Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Dorota Nisztor
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Od ziarenka do bochenka. Jak powstaje chleb? Rozpoznawanie różnych gatunków pieczywa

- n +

Zajęcia z edukacji środowiskowej - klasa III

Ośrodek tematyczny: POLE.

Temat dnia: Od ziarenka do bochenka. Jak powstaje chleb? Rozpoznawanie różnych gatunków pieczywa.

CEL:
* Zapoznanie uczniów z etapami pracy nad wytwarzaniem chleba.
* Uświadomienie dzieciom, że chleb jest produktem ciężkiej pracy wielu ludzi.
* Wyrobienie szacunku do wartości chleba.
* Doskonalenie umiejętności pracy w grupach.

Po zajęciach uczeń:

* wie, z czego zrobiony jest chleb;
* zna etapy pracy wytwarzania chleba;
* dostrzega różnicę między chlebem razowym, a białym i rozumie znaczenie zdrowotne produktów pełnoziarnistych;
* wie, dlaczego należy szanować chleb.

Metody i formy:

* pogadanka
* obserwacja
* praktyczne działanie uczniów

Materiały i pomoce:
podręcznik i karty pracy "Wesoła szkoła"; kolorowe karteczki z nazwami roślin zbożowych, karta pracy (dla każdej grupy) z działaniami, obrazki odważników - 2kg, 1kg, 50dag; pięć koszyczków z różnymi rodzajami pieczywa; chusteczki do zawiązania oczu; wyrazy - etapy powstawania mąki; kamienie; ziarna zbóż; słoiczki z różnymi rodzajami mąki; historyjka obrazkowa; nazwy zawodów - rolnik, młynarz; piekarz; rozsypanka wyrazowa dla każdego ucznia; rebus dla każdego ucznia.

Przebieg zajęcia:

1. Sprawy organizacyjne. ..
2. Powitanie: macham ręką
- Witam te dzieci, które piły dzisiaj na śniadanie mleko. (te dzieci, które piły machają do mnie ręką)
- Witam te dzieci, które jadły na śniadanie świeże bułeczki.
- Witam te dzieci, które jadły na śniadanie kanapki.
- Witam te dzieci, które rano umyły ząbki.
- Witam te dzieci, z którymi jeszcze się nie przywitałam.

3. Dzieci siadają w grupach (podział grup losowy - podczas wchodzenia do klasy każdy przyczepia sobie kolorową karteczkę z napisem nazw roślin zbożowych:
- grupa I jęczmień
- grupa II żyto
- grupa III pszenica
- grupa IV owies
- grupa V proso
- grupa VI kukurydza
Przypomnienie - na czym polega praca w grupach.

4. O czym będziemy dzisiaj mówić, dowiecie się, jak wykonacie zadanie w grupach.
Zadanie: wykonać obliczenia, a wyniki ułożyć od najmniejszego do największego, zapisać i odczytać hasło.
7*8=56 Y
7*7=49 Z
5*9=45 E
6*8=48 C
5*3=15 P
9*9=81 O
8*9=72 W
3*7=21 I
LICZBY 15 21 45 48 49 56 72 81
LITERY P I E C Z Y W O

5. Co będzie tematem naszych dzisiejszych zajęć? (pieczywo)

6. Wyjaśnienie oceniania - aktywność grupy i pracy indywidualnej wg inwencji nauczyciela (oceniałam obrazkami odważników: 2kg, 1kg, 50dkg, uczniowie dokonywali samooceny rysując odważniki, ale stosowali też 20 dag i 10 dag)
7. Siadamy w kręgu. Rozmowa na temat pieczywa (co to jest, jakie są rodzaje...)

8. Oglądają w koszyczkach różne rodzaje pieczywa - Jakie zmysły wykorzystujemy? (wzrok, zapach, węch, smak - każdy może spróbować kawałek pieczywa danego gatunku) Jakich zmysłów nie wykorzystujemy? (słuch) (dotyk - dlaczego?)

9. Zabawa w grupach: Jedna osoba z każdej grypy ma zawiązane oczy, otrzymuje ode mnie kęs pieczywa - może go powąchać, zjeść - ma rozpoznać rodzaj pieczywo. (Jakie zmysły wykorzystamy? smak, węch)

10. Jakie jest najbardziej popularne pieczywo? (chleb) Z czego robimy chleb?

11. Jak powstaje mąka? (Siejemy zboże, zboże rośnie, zboże dojrzewa, koszenie i młócenie zboża, mielenie ziarna - przypinam nazwy do tablicy, jeśli dzieci podadzą nie w kolejności to wspólnie układamy w kolejności).

12. My dzisiaj też będziemy mleć mąkę. Tak, jak robili to ludzie bardzo dawno temu, będziemy rozcierać kamieniem ziarno. (W grupach)

13. Porównanie koloru mąki z tą ze sklepu - pszenną, białą. Dlaczego?
Mąka razowa posiada bogactwo kolorów - porównać z bogactwem składników obecnych w pełnym ziarnie, których nie ma w białej, oczyszczonej mące.
Biała mąka składa się głównie ze skrobi (węglowodan złożony) i glutenu (białka). Natomiast w mące razowej występują jeszcze witaminy, liczne mikroelementy i bardzo ważny dla prawidłowego trawienia błonnik. Podkreślenie, z jakiej mąki zdrowsze jest pieczywo i dlaczego - zdrowsze produkty pełnoziarniste.
Oglądają mąkę żytnią razową, pszenną razowa, otręby - odpady z przemiału ziarna na mąkę.

14. Historyjka obrazkowa na tablicy. Ułożenie jej w kolejności chronologicznej.

15. Porównanie z K. P. nr 68 (brak siewu, wzrostu, dojrzewania)

16. Mam nadzieję, że zauważą, że w historyjce na tablicy jest jeszcze zakup pieczywa i jedzenie go.

17. Chleb jest produktem pracy ludzi różnych zawodów, jakich? (rolnik, młynarz, piekarz)
18. Ułożenie w grupach rozsypanek wyrazowych i rozmowa na ich temat:
* Pracą, chleb zdobyty, zawsze smaczny i syty.
* Kto w żniwa próżnował w zimie będzie biedował.

20. Każdy sam rozwiązuje rebus
Rozwiązanie: "Szanuj chleb". Jak rozumiecie te słowa? Dlaczego?

19. Praca domowa Napisz, jak powinniśmy postępować, aby chleb w naszym domu się nie marnował?

20. Podsumowanie dzisiejszych zajęć:
- dokończenie zdań:
Przekonałem się, że. ..
Brałem udział. ..
Udało mi się...
Najbardziej zaciekawiło mnie...

- Co jeszcze chcielibyście powiedzieć o dzisiejszych zajęciach?
- Samoocena.
- Ocena aktywności grup.

Opracowanie: Dorota Nisztor

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9902
 
   Komentarze
  • nia znany, 2010-03-30

    chyba miała być historyjka obraskowa!!!

  • NIE ZNANY, 2010-03-30

    MIAŁA BYĆ HISTORYJKA OBRAZKOWA!!!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.5



    Ilość głosów: 6
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014