Katalog Bogumiła Jaszewska Język polski, Scenariusze Scenariusz lekcji w klasie IV na temat: "Tajemnica Lemka ukryta w czerwonym zeszycie - poznajemy pamiętnik Lemka"Scenariusz lekcji w klasie IV na temat "Tajemnica Lemka ukryta w czerwonym zeszycie" - poznajemy pamiętnik LemkaNa podstawie fragmentu książki Sławomira Grabowskiego "Dziennik majtka kajakowego"Cele i wyniki lekcji: 1. Poznawczy - uczniowie poznają opowiadanie i losy bohaterów w nim występujących - poznają i nazywają uczucia bohaterów - Lemka i Mariusza - poznają nową formę wypowiedzi pisemnej - pamiętnik, (kto i dlaczego pisze pamiętnik, omówienie jego budowy). 2.Kształcący a) operacje umysłowe - uczeń postrzega w tekści i analizuje relacje pomiędzy chłopcami - analizuje tekst, wskazuje bohaterów, narratora, wydarzenia b) operacje językowe - uczeń poprawnie wypowiada się ustnie na temat postępowania Mariusza i odtwarza losy Lemka na podstawie fragmentu książki - układa plan opowiadania - według planu układa opowiadanie odtwórcze 3. Wychowawczy - uczeń potrafi cenić i szanować cudzą własność - uczy się cenić przyjaźń ,okazywać szacunek drugiemu człowiekowi - uczy się kultury słuchania i poszanowania dla osoby czytającej Bibliografia: R. Pawłowska "Lingwistyczna teoria nauki czytania" R Pawłowska " Struktura i funkcja nagłówków wypowiedzi uczniowskich" Tok Lekcji CZĘŚĆ I Ćwiczenie 1 N - Wzorowo czyta tekst pt. "Czerwony zeszyt " (fragment książki " Dziennik majtka kajakowego" S. Grabowskiego). U - Mają przed sobą kartki z tekstem opowiadania i śledzą tekst czytany przez nauczyciela Ćwiczenie 2 N - Wstępna rozmowa z uczniami na temat przeczytanego tekstu (swobodne przetwarzanie tekstu) U - Spontanicznie wypowiadają się na temat tego, co im się podobało (operacje: spostrzegania i rozumienia tekstu) Ćwiczenie 3 N - Szczegółowa rozmowa dotycząca wydarzeń w opowiadaniu. Uczniowie odpowiadają na pytania stawiane przez nauczyciela (nie należy jednak analizować opowiadania liniowo). Ćwiczenie 4 (operacje: identyfikacja wyrażeń i nazw) N - Odszukajcie w tekście wyrażenia nazywające osoby występujące w opowiadaniu (np. Kazik - przyjaciel Lemka) U - Wykonują polecenie szukając postaci w tekście. CZĘŚĆ II Ćwiczenie 5 (ćwiczenia w postrzeganiu i rozpoznawaniu operacje: obserwacja i wyszukiwanie) N - Poleca odszukać osobę, która opowiada to wydarzenie oraz wskazać wyrażenia i wyrazy, które ją określają. U - podają przykłady (np."Mariusz szarpnął właz namiotu", "nazywam się Klemens Janiec", "uczy nas" - użyta jest pierwsza osoba liczby pojedynczej i mnogiej i trzecia osoba liczby pojedynczej). U - Dochodzą do wniosku, że opowiada autor, który obserwuje głównego bohatera, wskazuje jego myśli i zachowania ("Mariusz poczuł się głupio, jak złodziej") jak również przedstawia dokładnie słowa Lemka zapisane w jego pamiętniku (jedna wypowiedz włożona w drugą). Ćwiczenie 6 N - Poleca ustalić kolejne wydarzenia w opowiadaniu. U - Najlepsze propozycje zapisują na tablicy a następnie w zeszytach, zostawiając wolne miejsce na temat. Ćwiczenie 7 N - Poleca odszukać i podkreślić w tekście wyrażenia i zwroty nazywające zachowanie się i reakcje Mariusza. Ćwiczenie 8 N - Rozmawia z uczniami na temat tego, co zaobserwowali w zachowaniu Mariusza w trakcie czytania pamiętnika. U - Podają kolejne przykłady zachowań Mariusza. N - Prosi uczniów o wskazanie odpowiednich fragmentów mówiących o tym, dlaczego pamiętnik kolegi wywarł na Mariuszu tak silne wrażenie. U - Ustalają, że Mariusz poznał tajemnicę Lemka. Ćwiczenie 9 N - Na podstawie pamiętnika uczniowie odtwarzają losy Lemka. U - Numerują poszczególne fragmenty pamiętnika ,następnie odczytują cały pamiętnik według ustalonej przez siebie kolejności. CZĘŚĆ III Ćwiczenie 10 N - Poleca zredagować uczniom temat lekcji. U - Zapisują na tablicy propozycje, następnie wybierają spośród nich jeden i zapisują go w zeszytach. Ćwiczenie 11 N - Na podstawie notatki w pamiętniku uczniowie mają opowiedzieć historię życia Lemka. U - Opowiadają, przetwarzając tekst. Ćwiczenie 12 Podsumowanie N - Korzystając z materiału opracowywanego na lekcji (pamiętnik Lemka) próbuje uogólnić informacje dotyczące tego, kto i po co pisze pamiętnik, na co zwraca uwagę, w jakiej osobie użyty jest czasownik i w jakim czasie. Zwraca tez uwagę na poszanowanie cudzej własności i umiejętność dochowania tajemnicy. U - odpowiadają na pytania nauczyciela korzystając z wiedzy zdobytej na lekcji oraz z własnych doświadczeń. Ćwiczenie 13 Polecenie zadania domowego{.Do wyboru.} - Spisane przez Lemka wydarzenia zapisz w zeszycie w formie planu. - Przedstaw w formie kartki z pamiętnika ważne wydarzenia z Twojego życia. Opracowanie: Bogumiła Jaszewska Wyświetleń: 5568
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |