Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Grażyna Kwaśniewska
Różne, Scenariusze

"Czasopismo moich marzeń" ? scenariusz zajęć bibliotecznych.

- n +

Czasopisma moich marzeń

Scenariusz zajęć w bibliotece szkolnej (2 godz. Lekcyjne)

Lekcję postanowiłam przeprowadzić nieco inaczej niż w poprzednich latach. Olbrzymia ilość czasopism młodzieżowych, ich zróżnicowany poziom oraz trudności w doborze "własnego" czasopisma wśród uczniów spowodowały, że wraz z nimi podjęłam wyzwanie stworzenia wzorca nowego czasopisma. Czasopisma stanowiącego tematy kierujące rozwojem intelektualnym młodego człowieka.

Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
- korzystać z różnych źródeł informacji
- segregować informacje pod kątem ich przydatności
- krytycznie oceniać uzyskane informacje
- określić rolę prasy i jej wpływ na poglądy młodego człowieka

Metody: pogadanka, dyskusja, kolaż

Pomoce: egzemplarze czasopism przyniesionych przez uczniów, egzemplarze czasopism z biblioteki szkolnej, plansze przedstawiające podział czasopism ze względu na: częstotliwość; treść itp... nożyczki, blok techniczny.

Dzień przed lekcją poproś uczniów o przyniesienie egz. ulubionego czasopisma.

Przebieg zajęć:
I etap lekcji - Poznawanie różnych czasopism
1. Omów z uczniami podział czasopism, wykorzystując przygotowane plansze.
Podaj przykłady czasopism mieszczących się w granicach poszczególnych podziałów.
2. Przedstaw charakterystyczne elementy w budowie czasopisma także jak: stałe
rubryki, działy, metrykę, tytulaturę, spis treści itp.
3. Przejdź z uczniami do omówienia przyniesionych przez nich czasopism. Zwróćcie wspólnie uwagę na wartość prezentowanych artykułów, na aktualności i rzetelność przedstawionych informacji.
4. Zacznij dyskusję z uczniami od próby oceny przyniesionych czasopism. Zaproponuj stworzenie wzorca takiego czasopisma, które odpowiadałoby wszystkim. Uzgodnijcie częstotliwość wydawania, działy. Itp.

II etap lekcji - Tworzenie własnego "wzorcowego" czasopisma

Podziel klasę na grupy (ilość grup zależy od ustalonej wcześniej ilości proponowanych działów) . Poproś uczniów, aby z przyniesionych czasopism wycięli te informacje, które chcą zamieścić w utworzonym modelu czasopisma. Wycięte artykuły uczniowie naklejają na kartki z bloku technicznego tworząc nową stronę nowego czasopisma (zasugeruj też, że mogą wkomponować w tworzone strony ilustracje wykonane samodzielnie, a także samodzielnie pisane teksty) ..

Zbierz wykonane karty i spróbujcie je ułożyć w jedną całość. Obejrzyjcie jeszcze raz wynik waszej pracy i omówcie uzyskany efekt. Odpowiedzcie sobie na pytanie czy wykonany model czasopisma odpowiada waszym zapotrzebowaniom czytelniczym ?
Podsumowanie lekcji: Podkreśl znaczenie informacji prasowej w życiu, zwróć uwagę na konieczność uważnego i krytycznego jej oceniania.

Opracowanie: Grażyna Kwaśniewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2667
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014