Katalog Agnieszka Uruska Informatyka, Scenariusze "W starożytnym Egipcie" ? scenariusz lekcji historii.W starożytnym egipcieTreści programowe:- położenie geograficzne i warunki naturalne starożytnego Egiptu - władza faraona - społeczeństwo Egiptu Cele lekcji - po zakończonych zajęciach uczeń: - pamięta: pojęcia: faraon, społeczeństwo - rozumie: wyżej wymienione pojęcia, zależności między położeniem Egiptu a powstaniem i rozwojem cywilizacji, zależności między charakterem władzy a sposobem gospodarowania w państwie - potrafi: wskazać na mapie Egipt i omówić jego położenie, przedstawić warunki naturalne Egiptu, scharakteryzować społeczeństwo egipskie. W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne: - dokonywanie opisu - interpretacja różnych źródeł informacji - myślenie przyczynowo - skutkowe - poprawne posługiwanie się językiem polskim Czas: 1 godzina lekcyjna Materiały: Wipszycka E., U źródeł współczesności. Starożytność. Podręcznik dla klasy I gimnazjum. Część pierwsza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999 Mapa "Starożytny Wschód", atlasy Metody: praca z podręcznikiem, praca z mapą, pogadanka, wykład Opis lekcji: I. Wprowadzenie Analiza położenia geograficznego i warunków naturalnych starożytnego Egiptu - praca z mapą II. Rozwinięcie 1. Rola Nilu w systemie gospodarczym państwa - uczniowie omawiają ją na podstawie fragmentu tekstu z podręcznika - opis pracy na roli - analiza malowidła przedstawiającego chłopów pracujących na roli (pogadanka) 2. Struktura władzy w starożytnym Egipcie: - pojęcie: faraon, monarchia despotyczna - rola władzy w systemie politycznym, gospodarczym i religijnym - wykład - opis wyglądu stroju faraona - uczniowie dokonują go na podstawie ilustracji zamieszczonej w podręczniku, przedstawiającej posąg Ramzesa II 3. Analiza pozostałych grup społecznych: - urzędnicy - kapłani 4. Dokonanie hierarchizacji społeczeństwa egipskiego - uczniowie wpisują poznane warstwy społeczne w piramidę. III. Podsumowanie Wykonanie przez uczniów ćwiczenia "parada mówców" - chętni uczniowie wygłaszają mowę rozpoczynającą się słowami: "Gdybym żył w starożytnym Egipcie, chciałbym należeć do grupy społecznej..., ponieważ..."Ocenie podlega styl przemówienia i rzeczowość argumentacji. Metody kontroli: Scharakteryzuj władzę faraona. Opracowanie: A. Uruska Wyświetleń: 5270
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |