Katalog

Joanna Michalska, Jolanta Fendrych
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Cykl integracyjnych lekcji wychowawczych

- n +

Cykl integracyjnych lekcji wychowawczych dla klasy I gimnazjum

Lekcja 1

Temat: Poznajemy się wzajemnie.

Poziom: klasa I gimnazjum

Cele:
główny
- integracja zespołu klasowego
szczegółowe
- uczeń poznaje zainteresowania swoich kolegów
uczeń potrafi pracować w grupie
uczeń umie się zaprezentować

Metody: informacja błyskawiczna, kwiatek grupowy

Forma: praca w grupach, praca z całą klasą

Przebieg:
1. Powitanie, zapisanie tematu na tablicy.

2. Uczniowie siadają w kręgu. Każdy podaje swoje imię, nazwisko, wymienia swoje zainteresowania oraz te cechy, które w ludziach lubi i te, których nie lubi. Najlepiej, jeśli prezentację rozpocznie nauczyciel, a na koniec krótko podsumuje wypowiedzi.

3. Klasę dzielimy na pary. Jedna osoba opowiada drugiej o sobie przez 2 minuty, potem druga pierwszej. Po wysłuchaniu każdy uczeń prezentuje swojego partnera na forum klasy.

4. Po wysłuchaniu dzieci klasę dzielimy na 5-6 osobowe zespoły. Każda grupa wybiera lidera. Uczniowie otrzymują listę przysłów (zał.1.1). Każda grupa wybiera przysłowie, które najlepiej charakteryzuje jej członków. Po wyborze liderzy grup prezentują wybrane przysłowia przypinają je na kwiatku grupowym (zał. 1.2), w środku którego umieszczamy hasło Nasze przysłowia.

Ewaluacja:
Rozdanie arkuszy ewaluacyjnych (zał. 1.3) i prośba o ich wypełnienie.

Załącznik 1.1

Mądry Polak po szkodzie.

Lepsza rozwaga niż odwaga.

Kto się w maju rodzi, temu się powodzi.

Kto pod kim dołki kopie ten w nie wpada.

Głową muru nie przebijesz.

Jaka praca, taka płaca

Cicha woda brzegi rwie.

Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.

Przyjaciel wszystkich nie jest przyjacielem każdego.

Kto się gorącym sparzy, ten na zimne dmucha.

Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło.

Załącznik 1.2



Załącznik 1.3
 

Zaznacz, co sądzisz o dzisiejszej lekcji:



Lekcja 2

Temat: Ja w klasie.

Poziom: klasa I gimnazjum

Cele:
główny
- integracja zespołu klasowego
szczegółowe
- uczeń umie rozróżnić dobre i złe cechy, które go charakteryzują
uczeń potrafi określić się odpowiednimi przymiotnikami
uczeń rozwija poczucie zaufania i otwartości w zespole

Metody: kwiatek grupowy, mapa nieba

Forma: praca indywidualna, praca w grupach, praca z całą klasą

Przebieg:

1. Powitanie, zapoznanie z tematem lekcji.
2. Na początek nauczyciel proponuje zabawę: każdy uczeń pisze na kartce pionowo swoje imię i określa się przymiotnikiem na każdą literę imienia np.
T - tolerancyjny  A- ambitna
O - otwarty  N - nerwowa
M - marzycielski  I - inteligentna
E - elegancki  A- agresywna
K - komunikatywny  


Po kilku minutach każdy z uczestników przedstawia swoją kartkę, krótko ją wyjaśniając.

3. Klasa zostaję podzielona na 5-6 osobowe grupy. Uczniowie w grupie rozmawiają o tym, w czym są do siebie podobni, a co ich różni (pomogą im kartki z zabawy). Po zakończeniu rozmowy grupa wypełnia kwiatek grupowy (zał 2.1), w środku którego uczniowie wpisują cechy wspólne, a na płatkach członkowie grupy wpisują to co ich wyróżnia od pozostałych. Następnie liderzy grup dokonują prezentacji.

4. Nauczyciel przedstawia klasie mapę nieba (zał.2.2) na dużym arkuszu. Mapa ma symbolizować ich klasę. Prosi, aby każdy z uczniów zaznaczył, w którym miejscu widzi swoje miejsce (w dużej grupie, małej, czy na uboczu).

Ewaluacja
Uczniowie kolejno odpowiadają na pytanie:
Co (jakie cechy) skłoniło mnie do zaznaczenia swojego miejsca na mapie nieba w tym miejscu?

Załącznik 2.1
Kwiatek grupowy



Załącznik 2.2

Mapa nieba



Lekcja 3

Temat: Jak stworzyć dobry zespół klasowy?

Poziom: klasa I gimnazjum

Cele:
główny - integracja zespołu klasowego, budowanie więzi międzyludzkich
szczegółowe - uczeń potrafi zanalizować i ocenić dany problem
uczeń potrafi zaprezentować swój wniosek i bronić go w dyskusji
uczeń kojarzy fakty i wyciąga wnioski w stosunku do swej osoby

Metody: dyskusja, otwarte ucho, dywanik pomysłów.

Forma: praca w grupach, praca z całą klasą.

Przebieg:
1. Powitanie, zapisanie tematu na tablicy.

2. Uczniowie stają w kręgu trzymając się za ręce. Jedna osoba (ochotnik) pozostaje na zewnątrz i usiłuje wejść do środka, ale krąg stawia opór. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Następnie uczniowie siadają w kręgu i dyskutują o swych odczuciach, kiedy nie byli wpuszczani przez krąg kolegów, jakie to wzbudzało w nich
emocje i zachowania. Omawiają, jakie były ich przeżycia przy wchodzeniu w nową klasę jak wyobrażają sobie swoją nową klasę.

3. Klasa dzieli się na 5-6 osobowe grupy. Każda grupa odpowiada na karteczkach na pytanie postawione w temacie lekcji. Liderzy grup prezentują wypowiedzi swojej grupy i układają je na środku sali (tworzą dywanik pomysłów). Jedna osoba wybiera wypowiedzi, które najczęściej się pojawiły i zlicza je. Następnie każdy uczeń punktuje tę wypowiedź, która jest jego zdaniem szczególnie ciekawa. Nauczyciel zlicza punkty przy wypowiedziach i najwyżej punktowane zapisuje jako zadania do wykonania przez uczniów i wychowawcę w celu stworzenia dobrego zespołu klasowego.

Ewaluacja:

Z przygotowanych białych i czarnych pionków (guzików, kamyczków) każdy uczeń wybiera jeden i wrzuca do pudełka.
biały pionek - rozwiązaliśmy problem, realizujemy zadania
czarny pionek - nie podobało mi się, nie zgadzam się z wnioskami.

Opracowanie: mgr Jolanta Fendrych
mgr Joanna Michalska

Wyświetleń: 11337


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.