AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Uruska
Informatyka, Scenariusze

"W starożytnym Egipcie" ? scenariusz lekcji historii.

- n +

W starożytnym egipcie

Treści programowe:
- położenie geograficzne i warunki naturalne starożytnego Egiptu
- władza faraona
- społeczeństwo Egiptu

Cele lekcji - po zakończonych zajęciach uczeń:
- pamięta:
pojęcia: faraon, społeczeństwo
- rozumie:
wyżej wymienione pojęcia, zależności między położeniem Egiptu a powstaniem i rozwojem cywilizacji, zależności między charakterem władzy a sposobem gospodarowania w państwie
- potrafi:
wskazać na mapie Egipt i omówić jego położenie, przedstawić warunki naturalne Egiptu, scharakteryzować społeczeństwo egipskie.

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
- dokonywanie opisu
- interpretacja różnych źródeł informacji
- myślenie przyczynowo - skutkowe
- poprawne posługiwanie się językiem polskim

Czas: 1 godzina lekcyjna

Materiały:
Wipszycka E., U źródeł współczesności. Starożytność. Podręcznik dla klasy I gimnazjum. Część pierwsza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999
Mapa "Starożytny Wschód", atlasy

Metody: praca z podręcznikiem, praca z mapą, pogadanka, wykład

Opis lekcji:
I. Wprowadzenie
Analiza położenia geograficznego i warunków naturalnych starożytnego Egiptu - praca z mapą

II. Rozwinięcie

1. Rola Nilu w systemie gospodarczym państwa - uczniowie omawiają ją na podstawie fragmentu tekstu z podręcznika
- opis pracy na roli - analiza malowidła przedstawiającego chłopów pracujących na roli (pogadanka)
2. Struktura władzy w starożytnym Egipcie:
- pojęcie: faraon, monarchia despotyczna
- rola władzy w systemie politycznym, gospodarczym i religijnym - wykład
- opis wyglądu stroju faraona - uczniowie dokonują go na podstawie ilustracji zamieszczonej w podręczniku, przedstawiającej posąg Ramzesa II
3. Analiza pozostałych grup społecznych:
- urzędnicy
- kapłani
4. Dokonanie hierarchizacji społeczeństwa egipskiego - uczniowie wpisują poznane warstwy społeczne w piramidę.

III. Podsumowanie

Wykonanie przez uczniów ćwiczenia "parada mówców" - chętni uczniowie wygłaszają mowę rozpoczynającą się słowami: "Gdybym żył w starożytnym Egipcie, chciałbym należeć do grupy społecznej..., ponieważ..."Ocenie podlega styl przemówienia i rzeczowość argumentacji.

Metody kontroli:

Scharakteryzuj władzę faraona.

Opracowanie: A. Uruska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5270


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.