Katalog Jolanta Jeznach Historia, Różne Projekt historyczny "Ślady przeszłości czyli uczniowie adoptują zabytki"Konspekt lekcji dla klasy integracyjnej IV E SPTemat: Jak ludzie dawniej mierzyli czas?Cel główny: przedstawienie dawnych i współczesnych sposobów i przyrządów pomiaru czasu. I Wiadomości: Zapamiętanie: uczeń zna dawne i współczesne przyrządy pomiaru czasu , zna jednostki pomiaru czasu; Pojęcia: zegar słoneczny, zegar świecowy, zegar wodny, klepsydra, zegar wahadłowy, zegar kwarcowy, elektroniczny, kalendarz; Rozumienie: uczniowie rozumieją związek powstawania kalendarzy i zegarów z obserwacja przyrody oraz ruchem słońca i księżyca; Dziecko niepełnosprawne: zna dawne i współczesne przyrządy pomiaru czasu. II Umiejętności: uczeń umie odróżniać oraz nazywać dawne i współczesne czasomierze, umie posługiwać się kalendarzem i zegarem, kształcenie umiejętności kluczowych (skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach, efektywne współdziałanie w zespole, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, planowanie, organizowanie i ocenianie uczenia się, organizowanie pracy w grupie). Dziecko niepełnosprawne: odróżnia dawne czasomierz od współczesnych, wskazuje w kalendarzu dzień, miesiąc, rok, współpracuje z zespołem klasowym. Środki dydaktyczne: ilustracje dawnych przyrządów do mierzenia czasu, współczesne zegary i kalendarze, arkusze papieru, pisaki, klej, nożyczki. Forma pracy: praca w grupie, praca indywidualna. Metody pracy: słowne, poglądowe, praca z tekstem, działania praktyczne. Tok lekcji. 1. Zabawa wprowadzająca "Eliminatka" 2. Wprowadzenie do tematu (zegary, kalendarze) - podział klasy na grupy za pomocą figur geometrycznych - przypomnienie zasad pracy w grupie - każda grupa otrzymuje instrukcje oraz materiały - każda grupa wybiera lidera, sekretarza i sprawozdawcę Dzieci niepełnosprawne otrzymują zadania o stopniu trudności dostosowanym do ich możliwości. 3. Uczniowie przystępują do realizacji zadań gr. I prostokąty: na podstawie zebranych informacji wyjaśnij: Dlaczego ludzie wymyślili kalendarze? gr. II kwadraty: wyjaśnij przy pomocy podręcznika: Jak człowiek dawniej mierzył czas i jak nauczył się go określać? gr. III koła: ułóż z podanych elementów zegary(puzzle), dobierz prawidłową nazwę do zegara (zegar dawny, zegar współczesny) - dzieci niepełnosprawne; gr. IV trójkąty: podziel przedstawione zegary na dawne i współczesne, nazwij je. 4. Prezentacja. 5. Ocena pracy dokonana przez liderów grupy i nauczyciela prowadzącego lekcje. 6. Kalendarz - praktyczne działanie (zaznaczenie dnia, miesiąca, roku). 7. Ewaluacja pracy.
Opracowanie: Jolanta Jeznach - nauczyciel historii Wyświetleń: 1571
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |