AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Konstańczuk
Fizyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji fizyki z cyklu "Ekologia na lekcjach fizyki". Temat: "Ekologiczne aspekty hałasu"

- n +

Ekologiczne aspekty hałasu.

Scenariusz lekcji fizyki z cyklu:
"Ekologia na lekcjach fizyki".

Cele:
Uczeń powinien:
1. Znać pojęcie hałasu i umieć nim operować.
2. Znać źródła hałasu.
3. Znać zagrożenia i przewidywać skutki hałasu.
4. Wiedzieć, w jaki sposób można uchronić się przed hałasem.
5. Wiedzieć, że ochrona przed hałasem jest jednym z zagadnień ekologicznych.
6. Umieć przewidywać skutki zjawisk związanych z hałasem.
7. Umieć współpracować w zespole.

Metoda: "burza mózgów".

Pomoce: 3 duże arkusze papieru i 3 flamastry bądź tablica i kreda.

Przebieg lekcji.
1. Nauczyciel naprowadza młodzież, aby sformułowała definicję hałasu: "Hałas jest to niepożądany lub szkodliwy dźwięk".
2. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda grupa wybiera lidera.
3. Każda grupa otrzymuje inne zadanie. Swoje propozycje zapisują na kartkach lub wcześniej przygotowanym dużym arkuszu papieru (czas 10 min).
Polecenia dla poszczególnych grup:
- Wymieńcie źródła hałasu.
- Wymieńcie skutki hałasu.
- Wymieńcie sposoby ochrony przed hałasem.
4. Po skończonej pracy w grupach, lider każdej grupy przedstawia wyniki pracy swojej grupy, które są zapisywane na tablicy bądź zawieszane na niej.
5. Analiza propozycji każdej z grup (być może ktoś z innej grupy chciałby coś dodać). Przyporządkowanie skutków hałasu do źródeł, a następnie przyporządkowanie sposobów ochrony przed hałasem do źródeł i skutków.
6. Warto podać wartości mierzonego poziomu natężenia dźwięku w swojej miejscowości lub w większym mieście (np. w Białymstoku), gdzie często przebywają uczniowie. Należy również podać normy obowiązujące w mieście i poza nim.
7. Nauczyciel proponuje krótką dyskusję dotyczącą stopnia zaangażowania ekologów w swoim środowisku lub na świecie w walce z hałasem.

Przykładowe wypowiedzi uczniów:
Źródła hałasu Skutki hałasu Ochrona przed hałasem
- wybuch bomby
- praca młota pneumatycznego
- słuchanie głośnej muzyki
- płacz dziecka w nocy
- jadące motory i auta
- stara, pracująca lodówka
- zła nawierzchnia drogi
- słuchanie muzyki przez słuchawki
- częściowe uszkodzenie narządu słuchu
- głuchota
- podenerwowanie
- ból głowy
- rozdrażnienie
- nerwica
- wkładki do uszu
- okna dźwiękoszczelne
- ekrany akustyczne
- zadrzewienie wokół budynku
- usytuowanie budynku poza miastem (szpital)
- "słuchawki" na uszy
- naprawa tłumika

Opracowanie: mgr Jolanta Konstańczuk - nauczycielka fizyki
w Zespole Szkół im. gen. N. Sulika w Dąbrowie Białostockiej.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1729


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.