Katalog

Bogumiła Jaszewska
Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji w klasie IV na temat: "Tajemnica Lemka ukryta w czerwonym zeszycie - poznajemy pamiętnik Lemka"

- n +

Scenariusz lekcji w klasie IV na temat "Tajemnica Lemka ukryta w czerwonym zeszycie" - poznajemy pamiętnik Lemka

Na podstawie fragmentu książki Sławomira Grabowskiego "Dziennik majtka kajakowego"

Cele i wyniki lekcji:

1. Poznawczy
- uczniowie poznają opowiadanie i losy bohaterów w nim występujących
- poznają i nazywają uczucia bohaterów - Lemka i Mariusza
- poznają nową formę wypowiedzi pisemnej - pamiętnik, (kto i dlaczego pisze pamiętnik, omówienie jego budowy).

2.Kształcący
a) operacje umysłowe
- uczeń postrzega w tekści i analizuje relacje pomiędzy chłopcami
- analizuje tekst, wskazuje bohaterów, narratora, wydarzenia

b) operacje językowe
- uczeń poprawnie wypowiada się ustnie na temat postępowania Mariusza i odtwarza losy Lemka na podstawie fragmentu książki
- układa plan opowiadania
- według planu układa opowiadanie odtwórcze

3. Wychowawczy
- uczeń potrafi cenić i szanować cudzą własność
- uczy się cenić przyjaźń ,okazywać szacunek drugiemu człowiekowi
- uczy się kultury słuchania i poszanowania dla osoby czytającej

Bibliografia:
R. Pawłowska "Lingwistyczna teoria nauki czytania"
R Pawłowska " Struktura i funkcja nagłówków wypowiedzi uczniowskich"
Tok Lekcji


CZĘŚĆ I

Ćwiczenie 1
N - Wzorowo czyta tekst pt. "Czerwony zeszyt " (fragment książki " Dziennik majtka kajakowego" S. Grabowskiego).
U - Mają przed sobą kartki z tekstem opowiadania i śledzą tekst czytany przez nauczyciela

Ćwiczenie 2
N - Wstępna rozmowa z uczniami na temat przeczytanego tekstu (swobodne przetwarzanie tekstu)
U - Spontanicznie wypowiadają się na temat tego, co im się podobało
(operacje: spostrzegania i rozumienia tekstu)

Ćwiczenie 3
N - Szczegółowa rozmowa dotycząca wydarzeń w opowiadaniu. Uczniowie odpowiadają na pytania stawiane przez nauczyciela (nie należy jednak analizować opowiadania liniowo).

Ćwiczenie 4
(operacje: identyfikacja wyrażeń i nazw)
N - Odszukajcie w tekście wyrażenia nazywające osoby występujące w opowiadaniu
(np. Kazik - przyjaciel Lemka)
U - Wykonują polecenie szukając postaci w tekście.


CZĘŚĆ II

Ćwiczenie 5
(ćwiczenia w postrzeganiu i rozpoznawaniu operacje: obserwacja i wyszukiwanie)
N - Poleca odszukać osobę, która opowiada to wydarzenie oraz wskazać wyrażenia i wyrazy, które ją określają.
U - podają przykłady (np."Mariusz szarpnął właz namiotu", "nazywam się Klemens Janiec", "uczy nas" - użyta jest pierwsza osoba liczby pojedynczej i mnogiej i trzecia osoba liczby pojedynczej).
U - Dochodzą do wniosku, że opowiada autor, który obserwuje głównego bohatera, wskazuje jego myśli i zachowania ("Mariusz poczuł się głupio, jak złodziej") jak również przedstawia dokładnie słowa Lemka zapisane w jego pamiętniku (jedna wypowiedz włożona w drugą).

Ćwiczenie 6
N - Poleca ustalić kolejne wydarzenia w opowiadaniu.
U - Najlepsze propozycje zapisują na tablicy a następnie w zeszytach, zostawiając wolne miejsce na temat.

Ćwiczenie 7
N - Poleca odszukać i podkreślić w tekście wyrażenia i zwroty nazywające zachowanie się i reakcje Mariusza.

Ćwiczenie 8
N - Rozmawia z uczniami na temat tego, co zaobserwowali w zachowaniu Mariusza w trakcie czytania pamiętnika.
U - Podają kolejne przykłady zachowań Mariusza.
N - Prosi uczniów o wskazanie odpowiednich fragmentów mówiących o tym, dlaczego pamiętnik kolegi wywarł na Mariuszu tak silne wrażenie.
U - Ustalają, że Mariusz poznał tajemnicę Lemka.

Ćwiczenie 9
N - Na podstawie pamiętnika uczniowie odtwarzają losy Lemka.
U - Numerują poszczególne fragmenty pamiętnika ,następnie odczytują cały pamiętnik według ustalonej przez siebie kolejności.


CZĘŚĆ III

Ćwiczenie 10
N - Poleca zredagować uczniom temat lekcji.
U - Zapisują na tablicy propozycje, następnie wybierają spośród nich jeden i zapisują go w zeszytach.

Ćwiczenie 11
N - Na podstawie notatki w pamiętniku uczniowie mają opowiedzieć historię życia Lemka.
U - Opowiadają, przetwarzając tekst.

Ćwiczenie 12
Podsumowanie
N - Korzystając z materiału opracowywanego na lekcji (pamiętnik Lemka) próbuje uogólnić informacje dotyczące tego, kto i po co pisze pamiętnik, na co zwraca uwagę, w jakiej osobie użyty jest czasownik i w jakim czasie. Zwraca tez uwagę na poszanowanie cudzej własności i umiejętność dochowania tajemnicy.
U - odpowiadają na pytania nauczyciela korzystając z wiedzy zdobytej na lekcji oraz z własnych doświadczeń.

Ćwiczenie 13
Polecenie zadania domowego{.Do wyboru.}
- Spisane przez Lemka wydarzenia zapisz w zeszycie w formie planu.
- Przedstaw w formie kartki z pamiętnika ważne wydarzenia z Twojego życia.

Opracowanie: Bogumiła Jaszewska

Wyświetleń: 5568


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.