Katalog

Janina Śliwa
Różne, Artykuły

Przyczyny agresji wśród dzieci i sposoby zapobiegania jej ? pedagogizacja rodziców

- n +

Przyczyny agresji wśród dzieci i sposoby zapobiegania jej.

Pedagogizacja rodziców

Historia ludzkości obfituje w cierpienia, które człowiek sprawia innym ludziom.

Przez agresję rozumiemy gwałtowne napastliwe destrukcyjne zachowanie, które powoduje cierpienie ofiary.

Istnieje pogląd wywodzący się od Freuda a podzielony przez wielu psychologów, że agresja jest jednym z następstw frustracji.
Agresja ma różne postacie:
- może to być złość, wściekłość, którą się tylko odczuwa, ale jest "widoczna" na twarzy,
- mogą to być nieprzyjemne, napastliwe, obrażające słowa,
- mogą to być bójki, niszczenie przedmiotów,
- może to być zmuszanie innych aby robili to co Ty chcesz.

Agresywne zachowanie się dzieci najczęściej związane jest z siłą, przemocą fizyczną, narzucaniem swojej woli, zniszczeniem. Takie zachowanie można obserwować:
- w domu
- w szkole
- w środkach lokomocji
- na ulicy, stadionach
- i innych miejscach publicznych

Wandalizm, który jest również formą agresji widzimy w każdej wsi, osiedlu, miasteczku i obserwujemy jego skutki.

Przemoc na stadionach całego świata wywołuje niepokój. Sport zawsze wyzwala silne emocje. Rywalizacja między drużynami, utożsamianie się z jedną drużyną ( odczuwanie z nią silnej więzi) rodzi agresję w stosunku do drugiej drużyny i jej kibiców.

Wielu z nas zapewne słyszało prośbę Adama Małysza, by podczas skoków narciarskich publiczność bawiła się dobrze, aby kibice nie stwarzali nieprzyjemnych sytuacji!

Agresja może być zwielokrotniona gdy ludzie mają dużo silnych negatywnych emocji, dużo nie rozwiązanych swoich problemów oraz gdy zaistniały sygnały zewnętrzne wyzwalające te emocje.

Zbiorowej przemocy sprzyja anonimowość tłumu i jeżeli jest niedostateczne zabezpieczenie służb porządkowych dochodzi wówczas do tragedii.

Dlaczego więc niektórzy niszczą, biją, wyzywają innych natomiast potrafią negatywne emocje zmienić bądź zapanować nad nimi?

Przyczyny agresji tkwią:
a) w aktywności samego dziecka - aktywnemu dziecku mogą "przytrafić" się agresywne postępki; agresywne dziecko może być aktywne gdy przejawia swoją agresję. Może to być przejaw frustracji - dziecko chce np. gwałtownie i emocjonalnie usunąć przeszkody. Jednak prawdziwej wrogiej agresji (z zadawaniem drugiej osobie bólu) dziecko uczy się powoli.
b) niepewność, lęk przed odrzuceniem i mały szacunek do samego siebie
Dziecko przepełnione lękiem, niepewnością traci wiarę w siebie, staje się uparte złośliwe, agresywne. Tak naprawdę woła o pomoc. Atak i obrona są wołaniem o miłość. Głupota dorosłych na potrzeby dzieci i młodzieży powoduje blokowanie własnych uczuć, utratę godności, tłumienie własnego "ja", a w konsekwencji prowadzi do wyzwalania się agresji. Bez pomocy świadomych wychowawców pozostawione swojej bezradności staje się "marionetką" lub buntownikiem w zależności od tego czy w życiu dorosłym znajdzie się w sytuacji władcy czy uległości. Niezależnie, jednak który wariant przeważy bohater zdarzenia pozostanie przegrywającym i nieszczęśliwym.
c) złe stosunki panujące w rodzinie
Jeżeli dziecko słyszy w domu ciągłe kłótnie, wulgaryzmy rodziców czy starszego rodzeństwa, libacje alkoholowe, jeżeli na porządku dziennym jest bicie dzieci, to gdy ono dorośnie prawdopodobnie w taki sam sposób będzie się kontaktowało z innymi. Ono zna tylko taki sposób odreagowania. Błędy wychowawcze spowodowane niewłaściwymi postawami rodzicielskimi prowadzą nie tylko do chwilowych nieporozumień między domownikami ale wywołują agresję i trwały konflikt. Nie zawsze rodzice zdają sobie sprawę jak łatwo zranić dziecko, zastraszyć, zablokować jego emocje.
d) niewłaściwa grupa rówieśnicza w szkole na placu zabaw, w klubie lub na ulicy potrafi namówić, przekupić wciągnąć do swojej paczki, a później zastraszać, niezdecydowane dziecko nie umiejące odmówić, przeciwstawić się. Presja przywódców tutaj jest ogromna, że wystarczy aby już wspólnie okradać, napadać, wszczynać bójki, wyłudzać pieniądze, sięgać po alkohol i narkotyki.
e) media
W telewizji na filmach video w czasopismach pokazuje się głównie przemoc, rozbite rodziny, niechciane dzieci. Niebezpieczne dla wychowania jest coraz powszechniej propagowane wśród młodzieży to, być "cool". Ważne miejsce również zajmuje człowiek "sukcesu". Człowiek "cool" w nic nie wierzy, ale to go nie martwi, bo on do niczego nie dąży, niczego nie potrzebuje. W życiu szuka jedynie przyjemności, a świat i bliźnich dostrzega o tyle o ile mogą mu tej przyjemności dostarczyć.
Człowiek "sukcesu" to znaczy ktoś kto od wczesnego dzieciństwa planuje swoja karierę i gotów jest podporządkować jej wszystko. Postawy te nie wykluczają się wzajemnie i są ukierunkowane na ten sam cel - osiągnięcia maksimum przyjemności w życiu.
Stylem życia rządzi dzisiaj hip - hop - rytmiczny styl muzyki, agresywny w słowach, pełen wulgaryzmów. Innym wzorcem naszych czasów jest tzw. "twardy facet". Głównym jego atutem jest siła fizyczna oraz mocna osobowość przedstawiona i rozumiana zwykle jako pospolite chamstwo.
Oglądanie przez dzieci i młodzież brutalnych filmów z pewnością nie sprzyja złagodzeniu agresji. Wielu badaczy określa treści przekazywane przez kulturę masową jako kształtujące zły smak, wywierające demoralizujący wpływ na odbiorców.

Jak zapobiegać agresji?
- Należy bacznie obserwować aktywność swojego dziecka już od najmłodszych lat - w razie potrzeby właściwie ukierunkowywać, stosować uważną krytykę.
- Ukazywać pozytywne wzorce do naśladowania. Właśnie rodzina winna te wskazówki realizować na co dzień dając tym samym dobre przykłady i wciąż nie zapominając, że dziecko jest najlepszym obserwatorem i naśladowcą rodziców.
- Zapewnić dziecku miłość i wsparcie aby budowało z nich poczucie własnej wartości.
- Zapewnić podstawowe poczucie bezpieczeństwa.
- Kontrolować i wskazywać co jest warte obejrzenia, wysłuchania, przeczytania, co zaś złe lub szkodliwe.

W jaki sposób jeszcze zapobiegać agresji?
Należy uczyć dziecko:
1. Jeżeli wiesz w jakich sytuacjach możesz być narażony na agresję innych ludzi, grup, gangów, po prostu unikaj tych sytuacji.
2. Poszukaj grupy rówieśniczej, która nie będzie Ciebie narażała na konflikt z policją, prawem.
3. Jeżeli nauczysz się obserwować emocje swoje i innych zwiększysz swoją samoświadomość i łatwiej będzie Ci znalść przyjaciół.
4. Zwróć uwagę na swoje słownictwo. Jakich zwrotów agresywnych, obraźliwych używasz w stosunku do kolegów, koleżanek, rodzeństwa. Może uda Ci się opanować inne wyrażenia, dzięki którym otoczenie będzie się czuło z Tobą dobrze.

Wszyscy widzimy zło w życiu codziennym, lecz ludzie dorośli, którzy mają mocne zasady moralne i wiedzą, że pokazany świat jest tylko małym wycinkiem spośród wielu dobrych stron życia, nie dadzą się zwieść tym negatywnym reklamom. Nawet ci, którzy uznają się za złych i bezwartościowych marzą o zaznaniu dobra i sytuacji, które im na to pozwalają, pozbywają się maski, mogą być sobą pokazują prawdziwe "ja" dobre i życzliwe dla innych. Nie muszą szpanować, udawać.

Nie wolno nam zapominać, że młodzież ma duże zasoby dobra, które wymagają odpowiednich sytuacji, aby mogły się ujawnić. Należy również pamiętać, że wychowanie to przede wszystkim przewodnictwo, wprowadzanie w życie z rozważną dozą partnerstwa wzrastającego z rozwojem dziecka, a także nie wykluczającego stawiania wymagań oraz ich egzekwowania.

Dzisiaj gdy dorośli tak często poświęcają większość czasu pracy zawodowej, wychowanie zaś dzieci pozostawiają niemal wyłącznie telewizji, grom komputerowym zaniedbując zapewnienie niezbędnego im poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, miłości problem ten jest szczególnie aktualny.

Warto rozpocząć zdecydowaną walkę z zawstydzającym regresem cywilizacji w postaci różnych patologii społecznych. W tym kontekście należyte wychowanie dzieci i młodzieży poprzez rodziców staje się niezastąpione.

Szkoły również mają olbrzymie szanse wpływu na zachowanie swych uczniów poprzez właściwy kontakt, rozmowy (zarówno wychowawców jak i pedagogów) i takie działania, które nie zmuszałyby młodzieży do ukrywania swoich tęsknot za dobrem, miłością, prawdziwą przyjaźnią.

Główne zadanie szkoły polega na uświadomieniu młodzieży zagrożeń oraz wszczepieniu nawyków selektywnego wyboru wartości, treści i ich aktywnego wzbogacającego odbioru.

Często zapominamy, że wychowanie to działanie długotrwałe zmienne w treściach, metodach i formach. Często owoce wychowania pojawiają się w zaskakującej chwili. Złożoność wychowania wymaga pokory w obliczu sukcesów wychowawczych, jak i w osądzaniu niepowodzeń.

Opracowanie: Janina Śliwa

Wyświetleń: 1858


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.