AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Uruska
Historia, Scenariusze

"W demokratycznych Atenach" ? scenariusz lekcji historii.

- n +

Demokratyczne Ateny.

Treści programowe:
- Ateny jako przykład dużego miasta
- instytucje polityczne demokracji ateńskiej: Zgromadzenie Ludowe, Rada, urzędnicy, działalność sądów skorupkowych
- działalność Peryklesa
- wynagradzanie ludzi pełniących funkcje publiczne

Cele lekcji - po zakończonych zajęciach uczeń:

- pamięta:
pojęcia: agora, Akropol, demokracja, zgromadzenie ludowe, sąd skorupkowy, obywatel.
postaci: Perykles, Sokrates, Arystoteles
- rozumie:
wyżej wymienione pojęcia, kompetencje poszczególnych organów władzy demokracji ateńskiej, różnice w funkcjonowaniu demokracji w starożytności i w czasach obecnych
- potrafi:
prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji, scharakteryzować system demokracji ateńskiej, porównać ustrój demokracji ateńskiej z funkcjonowaniem demokracji obecnie, ukazać słabości i zalety demokracji starożytnej

W trakcie lekcji uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
poprawne posługiwanie się językiem polskim, analiza tekstu źródłowego, umiejętność uczestniczenia w dyskusji - przygotowanie do publicznych wystąpień.

Czas: 1 godzina lekcyjna

Materiały:
- Wipszycka E., U źródeł współczesności. Podręcznik dla pierwszej klasy gimnazjum. Część I. Starożytność, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
- Mapa "Starożytna Grecja"
- Tekst źródłowy: Demokracja ateńska w działaniu (autor: Arystoteles)
Metody: pogadanka, praca z mapą, praca z tekstem źródłowym.

Opis lekcji:
I. Wprowadzenie:
Wskazanie na mapie Aten i Sparty. Przypomnienie znaczenia pojęcia polis i określenie na czym polegały odrębności miast - państw.

II. Rozwinięcie:
1. Na podstawie planszy z wyglądem starożytnych Aten, uczniowie opowiadają o ich zabudowie, poznając pojęcia: agora, Akropol.
2. Poznanie instytucji politycznych demokracji ateńskiej - wykład
- wyjaśnienie pojęcia demokracji
- na podstawie tekstu źródłowego autorstwa Arystotelesa uczniowie określają funkcje zgromadzenia ludowego
- kompetencje Rady 500 - wykład
- sądy skorupkowe - wytłumaczenie pojęcia ostracyzmu. Przybliżenie sylwetki Sokratesa wyjaśnienie kto mógł uczestniczyć w życiu politycznym Aten - pojęcie ateńskiego obywatela

3. Przybliżenie uczniom przez nauczyciela sylwetki Peryklesa - wprowadzenie wynagrodzeń za pełnione funkcje publiczne.

III. Podsumowanie:
Przeprowadzenie przez uczniów dyskusji na temat: Na ile demokracja ateńska była władzą całego ludu?
Porównanie systemu funkcjonowania systemu demokratycznego w starożytności i dzisiaj.

IV. Metody kontroli
Na zadanie domowe uczniowie mają w parach napisać w formie listu relację z obrad zgromadzenia ludowego, w którym mogliby brać udział, gdyby byli obywatelami starożytnych Aten.

Opracowanie: A. Uruska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6313


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.25



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.