Katalog

Jolanta Jeznach
Historia, Różne

Projekt historyczny "Ślady przeszłości czyli uczniowie adoptują zabytki"

- n +

Konspekt lekcji dla klasy integracyjnej IV E SP

Temat: Jak ludzie dawniej mierzyli czas?

Cel główny: przedstawienie dawnych i współczesnych sposobów i przyrządów pomiaru czasu.

I Wiadomości:
Zapamiętanie: uczeń zna dawne i współczesne przyrządy pomiaru czasu , zna jednostki pomiaru czasu;
Pojęcia: zegar słoneczny, zegar świecowy, zegar wodny, klepsydra, zegar wahadłowy, zegar kwarcowy, elektroniczny, kalendarz;
Rozumienie: uczniowie rozumieją związek powstawania kalendarzy i zegarów z obserwacja przyrody oraz ruchem słońca i księżyca;
Dziecko niepełnosprawne: zna dawne i współczesne przyrządy pomiaru czasu.

II Umiejętności: uczeń umie odróżniać oraz nazywać dawne i współczesne czasomierze, umie posługiwać się kalendarzem i zegarem, kształcenie umiejętności kluczowych (skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach, efektywne współdziałanie w zespole, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, planowanie, organizowanie i ocenianie uczenia się, organizowanie pracy w grupie).
Dziecko niepełnosprawne: odróżnia dawne czasomierz od współczesnych, wskazuje w kalendarzu dzień, miesiąc, rok, współpracuje z zespołem klasowym.

Środki dydaktyczne: ilustracje dawnych przyrządów do mierzenia czasu, współczesne zegary i kalendarze, arkusze papieru, pisaki, klej, nożyczki.

Forma pracy: praca w grupie, praca indywidualna.

Metody pracy: słowne, poglądowe, praca z tekstem, działania praktyczne.

Tok lekcji.
1. Zabawa wprowadzająca "Eliminatka"
2. Wprowadzenie do tematu (zegary, kalendarze)
- podział klasy na grupy za pomocą figur geometrycznych
- przypomnienie zasad pracy w grupie
- każda grupa otrzymuje instrukcje oraz materiały
- każda grupa wybiera lidera, sekretarza i sprawozdawcę
Dzieci niepełnosprawne otrzymują zadania o stopniu trudności dostosowanym do ich możliwości.
3. Uczniowie przystępują do realizacji zadań
gr. I prostokąty: na podstawie zebranych informacji wyjaśnij: Dlaczego ludzie wymyślili kalendarze?
gr. II kwadraty: wyjaśnij przy pomocy podręcznika: Jak człowiek dawniej mierzył czas i jak nauczył się go określać?
gr. III koła: ułóż z podanych elementów zegary(puzzle), dobierz prawidłową nazwę do zegara (zegar dawny, zegar współczesny) - dzieci niepełnosprawne;
gr. IV trójkąty: podziel przedstawione zegary na dawne i współczesne, nazwij je.
4. Prezentacja.
5. Ocena pracy dokonana przez liderów grupy i nauczyciela prowadzącego lekcje.
6. Kalendarz - praktyczne działanie (zaznaczenie dnia, miesiąca, roku).
7. Ewaluacja pracy.

Opracowanie: Jolanta Jeznach - nauczyciel historii
Danuta Sieczczyńska - nauczyciel wspomagający

Wyświetleń: 1571


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.