomości. 1. Odpowiedź (próba) na pytanie zawarte w temacie. 2. Określenie archetypem jakiej postawy stała się Kasandra (archetyp "odrzuconego" proroka; człowieka, którego mądrość i rady nie znalazły uznania u współczesnych; proroka wieszczącego jedynie nieszczęścia). 3. Wykonanie ćwiczenia 2 z podręcznika (str. 64) - próba odnalezienia w literaturze i historii postaci realizujących ten archetyp. V. Zadanie domowe. Wczuwając się w rolę Kasandry, napisz przepowiednię (przejmującą, poruszającą) dotyczącą upadku Troi, zaczynającą się od słów: "Bóg obdarzył mnie widzeniem..." Opracowanie: Beata Dąbrowska Wyświetleń: 2954
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |