Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Dorota Kawecka
Matematyka, Konspekty

Rozwiązywanie zadań z treścią z zastosowaniem równań I stopnia z jedną niewiadomą

- n +

Rozwiązywanie zadań z treścią z zastosowaniem równań I stopnia z jedną niewiadomą.

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI DLA KLASY III GIMNAZJUM.

Dział programowy: Równania, nierówności i układy równań.

Cele ogólne:
- utrwalenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- wdrażanie uczniów do samooceny.

Cele szczegółowe:
UCZEŃ:
- umie wymienić etapy rozwiązywania zadań z treścią,
- umie rozwiązać równanie I stopnia z jedną niewiadomą,
- rozwiązuje zadania z treścią współpracując z kolegami w grupie,
- samodzielnie rozwiązuje zadania z treścią.

Metody:
- pogadanka- przypomnienie potrzebnych wiadomości
- praca w grupie.

Środki dydaktyczne:
- zestaw zadań,
- zeszyt uczniowski.

Czas zajęć:
1 godzina lekcyjna.

ZADANIA DO PRACY W GRUPIE:

Zad.1.Interesujące podanie starożytnej Grecji mówi, że słynny matematyk i filozof Pitagoras (VI - V w. p.n.e.), założyciel znanej szkoły filozoficznej, zapytany, ilu ma uczniów, odpowiedział taka zagadką: "Połowa moich uczniów studiuje matematykę, czwarta część uprawia muzykę, siódma część ćwiczy się w sztuce milczenia i jest jeszcze 3 uczniów". Ilu uczniów uczęszczało do tej szkoły?

Zad.2. Wielki mędrzec i matematyk hinduski, Bhaskara (XII w. n.e.) , ułożył takie zadanie:
" Piąta część pszczelej gromadki usiadła na kwiatach magnolii, trzecia część tej gromadki - na kwiatach lotosu, potrojona różnica drugiej z tych liczb i pierwszej - odleciała ku krzewom jaśminu. Jedna tylko pszczółka zwabiona słodkim pachnącym kwieciem koniczyny - krążyła nad nią. Ile pszczół było w tej gromadce?"

Zad.3. Według legendy na płycie grobowej słynnego matematyka starożytnej Grecji, Diofantosa z Aleksandrii (III - IV w. n.e.) , był taki napis: "Przechodniu! Pod tym kamieniem spoczywają prochy Diofantosa, który umarł w głębokiej starości. Przez szóstą część swego życia był dzieckiem, przez dwunastą część młodzieńcem. Następnie upłynęła siódma część jego życia, zanim się ożenił. W pięć lat po zawarciu związku małżeńskiego urodził mu się syn, który żył dwa razy krócej od niego. W cztery lata po śmierci swego syna Diofantos opłakiwany przez swych najbliższych, zasnął snem wiecznym. Powiedz, jeśli umiesz liczyć, ile on miał lat, kiedy umarł?"

Przebieg lekcji:
1. Sprawdzenie pracy domowej i przypomnienie potrzebnych wiadomości.
2. Uczniowie podzieleni na grupy rozwiązują zadania z treścią (każda grupa otrzymuje trzy zadania).
3. Ocena pracy uczniów.
a) sprawdzenie prac i przyznanie przez nauczyciela poszczególnym grupom określonej ilości punktów w zależności od poprawności rozwiązań zadań oraz od liczebności grupy, (٭)
b) zadaniem członków grupy jest podział punktów między sobą, uwzględniający ich wkład pracy,
c) wystawienie ocen uczniom za przyznane sobie punkty według następującej skali:
0 - 3p - niedostateczny
4 - 6p - dopuszczający
7 - 10p - dostateczny
11 - 13p - dobry
14p -. ... - bardzo dobry

4. Podsumowanie lekcji:
- Czy zadania były ciekawe?
- Jaki był stopień trudności zadań?
- Czy podobał się sposób oceniania?
5. Podanie pracy domowej:
Rozwiązać zadania:
Zad.1.W trzech klasach trzecich jest 71 uczniów. W klasie III b jest o 20% uczniów więcej niż w klasie III a, a w klasie III c jest o 3 uczniów więcej niż w klasie III b. Ilu uczniów jest w każdej z tych klas?
Zad.2.Oblicz długości boków trójkąta o obwodzie 27 cm, jeżeli najkrótszy bok jest 2 razy mniejszy od najdłuższego, a średni bok jest o 3 cm większy od najkrótszego.

(٭) Za każde rozwiązywane zadanie może być przyznane max 5pkt.
Grupa otrzyma tyle punktów, ile wyniesie iloczyn liczby osób w grupie przez sumę punktów uzyskanych z rozwiązań trzech zadań.

Uwaga:
Jestem ciekawa, jak uczniowie rozdzielą między sobą przyznane im punkty.
Uczniowie nie mogą znać skali punktowej ocen! (dlaczego?)

Opracowanie: mgr Dorota Kawecka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3990
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.17



Ilość głosów: 6
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014