Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Danuta Włodarczyk
Różne, Artykuły

Promocja szkoły w środowisku lokalnym

- n +

Promocja szkoły w środowisku lokalnym

Rynek usług edukacyjnych, także na poziomie konkurowania ze sobą szkół publicznych, zaczyna coraz wyraźniej dawać znać o sobie. W znacznym stopniu wiąże się to z decentralizacją zarządzania szkołami. Już nie wystarczą dobre układy w kuratorium, żeby funkcjonować jako szkoła reprezentująca wysoki standard i dobrą jakość pracy. Od dłuższego czasu podmiotem decydującym o losach szkół podstawowych i gimnazjów są samorządy lokalne, a w sposób pośredni także rodzice uczniów uczęszczających do tych placówek. Warto więc dbać o dobrą publicity.

Aby szkoła była najczęściej wybierana w lokalnym środowisku, należy zadbać o jej odpowiedni wizerunek.

1. Dbać o dobrą opinię o szkole w lokalnym środowisku. Należy zrobić wszystko, aby o szkole mówiło się dobrze, unikać różnego rodzaju afer i niedomówień.

2. Szkoła powinna czymś się wyróżniać w środowisku na tle innych placówek oświatowych, powinna mieć swój styl. Na przykład szkoła jest znana z tego, że preferuje wychowanie przez uczestnictwo w kulturze, przez co organizuje wycieczki do teatru, funkcjonuje dyskusyjny klub filmowy, odbywają się spotkania z twórcami i artystami itp. Albo wyróżnia się tym, że stwarza większe niż gdzie indziej możliwości uprawiania sportu. Również turystyka, ekologia, informatyka może nadać charakterystyczny styl placówce. Ale mieć swój styl, to nie tylko preferować jakieś dziedziny. Może to być również forma stylu wychowawczo-kulturowego. Na przykład szkoła wyróżnia się tym, że nie ma tam przemocy, że nie dopuszcza się w niej do żadnych form agresji między uczniami.

3. Wykorzystać naturalne cechy szkoły. Na przykład reklamować szkołę jako nową placówkę z przestronnymi korytarzami, dużymi jasnymi klasami. Czy też z wielkimi tradycjami historycznymi, ale nowocześnie funkcjonującą, posiadającą komputery, studio telewizji kablowej oraz prowadzoną według nowoczesnych metod nauczania i wychowania. Warto również promować walory środowiska przyrodniczego szkoły takie jak położenie na skraju lasu czy nad jeziorem.

4. Wykorzystać szeroko lokalne media, aby o szkole mówiło się nie tylko dobrze, ale również wyczerpująco i często. Wiele jest okazji, aby o szkole ukazała się mniejsza lub większa wzmianka. Wydarzenia takie jak sukces ucznia na olimpiadzie szkolnej, oddanie do użytku nowego skrzydła budynku czy sali gimnastycznej etc. to okazje do artykułu, reportażu czy też wywiadu itp.

5. Pracownicy szkoły powinni odnosić się do uczniów, rodziców i wszystkich innych osób, które przychodzą do szkoły zawsze życzliwie i z kulturą.

6. Ważna jest postawa pracowników "pierwszego kontaktu". W szkole najczęściej są to: woźna, sekretarka. Z nimi najczęściej spotyka się, zanim dotrze do dyrektora, klient szkoły (czyli potencjalny odbiorca proponowanej przez placówkę usługi edukacyjnej). Co bowiem myśleć o szkole, w której, na pytanie o sekretariat, woźna macha szczotką w nieokreślonym kierunku, zaś pani w sekretariacie zamiast udzielić wyczerpującej odpowiedzi mruczy pod nosem monosylabami? A po drodze do sekretariatu widzi się rozwrzeszczanego nauczyciela, szarpiącego się z uczniami... Ważne jest, aby schludnie ubrana woźna zaprowadziła do sekretariatu, w którym pani udzieli wyczerpującej informacji, a w razie jakiejś trudności wykaże chęć pomocy.

7. Bardzo ważna jest również estetyka otoczenia i wygląd zewnętrzny budynku. Zadbana, kolorowa elewacja, kwietniki, czysto dookoła budynku, aż chce się wejść do środka.

8. Dbać o estetykę i czystość wewnątrz szkoły. Praca sprzątaczek powinna być tak zorganizowana, że zawsze jest czysto. Przy wejściu powinna wisieć estetycznie wykonana informacja o szkole, a także o dyrekcji i nauczycielach, ściany nie tylko czyste, ale odpowiednio udekorowane - w całej szkole widać dobrego gospodarza. Szczególną uwagę warto zwrócić na toalety. Jest to miejsce, które dla wielu ludzi jest podstawą do tworzenia opinii o instytucji. Bo jeśli łazienka jest zadbana, to pewnie w całej szkole jest czysto i schludnie.

9. Upowszechniać informacje o szkole. Może to mieć różną formę - plakatu, komunikatu prasowego (radiowego, telewizyjnego), folderów, a także różnego rodzaju gadżetów: breloków, zakładek, kalendarzyków, krawatów, szklanek. W związku z tym informacja, zwłaszcza drukowana, musi spełniać następujące warunki:
- Zawierać komplet podstawowych danych o szkole: pełna nazwa, adres, telefony, numer pokoju, gdzie można otrzymać dodatkowe informacje itp.
- Kierunki kształcenia w szkole powinny być nie tylko wyraźnie wypunktowane, ale i zrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy.
- Wyraźnie też trzeba podkreślić to, czym można przyciągnąć potencjalnych uczniów, czym szkoła wyróżnia się od innych szkół (a może nawet je przebija?). Na przykład - nauka języków obcych.
- Tekst informacji o szkole musi być krótki i zwięzły, napisany niezbyt długimi, prostymi zdaniami, zrozumiałym dla każdego językiem.
Skąd jednak wziąć pieniądze na plakaty i foldery, a tym bardziej na gadżety? Na pewno nie znajdzie się ich w budżecie. Ale może uda się coś wygospodarować z pieniędzy zarobionych przez szkołę na wynajmie sali gimnastycznej? Można również w inny sposób. Można zaproponować sfinansowanie barwnego folderu o szkole właścicielowi miejscowej fabryki - w zamian za umieszczenie na ostatniej stronie reklamy jej wyrobów. Warto uświadomić fabrykantowi, że ten folder dotrze do wszystkich mających dzieci w wieku szkolnym rodzin w naszym mieście (zwłaszcza jeśli właściciel nie pożałuje pieniędzy folder będzie wydany w dużym nakładzie). Taką propozycję można jednak złożyć tylko np. producentowi popularnej żywności, a nie temu, kto produkuje osie do kół wagonowych.

10. Formy promocji trzeba wciąż zmieniać, dostosować do nowo powstających potrzeb, do nowej sytuacji.

Opracowanie: mgr Danuta Włodarczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3230
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014