Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Elżbieta Karczmarczyk
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Dzień i noc w życiu zwierząt i ludzi

- n +

Dzień i noc w życiu zwierząt i ludzi.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
dla dzieci 5 i 6-letnich

Cel ogólny: Rytmiczna organizacja czasu - uświadomienie stałego następstwa dni i nocy.

Cele szczegółowe:
Dziecko:
- prawidłowo łączy związki przyczynowo-skutkowe i poznaje lub utrwala wiadomości dotyczące zwyczajów zwierząt leśnych,
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta leśne,
- potrafi posegregować zwierzęta na te które prowadzą dzienny i nocny tryb życia oraz te, które polują zarówno w dzień jak i w nocy (wyodrębnia część wspólną zbiorów),
- dostrzega stałe następstwo dni i nocy,
- rozwija ekspresję ruchową,
- przewiduje skutki określonych sytuacji.

Metody: słowna, czynna i oglądowa.

Formy: praca z całą grupą, indywidualna jednorodna i zróżnicowana.

Pomoce: 2 obrazki przedstawiające słońce i księżyc, opowiadanie L. Krzemienieckiej "Jak się borsuk z krasnalem na spacer wybierali", historyjka obrazkowa do opowiadania, obrazki zwierząt i ptaków leśnych, 2 obręcze, encyklopedie przyrodnicze, czasopisma przyrodnicze "Przyjaciele z zielonego lasu", paski papieru dla każdego dziecka, małe kartoniki z obrazkami słonka i księżyca, kasztany, żołędzie, szyszki, woreczki z grochem w 2 kolorach.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zaciekawienie dzieci tematem. Nauczycielka prezentuje dzieciom dwa obrazki: jeden ze słonkiem, a drugi z księżycem. Zachęca dzieci do odgadnięcia co mogą oznaczać te symbole (dzień, noc).
2. Słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej "Jak się krasnalek z borsukiem na spacer wybierali" czytanego przez nauczycielkę i ilustrowanego historyjką obrazkową składającą się z trzech obrazków. Zdaniem dzieci jest zapamiętanie zwyczajów bohaterów opowiadania
a) rozmowa z dziećmi na temat jesiennej przygody krasnala - poznanie zwyczajów borsuka (poluje nocą, dba o swoją norę, jest bardzo czystym zwierzątkiem), sposobów odżywiania się i wyglądu,
b) snucie przez dzieci przypuszczeń dlaczego borsuki prowadzą nocny tryb życia. Wysłuchanie wyjaśnień zaczerpniętych z encyklopedii.
3. Zabawa dydaktyczna "Kto spaceruje w dzień, a kto w nocy". Segregowanie zwierząt na te, które prowadzą dzienny tryb życia i te, które prowadzą nocny tryb życia. Nauczycielka rozkłada przed dziećmi obrazki zwierząt leśnych. Na sali za obrazkami ustawia dwie duże obręcze, nad jedną z nich kładzie obrazek ze słonkiem, a nad drugą z księżycem. Zadaniem poszczególnych dzieci jest rozpoznanie, nazwanie zwierzątka i zakwalifikowanie go do odpowiedniej obręczy zgodnie z jego zwyczajami. Dostrzeżenie przez dzieci zwierząt polujących zarówno w dzień jak i w nocy (lis, wilk). Utworzenie wspólnej części zbiorów i umieszczenie tam sylwet tych zwierząt.
4. Zabawa ruchowa "Zwierzęta na spacer, zwierzęta do domu". Nauczycielka zamienia dzieci w leśne zwierzęta. Każde dziecko samo wybiera sobie zwierzątko, które będzie odgrywało w zabawie. Gdy nauczycielka podnosi obrazek ze słonkiem, dzieci ruchem naśladują zwierzęta prowadzące dzienny tryb życia. Pozostałe dzieci, które wybrały sobie zwierzę prowadzące nocny tryb życia, w tym czasie śpią w swoich domkach. Gdy nauczycielka podnosi obrazek z księżycem, zwierzęta aktywne w dzień zasypiają, a budzą się i poruszają zwierzęta o nocnym trybie życia. Nauczycielka powtarza zabawę jeszcze dwukrotnie, próbując odgadnąć i nazwać zwierzęta naśladowane przez dzieci.
5. Zabawa dydaktyczna "Dzień - noc", w oparciu o pomysł E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, polegająca na układaniu przez dzieci rytmów.
a) nauczycielka trzykrotnie opowiada dzieciom historię o następstwie dnia i nocy, jednocześnie układając na swoim kalendarzu (pasku papieru) kartoniki oznaczające dzień i noc. Następnie rozdaje paski papieru dzieciom i prosi, żeby ułożyły swój kalendarz. Po ułożeniu kalendarza dzieci odczytują go.
b) układanie przez dzieci kalendarza składającego się z dni i nocy, ale z wykorzystaniem dowolnych przedmiotów zastępczych (kasztanów, szyszek, żołędzi). Odczytanie kalendarza przez dzieci.
c) każde dziecko układa przed sobą dwa różnokolorowe woreczki z grochem. Rytmicznie uderza w nie, z jednoczesnym wypowiadaniem słów: dzień, noc..., zachowując kierunek od strony lewej do prawej.
6. Podsumowanie zajęć
a) zabawa w snucie przypuszczeń "Co by się działo, gdyby na świecie nie było dnia" - odkrycie znaczenia następstwa dnia i nocy w życiu ludzi i zwierząt,
b) udzielanie pochwał dzieciom.

Opracowanie: mgr Elżbieta Karczmarczyk
nauczycielka Filii PP nr 51 w Szczecinie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5964
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 5
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014