Katalog Ewa Pilarska Uroczystości, Scenariusze Spotkanie z MikołajemSPOTKANIE Z MIKOŁAJEM - SCENARIUSZ IMPREZY GWIAZDKOWEJ DLA DZIECI DO 12 LATZADANIA WYCHOWAWCZE:- stworzenie atmosfery wspólnej zabawy - kształtowanie szacunku do tradycji i obrzędów - przybliżenie wiedzy o zimie oraz tradycjach i zwyczajach mikołajkowych poprzez gawędę, śpiew, rozwiązywanie zagadek tematycznych oraz udział w konkursach i zabawach - kształtowanie nawyku kulturalnej zabawy CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE: - zimowo - świąteczna dekoracja sali - przygotowanie rekwizytów do zabaw: kapelusz, apaszki, karteczki z nazwami zwierząt i poleceniami, arkusze szarego papieru, markery - zestaw zagadek i przysłów tematycznie związanych z imprezą - taśmy z nagraniami WSKAZÓWKI METODYCZNE: zabawę organizujemy w świetlicy szkolnej, w sali gimnastycznej bądź widowiskowej, tematycznie udekorowanej (świątecznie i zimowo). Jeśli pozwalają na to środki finansowe przygotowujemy słodki poczęstunek i napoje. PRZEBIEG IMPREZY: Wychowawca prowadzący zabawę przedstawia się jako wodzirej. Powinien on wyróżniać się strojem. Biorąc pod uwagę mikołajkowy charakter imprezy, prowadząca ją pani może wystąpić np. w roli Śnieżynki. Witamy dzieci, które: a. lubią lody b. chodzą do przedszkola c. nie lubią szkoły d. mają niebieskie oczy e. mają ciemne włosy f. lubią tańczyć g. kochają Mikołaja Gawęda Wszystkie dzieci kochają świętego Mikołaja. Często w listach przesyłają mu pozdrowienia, opowiadają o kłopotach i radościach. Czasami proszą o pomoc. Legenda głosi, że święty Mikołaj urodził się w zamożnej rodzinie w III wieku w mieście Patara nad Morzem Śródziemnym. Był jedynym dzieckiem w rodzinie. Tata jego miał na imię Epifanes a mama Joanna. Mikołaj był bardzo pobożny, dlatego poświęcił się Bogu, zostając biskupem. Przez całe życie pomagał ludziom. Znał ich marzenia i potrzeby. Stąd też obyczaj wręczania sobie w dniu jego imienin (6 grudnia) upominków. Za swe uczynki i życie pełne poświęceń dla ludzi Mikołaj został świętym. Co więcej wiemy o świętym Mikołaju? Quiz a. gdzie mieszka święty Mikołaj? b. jaki jest jego ulubiony kolor? c. w czym przynosi dzieciom prezenty? d. jakim pojazdem porusza się po świecie? e. jakie zwierzęta ciągną pojazd świętego Mikołaja? f. kto pomaga mu w przygotowaniu prezentów dla dzieci? g. skąd Mikołaj wie, jaki prezent pragnie otrzymać dziecko? h. co dostają od świętego Mikołaja niegrzeczne dzieci? Test dla rodziców: różne imiona świętego Mikołaja amerykańskie - Santa Claus rosyjskie - Died Moroz niemieckie - Weinachtsmann Ding-dong, ding-dong, spadł już śnieg Pierwsza gwiazdka z nami jest Jest ktoś taki, ktoś kto chce Właśnie dziś odwiedzić cię Miły, starszy, siwy pan Z wielkim workiem przyjdzie sam I dostaniesz to, co chcesz Dzisiaj jest magiczny dzień. Dzieci tańczą swobodnie w rytm muzyki dyskotekowej. Wodzirej tańczy między nimi z kapeluszem w ręku. Znajdują się w nim proste polecenia do wykonania. Gdy muzyka ucichnie wskazane dziecko losuje z kapelusza polecenie, które wszyscy wykonują. Zabawa toczy się tak długo, aż zostaną wykonane wszystkie zadania ukryte w kapeluszu. Przykładowe polecenia: a. tańczymy jak baletnice b. tańczymy trzymając się za kolanka c. maszerujemy d. tańczymy łącząc się w "trójeczki" e. ściskamy jak najwięcej dłoni f. chodzimy jak Mikołaj Dzieci stoją w kole. Poruszając się rytmicznie w takt muzyki, przekazują kapelusz dalej, zakładając go na głowę osobie stojącej obok. Gdy muzyka ucichnie, dziecko mające kapelusz na głowie odpada z gry a zabawa toczy się dalej. Wygrywa dziecko, które "uchroni" głowę przed kapeluszem. Do zabawy zapraszamy 4 osoby, które będą reprezentować rodziców. Ich zadaniem będzie narysować z zawiązanymi oczami postać bałwana na dużym arkuszu papieru. Ocena wykonania zadania należeć będzie do dzieci. Na małych karteczkach napisane są nazwy zwierząt (powtarzają się one na dwóch karteczkach). Każde z dzieci biorących udział w zabawie losuje jedną karteczkę. Nie wolno pokazywać jej innym uczestnikom ani też mówić, co na niej jest napisane. Zwierzętom wolno tylko wydawać charakterystyczne dla danego gatunku dźwięki. Zwierzęta dobierają się parami a następnie zastanawiają się jak najlepiej i najśmieszniej przedstawić wylosowane przez siebie zwierzę. Reszta dzieci odgaduje, co to za zwierzę. Propozycje zagadek: O tym drzewie wiele mówić nie będę, Pod jej gałązkami zaśpiewam kolędę (choinka) Ma kubraczek z futra foki, co mu mocno grzeje boki. Szyła mama go synkowi, kiedy tata ryby łowił (Eskimos) Jest na ścianie lub w kieszeni. Co niedziela się czerwieni. A codziennie troszkę chudnie, by się skończyć razem z grudniem (kalendarz) Z daleka, z wysoka patrzy jedna, druga Chociaż żadna nie ma oka, z góry do nas mruga (gwiazdka) Białe, puszyste, pole okrywa Pod ciepłem słonka w strumyku spływa (śnieg) Wieje wiatr, szczypie mróz, biało dookoła Jedzie wóz, jedzie wóz bez żadnego koła (sanki) Wroni język lub pokrywa rzeki zimą (kra) Latem na patyku, zimą na rzece (lód) Kto jest autorem baśni "Królowa Śniegu"? (Andersen) Które miesiące są białe? Wodzirej czyta pierwszą część przysłowia, rodzice dopowiadają drugą część. Mogą korzystać z podpowiedzi dzieci. Propozycje przysłów: Jak się grudzień zaczyna, taka będzie cała ...........(zima) Święta Barbara po lodzie - Boże Narodzenie .................(po wodzie) Nowy Rok jaki, cały rok ...........(taki) Kiedy w styczniu lato - w lecie ............(zima za to) Jak styczeń rozchlapany, to lipiec .............(zapłakany) Kiedy ciepło w lutym, w marcu .............(podkuj buty) Dzieci tworzą dwa kółeczka trzymając się za ręce. Młodsze wewnątrz a starsze na zewnątrz. Tańczą wystawiając do przodu na przemian prawą i lewą nogę, opierając ją na pięcie. Na słowa: "hopsasa" wszyscy poruszają się cwałem po kole, coraz szybciej, tak jak rozkręca się karuzela. Na ostatnie słowo jeszcze raz podskakują. Po kolejnej zwrotce zmiana kierunku tańca, by nie kręciło się w głowie. Słowa piosenki: Chłopcy, dziewczęta dalej, śpieszmy się Karuzela czeka, wzywa nas z daleka. Starsze już poszły a młodsze jeszcze nie Hejże ha, hejże ha śpieszcie się Hej hop sa sa jak ona szybko mknie Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się 2x Wodzirej dzieli grupę dzieci na 4 mniejsze. Każda z małych grup wybiera jeden charakterystyczny głos zwierzęcia. Są grupy np. piesków, kotków, świnek czy kaczek. Grupy śpiewają swoim głosem jedną, znaną wszystkim melodię np. "Jedzie pociąg". Wodzirej pełni funkcję dyrygenta, wprowadzając odpowiednie głosy. Wszyscy obecni śpiewają piosenkę "Ding - dong" z repertuaru zespołu Ich Troje , której nauczyli się podczas tego spotkania na powitanie Mikołaja. Święty Mikołaj porusza się rytmicznie w takt piosenki ,dzwoniąc dzwoneczkiem, oznajmiając w ten sposób swoje przybycie i zadowolenie z wykonywanej specjalnie dla niego piosenki. Mikołaj zadaje dzieciom pytania, wysłuchuje śpiewanych piosenek i recytowanych przez nie wierszyków, rozdaje prezenty oraz pozuje do zdjęć. Na zakończenie składa wszystkim dzieciom i ich rodzicom życzenia świąteczno - noworoczne i opuszcza świetlicę z obietnicą ponownego przybycia za rok. Jeśli ma ochotę pobawi się jeszcze z dziećmi.
Opracowanie: Ewa Pilarska - wychowawca świetlicy Wyświetleń: 18636
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |