Katalog

Grażyna Golubska-Przybyłek
Różne, Scenariusze

Przykładowe scenariusze zajęć w pracowni gospodarstwa domowego.

- n +

Scenariusze zajęć

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat: Sałatka warzywna
Szkoła: "Szkoła życia"
Dział programowy: technika - gospodarstwo domowe
Miejsce: pracownia gospodarstwa domowego
Czas trwania: 90 min.

Cele zajęć:
- Uczeń potrafi nazwać warzywa wchodzące w skład sałatki.
- Uczeń zna wartości odżywcze warzyw i wie o konieczności ich spożywania jako warunku zdrowia.
- Uczeń potrafi posługiwać się narzędziami do przygotowania składników na sałatkę (noże do obierania i krojenia).
- Uczeń przestrzega zasad bhp w czasie pracy.

Cele rewalidacyjne: ćwiczenia małej i dużej motoryki poprzez wykonywanie sałatki.
Formy pracy: indywidualna i zespołowa.
Metody: oglądowe, słowne, praktycznego działania.
Pomoce dydaktyczne: przepis graficzny sałatki, produkty składnikowe sałatki.
Narzędzia: noże do obierania i krojenia, deseczki, salaterki, łyżka, talerzyki, widelce, serwetki.

TOK ZAJĘĆ

CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Przywitanie dzieci. Podanie tematu i celu lekcji. Krótka pogadanka na temat konieczności spożywania warzyw w różnej postaci jako warunku bycia zdrowym. Wyjaśnienie pojęcia sałatka.
2. Oglądanie składników sałatki, określanie ich przynależności do grupy spożywczej: warzywa, nabiał, przyprawy. Ocena organoleptyczna składników sałatki. Liczenie składników. Próby etykietowania składników sałatki.

CZĘŚĆ GŁÓWNA:
1. Zapoznanie dzieci z procesem technologicznym sałatki na podstawie przepisu graficznego.
2. Organizowanie miejsca pracy. Zakładanie fartuszków, chustek, mycie rąk. Wyjęcie potrzebnych narzędzi i naczyń.
3. Wykonywanie sałatki wg przepisu graficznego.
a) Wyjęcie noży do obierania i miseczek. Obieranie składników na sałatkę.
b) Płukanie obranych składników i odsączanie.
c) Wyjęcie narzędzi i krojenie obranych składników.
d) Doprawianie sałatki i jej mieszanie.
4. Porządkowanie miejsca pracy. Sprzątanie, mycie naczyń i narzędzi.
5. Organizacja spożywania posiłku.
6. Degustacja sałatki. Sprzątanie po degustacji.

ZAJĘCIA KOŃCOWE:

1. Wypowiedzi odtwarzające kolejne czynności wykonywania sałatki w oparciu o przepis.
2. Pożegnanie dzieci.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat: Jesienne kanapki
Szkoła: "Szkoła życia"
Dział programowy: technika - gospodarstwo domowe
Miejsce: pracownia gospodarstwa domowego
Czas trwania: 90 min.

Cele zajęć:
- Uczeń wie o konieczności spożywania różnorodnych pokarmów, szczególnie warzyw jako warunku bycia silnym i zdrowym.
- Uczeń potrafi wykorzystać sezonowe warzywa do kanapek.
- Uczeń potrafi posługiwać się nożem do krojenia i smarowania.
- Uczeń potrafi wykonać kanapki.
- Uczeń przestrzega zasad bhp w czasie pracy.

Cele rewalidacyjne: kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej poprzez krojenie, smarowanie.
Formy pracy: indywidualna, zespołowa.
Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania.
Pomoce: plansza z procesem technologicznym wykonania kanapek, naturalne okazy składnikowe kanapek.
Narzędzia: noże do krojenia i smarowania, deseczki, talerzyki.

TOK ZAJĘĆ

CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Przywitanie dzieci. Podanie tematu zajęć i celu lekcji. Pogadanka na temat okoliczności spożywania kanapek.
2. "Moja ulubiona kanapka" - zabawa w "komponowanie" kanapek z różnych składników - gra dydaktyczna "Koszyk zakupów" (ilustracje przedstawiające różne produkty - chleb, kiełbasa, twaróg, ogórek itp.). Prezentowanie ułożonych przez dzieci kanapek. Próby etykietowania składników ułożonych przez dzieci kanapek z rozsypanki wyrazowej.

CZĘŚĆ GŁÓWNA:
1. Obserwacja i nazywanie składników, z których dzieci zrobią kanapki. Ocena organoleptyczna produktów. Liczenie, segregowanie.
2. Ustalenie kolejności czynności wykonania kanapek na podstawie przepisu graficznego.
3. Podział dzieci na grupy dwuosobowe. Organizacja stanowiska pracy. Mycie rąk, zakładanie fartuszków, chusteczek. Wyjęcie potrzebnych narzędzi i naczyń.
4. Wykonanie kanapek w grupach w oparciu o przepis.
a) Krojenie składników: chleba, np. warzyw, sera, wędliny.
b) Smarowanie chleba masłem i komponowanie z pokrojonych produktów kanapek.
5. Sprzątnięcie miejsca pracy. Mycie wykorzystywanych narzędzi i naczyń.
6. Organizacja spożywania kanapek. Ustawianie podkładek talerzyków z kanapkami.
7. Degustacja wykonanej potrawy.

ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ:
1. Odtworzenie na podstawie przepisu wykonywanych czynności podczas robienia kanapek.
2. Wyznaczenie dyżurnego do sprzątnięcia naczyń po degustacji.
3. Rozdanie listów do rodziców z prośbą o ćwiczenie z dziećmi robienia kanapek np. na kolacją.
4. Pożegnanie dzieci.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat: Przyszywanie guzików z dwoma dziurkami - Nauka odmierzania nici i nawlekania igły
Szkoła: "Szkoła życia"
Dział programowy: technika - gospodarstwo domowe
Miejsce: pracownia gospodarstwa domowego
Czas trwania: 90 min.

Cele zajęć:
1. Uczeń potrafi dobrać kolor nitki i guzika do materiału.
2. Uczeń potrafi odmierzyć nitkę i nawlec igłę.
3. Uczeń potrafi przyszyć guzik z dwoma dziurkami.

Cel rewalidacyjny:
- kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej poprzez nawlekanie igły,
- ćwiczenia manualne (motoryka mała) poprzez przyszywanie guzika.

Metody: asymilacja wiedzy (pogadanka poparta pokazem, praca z ćwiczeniami, ekspresja techniczna).
Pomoce: rozsypanka obrazkowo - wyrazowa "Przybory do szycia".
Narzędzia: igły, nici, guziki, nożyczki, materiał.

TOK ZAJĘĆ

CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Przywitanie się z dziećmi. Podanie tematu i celu lekcji.
2. Na podstawie obrazków omówienie przyborów do szycia. Ćwiczenia w wymawianiu nazw. Dobieranie do obrazków etykiet z nazwami.
3. Oglądanie guzików, określanie kształtu, wielkości, koloru. Liczenie guzików, segregowanie wg kształtu, koloru. Dobieranie koloru nici do guzików.

CZĘŚĆ GŁÓWNA:
1. Przypomnienie dzieciom, poparte pokazem sposobu odmierzania nici i nawlekania igły przy pomocy "nawlekacza do igieł".
2. Ćwiczenia praktyczne odmierzania nici i nawlekania igły.
3. Pokazanie poparte instrukcją słowną sposobu przyszywania guzików.
4. Próbowanie przez dzieci przyszywania guzików z dwoma dziurkami z pomocą nauczyciela.

ZAJĘCIA KOŃCOWE:
1. Rozdanie listów z prośbą do rodziców aby ćwiczyli z dziećmi
2. Porządkowanie pracowni po zajęciach.

Opracowanie: Grażyna Golubska-Przybyłek

Wyświetleń: 9645


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.