Katalog

Aldona Bulejak
Informatyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji informatyki dla klasy VI szkoły podstawowej

- n +

Redagowanie podania jako przykład praktycznego zastosowania edytora tekstu.

SCENARIUSZ LEKCJI INFORMATYKI DLA KLASY VI.

Zagadnienia lekcji:

- Wprowadzenie zasad prawidłowego pisania podania.
- Utrwalenie podstawowych operacji na blokach tekstu: formatowanie, ustawianie na stronie, ustalanie wcięć.
- Praktyczne zastosowanie edytora tekstu
- Związek między treścią a formą tekstu.
- Wpływ formatowania na estetykę i czytelność tekstu.

Uczeń powinien wiedzieć:

- Jakie są zasady edycji tekstu (małe, wielkie litery, znaki spacji, pol-skie litery itp.).
- Co to jest formatowanie i w jaki sposób dokonuje się podstawowych operacji formatowania tekstu.
- Kiedy i w jaki sposób używać linijki edytora.
- Co to jest blok tekstu i jakie operacje możemy wykonywać na blo-kach tekstu.
- Jakie są podstawowe zasady pisania podania.
- Jak zredagować tekst, aby dostosować formę do przeznaczenia tek-stu.

Uczeń powinien umieć:

- Działając na blokach tekstu justować, centrować, wyrównywać do lewej i prawej.
- Odpowiednio do treści tekstu ustawić tekst na stronie (nadać mu wła-ściwą formę).
- Ocenić estetykę i wygląd tekstu używając np.: podglądu.
- Tworzyć akapity używając klawisza TAB lub linijki oraz klawisza ENTER.
- Zapisać plik po dokonaniu w nim zmian.

Czas trwania: godzina lekcyjna.

Część wstępna:

Uczniowie wspólnie przypominają co to są edytory tekstu i do czego służą.

Edytory tekstu są programami wspomagającymi ludzi piszących różne teksty: listy, książ-ki, artykuły do gazet, ulotki reklamowe itd. Zastępują maszynę do pisania, gdyż maszyna do pisa-nia poprawiła czytelność dokumentów, ale nie pomogła rozwiązać problemu poprawek w tekście. W życiu szkolnym ten problem pojawia się podczas pisania np. wypracowań. Często tekst, zanim uzyska ostateczną formę musi być dwa razy przepisany. Opisane problemy minimalizuje edytor tekstu, który pozwala przejrzeć na ekranie monitora napisany tekst, wprowadzić w nim dowolne zmiany bez potrzeby przepisywania całości i wydrukować go w takiej postaci, jaka nam odpowia-da.
Tworzenie dokumentu przebiega w dwóch kolejnych etapach:
a) pisanie tekstu i wprowadzanie w nim zmian, poprawianie błędów,
b) nadawanie dokumentowi pożądanej formy, tj. ustalanie np. rozmiaru strony, wielkości marginesów, rozmiaru i kroju czcionki itd.

Wspólne przypomnienie zasad edycji tekstu, które należy przestrzegać w pierwszym etapie tworzenia dokumentu, aby usprawnić drugi etap.
- Wpisywany tekst dzielimy na akapity.
- Klawisza ENTER używamy tylko do przejścia do nowego akapitu.
- Nie wstawiamy spacji przed znakami:,.:; ?! % ") }]
- Nie wstawiamy spacji za znakami: " ({ [.

Część zasadnicza:

Zwrócenie uwagi uczniów na wielokierunkowe wykorzystanie edytora tekstu w różnych dziedzinach działalności człowieka m. in. podczas pisania podania.

Aby poznać podstawowe zasady pisania podania uczniowie otwierają stronę internetową o adresie: www. Szkoła.net.pl, a następnie wyszukują wiadomości na temat pisania i redagowania podania. Kolejni uczniowie głośno odczytują szczegółową instrukcję pisania podania oraz jego podstawowe cechy.

Po zamknięciu internetu uczniowie otrzymują od nauczyciela przykładowe podania, na podstawie których wspólnie ustalają podstawowe cechy pisma:
- Zwięzłość i rzeczowość
- Język prosty, pozbawiony środków emocjonalnych
- Stały układ elementów
- Przejrzystość układu graficznego.

Następnie w podobny sposób uczniowie ustalają schemat podania:
- Dokładna data-w prawym górnym rogu
- Imię i nazwisko, adres składającego podanie-po lewej stronie u góry
- Nagłówek określający odbiorcę podania-zapisany pop prawej stro-nie, niżej niż dane osobowe
- Tekst podania-na środku arkusza
- Własnoręczny podpis-pod tekstem po prawej stronie
- Wykaz załączników (jeśli są) -pod tekstem po lewej stronie.

Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie pliku "Podanie", który znajduje się w imiennym fol-derze każdego z uczniów na dysku twardym w ich komputerze. Plik zawiera tekst zredagowany i przygotowany wcześniej przez nauczyciela. Jest to podanie do gimnazjum, które uczniowie będą musieli odpowiednio sformatować. Podanie w początkowej wersji wygląda następująco:
Ciechanów, dn. 10 05 2001 rok
Kowalski Anatol
Ul. Kwiatowa 25/31
06-400 Ciechanów
Pan Ryszard Wojciechowski
Dyrektor III Gimnazjum Społecznego
W Ciechanowie
Zwracam się z uprzejmą prośbą o przyjęcie mnie do pierwszej klasy III Gimnazjum Spo-łecznego w Ciechanowie.
Prośbę swoją motywuję ogromnym zainteresowaniem informatyką oraz zastosowaniem komputerów w życiu człowieka, a także językiem angielskim. W związku z tym, iż przed-mioty te są wiodącymi w tym Gimnazjum, bardzo chciałbym być uczniem Waszej szkoły. Chciałbym jednocześnie nadmienić, że brałem udział w Mazowieckim Konkursie Informa-tycznym dla szkół podstawowych, w którym doszedłem do II etapu. Natomiast języka an-gielskiego uczę się już od 6 lat.
W związku z tym bardzo proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.
Anatol Kowalski
Uczniowie na podstawie wcześniej poznanych wiadomości na temat schematu podania dyskutują o właściwym wyglądzie pisma. Nauczyciel zwraca jednak uwagę, iż nie można doko-nywać zmian w tekście bez wcześniejszego zaznaczenia tego tekstu, w których chcemy dokonać zmian. Wspólne przypomnienie co to jest blok tekstu i jakie operacje można wykonywać na blo-kach tekstu.

Blokiem tekstu nazywa się dowolny, ciągły (zaznaczony) fragment tekstu. Najmniejszym blokiem może być pojedynczy znak, a największym - cały tekst. Na zaznaczonym bloku można wykonywać wiele operacji, np.:
- Zmienić czcionkę;
- Przenieść blok w inne miejsce;
- Skopiować go w dowolnym miejscu dokumentu;
- Usunąć;
- Przenieść do pamięci Schowka - taki zapamiętany blok można później wstawić do ist-niejącego lub nowego dokumentu i zapisać na dysku.

Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem dokonują analizy treści podania z punktu widzenia edytora tekstu. Wspólne ustalenie wyglądu podania do gimnazjum oraz opisanie narzę-dzi, z których należy skorzystać przy zmianie formy podania:
- Wyrównaj do prawej - data;
- Wyrównaj do lewej - imię i nazwisko, adres;
- Wyrównaj do prawej - odbiorca podania;
- Wyjustuj - treść podania;
- Ustal wcięcia korzystając z linijki;
- Wyrównaj do prawej - podpis.

Uczniowie według powyższych ustaleń zmieniają wygląd podania. Nauczyciel proponuje sprawdzić czy podanie wygląda właściwie - zajrzeć do podglądu (Lupa). Nauczyciel pyta czy wszystko jest w podaniu ułożone właściwie i czy wszystko wygląda właściwie, jeżeli uczniowie stwierdzą, że nie to należy dokonać zmian. Należy przy tym pamiętać o częstym zapisywaniu na-noszonych poprawek.
Nauczyciel pyta czy jeszcze można dokonać innych zmian w wyglądzie podania? Ucznio-wie wskazują, iż można zmienić wielkość czcionek, ich styl itp. Nauczyciel proponuje zatem, aby adresat podania napisany był czcionką o wielkości 14 pkt., a pozostały tekst 12 pkt.


Część końcowa:

Zapisanie zmienionego podania w pliku o nazwie "Podanie do druku", które miałoby wy-glądać następująco:
 
Kowalski Anatol
Ul. Kwiatowa 25/31
06-400 Ciechanów
Ciechanów, dn. 10 05 2001 rok






Pan Ryszard Wojciechowski
Dyrektor III Gimnazjum Społecznego
W Ciechanowie
 



Zwracam się z uprzejmą prośbą o przyjęcie mnie do pierwszej klasy III Gimnazjum Społecznego w Ciechanowie.
Prośbę swoją motywuję ogromnym zainteresowaniem informatyką oraz zastosowaniem komputerów w życiu człowieka, a także językiem angielskim. W związku z tym, iż przedmioty te są wiodącymi w tym Gimnazjum, bardzo chciałbym być uczniem Waszej szkoły. Chciałbym jednocześnie nadmienić, że brałem udział w Mazowieckim Konkursie Informatycznym dla szkół podstawowych, w którym doszedłem do II etapu. Natomiast języka angielskiego uczę się już od 6 lat.
W związku z tym bardzo proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.




Anatol Kowalski

Wspólne podsumowanie lekcji, iż zawsze należy przyjąć dominującą zasadę, w myśl której forma dokumentu powinna być podporządkowana jego treści. Inaczej musi wyglądać list prywat-ny, praca naukowa, podanie, a jeszcze inaczej zaproszenie do udziału w uroczystościach. Nie-mniej nadmierne udziwnienia, ozdobniki, przesada w stosowaniu narzędzi formatujących są nie tylko w złym guście, ale również przeszkadzają we właściwym odbiorze dokumentu przez czytel-nika.
Jeżeli starczy czasu na tej jednostce lekcyjnej to uczniowie wspólnie z nauczycielem dru-kują swoje prace.

Opracowanie: mgr Aldona Bulejak

Wyświetleń: 6465


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.