Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ewa Mikołajczyk
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć integracyjnych

- n +

Scenariusz zajęć integracyjnych

nauczyciel techniki i informatyki
Szkoły Podstawowej Nr 50 w Częstochowie

Proponowany przeze mnie scenariusz dotyczy zajęć integracyjnych dzieci pełnosprawnych z ich niepełnosprawnymi rówieśnikami.

Są to kolejne zajęcia w ramach cyklu spotkań uczniów klas czwartych Szkoły Podstawowej Nr 50 i Podstawowej Szkoły Specjalnej Nr 23 w Częstochowie. W grupie dzieci niepełnosprawnych jest troje upośledzonych w stopniu umiarkowanym i sześcioro w stopniu lekkim.

Zajęcia integracyjne prowadzę wspólnie z dwiema nauczycielkami ze szkoły specjalnej. Przed każdym spotkaniem omawiamy kolejny temat zajęć, które realizujemy wzajemnie się wspierając.

Celem zajęć jest stworzenie warunków sprzyjających integracji uczniów o różnym stopniu sprawności psychofizycznej oraz przełamanie barier i uprzedzeń, przez szereg lat funkcjonujących w naszym społeczeństwie. Spotkania integracyjne mają uświadomić uczniom ze szkoły masowej, że w społeczeństwie istnieją również ludzie o pewnych zaburzeniach rozwojowych, którzy na równi z innymi potrzebują szacunku, zrozumienia i akceptacji. Bliski kontakt z niepełnosprawnymi uwrażliwia młodzież na potrzeby innych, uczy opiekuńczości.

W scenariuszu proponuję wspólną zabawę i pracę jako najłatwiejszy sposób na nawiązanie przyjaznych kontaktów między dziećmi.
Zabawa sprzyja ukształtowaniu wśród uczniów obu szkół poczucia przynależności do wspólnoty. Stworzenie ciepłej i serdecznej atmosfery w czasie zajęć sprawia, że dzieci szybko wyzbywają się początkowego zakłopotania, a uczniowie niepełnosprawni nabierają pewności siebie.

Tytuł: Zima w górach

W zajęciach uczestniczą uczniowie czwartych klas Podstawowej Szkoły Specjalnej Nr 23 w Częstochowie i Szkoły Podstawowej Nr 50 w Częstochowie.

Czas trwania zajęć: 90 minut.

Metody pracy
- prezentacja,
- praca z tekstem,
- dyskusja,
- praca z komputerem.

Formy pracy
- zbiorowa,
- w dwuosobowych grupach przy każdym stanowisku komputerowym.

Cele ogólne
- tworzenie warunków sprzyjających integracji uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi rówieśnikami,
- rozwijanie właściwej postawy, pełnej zrozumienia i sympatii, wobec osób niepełnosprawnych,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów rówieśniczych i współpracy w grupie.

Cele operacyjne
Uczniowie potrafią:
- wskazać i nazwać elementy krajobrazu zimowego w oparciu o przedstawione
reprodukcje,
- samodzielnie posługiwać się myszą,
- wskazać w pasku narzędziowym ołówek, pędzel, gumkę oraz zmieniać kolory,
- wykonać rysunek krajobrazu zimowego,
- wydrukować wykonany rysunek komputerowy.

Pomoce
- reprodukcje obrazów,
- foliogram z wierszem dot. zimy,
- epidiaskop,
- stanowiska komputerowe,
- kartki komputerowe z rysunkami,
- kartki komputerowe z krajobrazem górskim,
- płyty CD z oprogramowaniem elektronicznym TI'99 - program "Przybornik".

Przebieg lekcji
- Zajęcia z uczniami obu szkół zaczynają się od utworzenia kręgu przez podanie sobie rąk i puszczenia tzw. iskierki.
Karteczki z imionami przypięte do ubrań pozwalają dzieciom na swobodniejsze komunikowanie się ze sobą.
- Nauczyciel, korzystając z epidiaskopu, prezentuje uczniom dwie zwrotki wiersza Józefa Czechowicza "Zima" i zaprasza do zaśpiewania piosenki.

Pada śnieg, prószy śnieg,
wszędzie go nawiało.
Dachy są już białe.
Na ulicach biało.

Strojne w biel, w srebrny puch,
latarnie się wdzięczą.
Dziń - dziń - dziń - dziń -
dzwonki sanek brzęczą.


- Nauczyciel zwraca się do dzieci z prośbą o wymienienie cech charakteryzujących opisaną w wierszu porę roku - zimę.
- Nauczyciele pokazują uczniom kilka reprodukcji przedstawiających góry w różnych porach roku. Dzieci wskazują obrazy, które kojarzą się im z omawianym wcześniej wierszem. Wybrane reprodukcje nauczyciel umieszcza w widocznym miejscu.
- Uczniowie ze Szkoły Podstawowej Nr 50, pełniący rolę gospodarzy, zapraszają swoich rówieśników do zajęcia stanowisk przy komputerach. Uczniowie ze szkoły masowej pełnią rolę kolegów gotowych do współpracy i pomocy w zakresie obsługi komputera. Młodzież na wcześniejszych zajęciach integracyjnych poznała podstawowe zasady włączania komputera i korzystania z programu informatycznego TI'99.
- Przed uruchomieniem programu nauczyciel objaśnia uczniom, do czego służy edytor grafiki - program, w którym można rysować, malować i wypełniać kontury różnymi kolorami. Do rysowania wykorzystuje się przybory znane z lekcji plastyki: ołówek, pędzel, gumkę, farby.
- Uczniowie SP 50 uruchamiają program TI'99 i otwierają zapisany przez nich na zajęciach informatyki plik zawierający 4 karteczki z rysunkami.

Zadaniem dzieci jest wpisanie znaczeń tych rysunków. Pierwsze litery wyrazów dadzą rozwiązanie rysunkowej zagadki.
Na najniżej położonej karteczce uczniowie wpisują hasło - ZIMA. Nauczyciele sprawdzą poprawność rozwiązania i udzielają pochwał.
- Uczniowie ze szkoły masowej otwierają następny plik "Krajobraz górski".

Nauczyciel określa zadanie uczniów polegające na uzupełnieniu rysunku tak, by powstał zimowy obraz gór. Prowadzący zajęcia przypomina dzieciom podstawowe cechy charakteryzujące tę porę roku, wskazując na ilustracje zimowych krajobrazów. W czasie rysowania uczniowie wzajemnie się wspierają i korzystają ze wskazówek nauczycieli.
- Wszystkie prace dzieci zostają zapisane w komputerze, a następnie uczniowie, poinstruowani przez nauczyciela, drukują zapisane rysunki.
- Przed końcem lekcji dzieci prezentują swoje prace.
- Na pamiątkę uczestnictwa w zajęciach uczniowie wymieniają się między sobą rysunkami wydrukowanymi na komputerze.
- Lekcja kończy się utworzeniem kręgu, zaśpiewaniem fragmentu piosenki do tekstu Józefa Czechowicza i puszczeniem tradycyjnej "iskierki".

Proponowane zajęcia integracyjne z wykorzystaniem komputerów nie sprowadzają się do nauczania dzieci niepełnosprawnych obsługi programów informatycznych. Komputer powinien dzieciom uatrakcyjnić zajęcia, stanowić przedmiot zarówno zabawy i ćwiczeń, kształtujących umiejętności manualne i poznawcze.
Efektem zajęć jest nawiązanie przyjaznych stosunków między dziećmi
i wyrobienie wśród uczniów SP 50 właściwego poglądu na niepełnosprawność
jak na rzecz normalną.

Bibliografia
- "Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia".
Wybór tekstów i opracowanie - Jadwiga Bogucka i Małgorzata Kościelska, Warszawa 1996,
- "Wychowanie i nauczanie integracyjne"
Wybór tekstów i opracowanie - Jadwiga Bogucka i Małgorzata Kościelska, Warszawa 1994.

Opracowanie: mgr Ewa Mikołajczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6010
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014