Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ewa Giegamian
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej w gimnazjum: "Papierosy a zdrowie człowieka"

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W GIMNAZJUM

Temat: Papierosy, a zdrowie człowieka

1. Główne zagadnienia:

- Ustalenie przyczyn palenia papierosów
- Uświadomienie skutków palenia papierosów
- Wybór najbardziej słusznej decyzji

2. Cele lekcji:

Uczeń:
- Wymienia główne przyczyny palenia papierosów
- Podaje szkodliwe składniki dymu tytoniowego
- Wymania najczęstsze choroby spowodowane paleniem papierosów
- Zdaje sobie sprawę z ujemnych skutków palenia papierosów
- Dostrzega korzyści płynące z niepalenia papierosów
- Jest przekonany o konieczności ochrony zdrowia
- Efektywnie pracuje w zespole
- Potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy
- Potrafi prezentować swoje stanowisko i w odpowiedni sposób je argumentować
- Uczy się szacunku dla przekonań innych

3. Uwagi o realizacji lekcji:

Uczniowie przed zajęciami otrzymują polecenie wyszukania informacji dotyczącej palenia papierosów. Mogą korzystać z różnych źródeł wiedzy (broszury medyczne, ulotki, encyklopedie, podręczniki, prasa).

4. Środki dydaktyczne, pomoce i literatura:

- Arkusze szarego papieru
- Mazaki
- Literatura przyniesiona przez uczniów
- Gra dydaktyczna "Tytoń, albo zdrowie"

5. Pojęcia i terminy:

- Papierosy
- Tytoń
- Nikotyna
- Substancje smołowate
- Tlenek węgla
- Zdrowie
- Choroby spowodowane paleniem papierosów
- Sprawność układu oddechowego

6. Metody:

- Pogadanka, dyskusja, gra dydaktyczna, praca z literaturą
- Poszukujące: debata argumentów "za i przeciw" praca w grupach, burza mózgów.

7. Przebieg lekcji:

WPROWADZENIE 10 MINUT

1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania wprowadzające w zagadnienie:
- Jeśli palili kiedyś papierosy, jakie były ich odczucia?
- Czy ktoś z domowników pali papierosy?
- Jaki jest stosunek pozostałych członków rodziny do palącego?

2. Sformułowanie celu: Czy warto palić papierosy?

3. Zapisanie na szarym arkuszu papieru (na tablicy) wyrazu PAPIEROSY

Uczniowie wypowiadają na głos wszystko, co kojarzy się im z tym pojęciem. Jest to krótka burza mózgów.

ROZWINIĘCIE

4. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy ( podział uczniów jest losowy) zwolenników i przeciwników palenia.

Każda grupa otrzymuje arkusz papieru i mazaki. Na arkuszach uczniowie wypisują swoje argumenty "za" i "przeciw" palenia papierosów (czas pracy grup 10 minut).
Uczniowie podczas pracy w grupach mogą korzystać z wcześniej przygotowanych informacji z różnych źródeł.

5. Prezentacja pracy grup - każda grupa zawiesza swoje arkusze na tablicy i rozpoczyna się debata (15 minut).

Strona "za" przedstawia zasadnicze tezy swojego stanowiska i jak najlepiej je argumentuje. Storna "przeciw" - zbija je, podważa i argumentuje. Każda ze stron może podeprzeć się w argumentacji fragmentami z literatury. Wypowiedzi uczniów powinny być krótkie, rzeczowe i treściwe. Argumenty muszą mieć charakter merytoryczny.

Nauczyciel prowadzący debatę dba o to, aby głos zabierali na przemian przedstawiciele obu grup.

PODSUMOWANIE, WNIOSKI (10 MINUT)

Nauczyciel zadaje pytanie: Argumentacja, której grupy jest bardziej przekonywująca?

Ustalenie końcowych przemyśleń i wniosków.

USTALENIE KOŃCOWYCH PREZMYŚLEŃ I WNIOSKÓW

Każdy człowiek ma wolność wyboru może wybrać palenie lub zrezygnować z niego. Na podstawie debaty dochodzimy do wniosku, ze skutki palenia papierosów są trwałe, papierosy niszczą zdrowie i skracają życie. Dokonując w przyszłości wyboru należy kierować się roztropnością. Wnioski mogą być formą notatki w zeszycie ucznia.
Na zakończenie pracy lekcyjnej uczniowie otrzymują do rozwiązania grę dydaktyczną "Tytoń, albo zdrowie". Najlepiej wykonane prace będą ocenione.

PRACA DOMOWA

Narysuj plakat dotyczący szkodliwości palenia papierosów.

Informacja dla nauczyciela.



PROPOZYCJE ARGUMENTÓW:

"ZA" PALENIEM PAPIEROSÓW
- Daje uspokojenie nerwowe
- Jest relaksem
- Zapobiega różnym bólom np. zębów
- Jest modne
- Daje akceptacje grupy
- Daje pewność siebie
- Sprawia przyjemność
- Ułatwia koncentracje
- Zaspakaja ciekawość
- Łagodzi stres
- Znane są przypadki długiego życia mimo palenia papierosów

"PRZECIWKO" PALENIA PAPIEROSÓW
- Jest przyczyną słabego rozwoju fizycznego i psychicznego
- Powoduje częste infekcje układu oddechowego
- Powoduje większą zachorowalność na choroby układu krążenia i układu pokarmowego,
- Jest przyczyną wielu nowotworów np. płuc wątroby, krtani
- Skraca życie
- Naraża na straty finansowe
- Niszczy zdrowie innych ("bierne palenie")
- Zanieczyszcza środowisko

Opracowanie: Ewa Giegamian
Gimnazjum nr 1
w Sieradzu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7507
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014