AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Lewandowska
Przyroda, Konspekty

Konspekt lekcji przyrody ? Krajobraz Gór Świętokrzyskich

- n +

Krajobraz Gór Świętokrzyskich.

KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY

1. Hasła programowe: Krajobraz gór: Góry Świętokrzyskie - krajobraz gór niskich.
Osobliwości przyrody ożywionej i nieożywionej.
2. Cele lekcji

Uczeń zna:
- położenie gór na mapie Polski
- nazwy: piaskowiec, marmur, wapień, puszcza, Łysogóry, Łysica, Puszcza Jodłowa,

Uczeń wie:
- że Góry Świętokrzyskie zaliczamy do gór niskich
- że są tam różne surowce mineralne,

Uczeń rozumie:
- pojęcia: gołoborza, kamieniołom,

Uczeń potrafi:
- wymienić cechy krajobrazu gór niskich,
- wskazać na mapie obiekty wymienione w czasie lekcji,
- podać przykłady korzystnych i niekorzystnych wpływów człowieka na środowisko naturalne.

3. Metody:
- asymilacji wiedzy: pogadanka, opis, praca z książką,
- obserwacja pośrednia: pokaz ilustracji, zdjęć, widokówek, skał- piaskowiec, "marmur kielecki", kwarcyt,
- praktyczne: ćwiczenia techniczne w oparciu o mapę hipsometryczną.

4. Środki dydaktyczne: - podręcznik szkolny i zeszyt ćwiczeń część II, Janina Ślósarczyk, Ryszard Kozik, Feliks Szlajfer, Przyroda dla klasy piątej, Wydawnictwo "Nowa Era", Warszawa,
- mapa turystyczna w skali 1: 500000 (Świętokrzyski Park Narodowy), Kartografika, 1994, wydanie pierwsze,
- mapa fizyczna Polski,
- widokówki,
- zdjęcia,
- przezrocza "Góry Świętokrzyskie",
- okazy skał wapiennych i piaskowca.

5. Formy organizacyjne nauczania:
- praca zbiorowa
- praca indywidualna.

6. Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjne
2. Sprawdzenie poprawności wykonania przez uczniów pracy domowej
3. Podanie tematu lekcji
4. Przypomnienie cech krajobrazu wysokogórskiego
II. Faza realizacji:
 
Czynności nauczyciela  Czynności ucznia
Pokazuje przeźrocza przedstawiające panoramę Gór Świętokrzyskich. Poleca porównać ten widok z krajobrazem Tatr.


Wskazuje Góry Świętokrzyskie na ściennej mapie Polski i poleca określenie ich położenia w stosunku do Karpat.

Poleca odczytanie z mapy ściennej wysokości bezwzględnej najwyższego wzniesienia Gór Świętokrzyskich.


Poleca ustalić wysokość względną Gór Świętokrzyskich


Opowiada, że Góry Świętokrzyskie przez setki milionów lat ulegały niszczeniu na skutek zmian temperatury oraz działalności wiatru, lodu i wód płynących. Obecnie są to niezbyt wysokie wzniesienia o łagodnych stokach.

Poleca obejrzeć zdjęcia i widokówki,przedstawiające gołoborza i omawia sposób ich powstania.

Opowiada o surowcach skalnych Gór Świętokrzyskich. Prezentuje okazy skał wapiennych i piaskowiec. Mówi o znaczeniu wapieni (cementownie oraz w budownictwie "marmur kielecki")

Prezentuje przezrocza przedstawiające osobliwości przyrody Gór Świętokrzyskich.
Stwierdzają, że na prezentowanych przezroczach widnieją łagodne, niewysokie wzniesienia i jest odmienny od krajobrazu Tatr.
 

Stwierdzają, że Góry Świętokrzyskie leżą na północ od Karpat.


Zapisują na tablicy, że najwyższy szczyt
Gór Świętokrzyskich, Łysica, ma wysokość 612 m n.p.m. i znajduje się w paśmie Łysogór.


Wysokości względne nie przekraczają tu 300 m. Stwierdzają, że góry te leżą w pasie wyżyn









Stwierdzają, że skały wapienne występują również w Tatrach Zachodnich. Przypominają cechy skał wapiennych (mała twardość, podatna na rozpuszczanie).


Oglądają Jaskinię Raj, przypominają genezę Jaskiń.
Objaśnia formy występujące w jaskiniach. Dąb Bartek jako jedno z najstarszych drzew w Polsce.

Opowiada o konieczności ochrony przyrody.
Informuje o istnieniu Puszczy Jodłowej a także innych rezerwatów i celowości utworzenia Świętokrzyskiego Parku Narodowego.

Prezentuje mapę turystyczną "Świętokrzyski Park Narodowy", liczne zabytki archeologiczne, architektoniczne i historyczne Tego obszaru (np. Nowa Słupia- piec hutniczy "dymarek").Pokazuje widokówki:
Święta Katarzyna, Chęciny.

Poleca odczytanie z mapy ściennej nazwy największego miasta omawianego obszaru




Na podstawie poprzedniej lekcji opowiadają jak należy zachowywać się w Parku Narodowym.









Odczytują i wskazują miasto Kielce

III. Faza podsumowująca
1. Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują krótkiego podsumowania zajęć
2. Ocena pracy uczniów.
3. Praca domowa: zadanie 1 ze strony 47 z Zeszytu ćwiczeń (nauczyciel udziela wskazówek)
4. Ewaluacja lekcji.
Uczniowie tworzą krąg, trzymają się za ręce i poruszają się w kierunku zgodnym ze wskazówkami zegara. Nauczyciel zadaje pytanie: Co na dzisiejszej lekcji
podobało Ci się najbardziej ? Uczeń, który chce odpowiedzieć na pytanie, mówi
s t o p, zatrzymując krąg. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń mówi s t a r t.
Krąg porusza się do chwili, gdy kolejny uczeń chce udzielić odpowiedzi. W podobny sposób uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: Co nie podobało
Ci się na dzisiejszej lekcji ?

Opracowanie: Elżbieta Lewandowska
nauczycielka przyrody
SP w Czernikowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7354


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.4



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.