Katalog Halina Stąpała Różne, Ćwiczenia Zdrowotne funkcje ćwiczeń śródlekcyjnych - przykładowe ćwiczeniaZdrowotne funkcje ćwiczeń śródlekcyjnychW związku z wprowadzeniem nauczania zintegrowanego lekcje w-fu zostały wpisane w tok nauki. Nauczyciel sam ma zdecydować, ile godzin na nie przeznaczy i w jaki sposób będą odbywały się zajęcia.Należy podkreślić, dziecko spędza w szkole kilka godzin dziennie w pozycji siedzącej, często niewygodnej. Długotrwała praca umysłowa i towarzysząca jej mała aktywność fizyczna powoduje często u uczniów objawy zmęczenia i znużenia, w wyniku czego poważnie obniża się sprawność układu nerwowego oraz następuje osłabienie funkcji wegetatywnych. Dziecko zaczyna przybierać niedbałą i wadliwą postawę, garbi się, co sprzyja powstawaniu wad postawy ciała. Zmęczeniu ulegają także narządy zmysłów, a mianowicie oczy i uszy oraz duże obciążenie ręki przy pisaniu. Dochodzą też momenty emocjonalne towarzyszące lekcji, obawa przed wywołaniem do odpowiedzi. Zaobserwowane u uczniów na zajęciach objawy zmęczenia i znużenia są sygnałem do przerwania zajęć i rozpoczęcia krótkich przerw śródlekcyjnych. Prawidłowo organizowane ćwiczenia przyczynią się do usunięcia lub przynajmniej zmniejszą zmęczenie u uczniów. Nauczyciele dążąc do realizacji programu, uważają za stratę czasu na przeprowadzenie ćwiczeń. Tymczasem ćwiczenia śródlekcyjne należy traktować i pojmować jako integralną część programu nauczania i wychowania. Ćwiczenia śródlekcyjne powinny więc spełniać następujące funkcje: 1. funkcję relaksującą- ćwiczenia powinny być dla dzieci relaksem, odwrócić uwagę od zagadnień związanych z lekcją. 2. funkcję stymulującą - ożywienie czynności wegetatywnych, oddychanie, odciążenie analizatora wzrokowego i słuchowego. 3. funkcję korekcyjną- korygowanie wad postawy, rozciągnięci przykurczonych w czasie siedzenia w ławce mięśni klatki piersiowej. 4. funkcję dydaktyczną- wyrabianie trwałego nawyku aktywnego wypoczynku i regeneracji sił w czasie pracy umysłowej. Kilkuminutowe ćwiczenia powinny odbywać się przy uchylonym oknie, pozwolą one uczniom ponownie skupić uwagę na dalszych zajęciach. Przy wykonywaniu ćwiczeń śródlekcyjnych uczniowie powinni wyjść z ławek i zapewnić sobie tyle miejsca, na ile pozwalają warunki lokalowe w klasie. W trakcie ćwiczeń można wykorzystać ławkę jako przyrząd gimnastyczny. Uczniowie klas młodszych chętnie i z wielką radością wykonują wszystkie ćwiczenia. Odprężają się przy nich, zapominają o momentach emocjonalnych towarzyszących lekcji, zapominają o zmęczeniu fizycznym i psychicznym. Zachęcam nauczycieli do systematycznego przeprowadzania tych ćwiczeń. Ćwiczenia śródlekcyjne sprawiają, że przy odpowiednim doborze ćwiczeń można wykorzystać treści zawarte w podstawie programowej dotyczącej wychowania zdrowotnego. W klasach młodszych najwłaściwszą metodą ćwiczeń śródlekcyjnych jest metoda ćwiczeń zabawowo- naśladowcza. Wskazane jest również stosowanie akompaniamentu muzycznego. Tok ćwiczeń stosowanych w przerwach śródlekcyjnych powinien składać się z pięciu pozycji uszeregowanych wg następującego schematu: 1. ćwiczenia szyi 2. ćwiczenia ramion 3. ćwiczenia tułowia wg różnych płaszczyznach 4. ćwiczenia nóg 5. ćwiczenia oddechowe lub śpiew Przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych w klasach I -III Zestaw I 1. "Zegar" Skłony głowy w prawo, w lewo (tik-tak) 2. "Zapalanie zapałki" Szybki wyprost ramion w górę w skos, dłonie przesuwają się z boku po tułowiu od bioder w górę, następnie powolne opuszczanie ramion bokiem w dół. 3. "Dzwon" Poprawny siad w ławce z chwytem z tyłu za łokcie- opad tułowia w przód, dotknąć klatką piersiową ławki i szybko się wyprostować. Skandować przy opadzie - bim, przy wyproście bam. 4. "Pajac". W staniu podskoki rozkroczno- zwarte z wymachem ramion w bok i w dół. 5. "Zdmuchiwanie świeczki". Głęboki wdech i szybki mocny wydech. Zestaw II 1. Rysowanie kół głową. Siad w ławce - obszerne krążenie głową w prawo i w lewo. 2. Malowanie ścian i sufitu. W staniu, wznosy i opusty prawej, a następnie lewej ręki - ruchy naśladujące malowanie. 3. Rozkrok, głębokie skłony tułowia w lewo i w prawo. 4. Trzy podskoki w miejscu obunóż, ćwierć obrotu na przemian raz w lewo, raz w prawo. 5. Ćwiczenia oddechowe. Zdmuchiwanie kulki papieru z dłoni. Zestaw III 1. Marsz w miejscu obok ławki z książką na głowie. 2. Przekładanie książki z ręki do ręki w dole, w górze, za plecami, pod kolanami nogi wzniesionej. 3. Siad w ławce z książką na głowie- powolny opad tułowia w przód, aż do oparcia o brzeg ławki i wolny wyprost. 4. Powolne obroty wokół osi ciała z książką na głowie w lewo, w prawo, a następnie półprzysiad i powrót do postawy. 5. Bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i dotykanie nimi książki trzymanej z przodu oburącz. 6. Przy akompaniamencie muzycznym śpiewanie piosenki p.t. "Książeczka" Zestaw IV 1. Zataczanie głową kółek. Krążenie głowy raz w lewo, raz w prawo. 2. "Śmigło" W stanie rozkrocznym jedna ręka na biodrze, drugim ramieniem wykonywane są krążenia. 3. "Idą kaczki". Chód z przenoszeniem ciężaru ciała na nogę z równoczesnym skłonem w bok. 4. "Wspinanie się po drabinie". Z przysiadu podpartego, marsz ramionami coraz wyżej, aż do wspięcia na palce (sięganie w górze dojrzałych jabłek) 5. "Gra na flecie". W dowolnej pozycji naśladowanie gry na flecie - nabieranie powietrza nosem i wydmuchiwanie ustami. Bibliografia: Wlaźnik K. Wychowanie fizyczne w klasach I- III Wyd. Juka 1994 Bielski J. Życie jest ruchem Wyd. Agencja Promo - Lider 1996 Opracowanie: Halina Stąpała Wyświetleń: 1805
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |