Katalog

Ewa Bochnia-Hetman
Język polski, Scenariusze

"Drama możliwością holistycznego kształcenia młodego człowieka"

- n +

Drama możliwością holistycznego kształcenia młodego człowieka

W Polsce słowa drama jest często stosowane. Kojarzy się z metodą nauczania i wychowania. Stanowi element wspierający uczenie różnorodnych przedmiotów i stwarza możliwości zespolenia treści z wielu dziedzin. Drama umożliwia przygotowanie uczniów do przyszłego życia w społeczeństwie i wykonywania wielu ról życiowych, ponieważ posługuje się ekspresją aktorską i upodobaniem do naśladownictwa i zabawy.

Drama to reprezentatywna metoda, która umożliwia głębsze poznanie osobowości ucznia, zbliżenie się do niego, poznanie jego indywidualności, sposobów myślenia, rozumowania pojęć, wnioskowania, reakcji, ale także potrzeb, kompleksów. Stosowanie dramy powoduje efektywne zmiany w uczniach.

Głównym sposobem pracy metodami dramowymi jest bycie w roli. Proces wchodzenia w rolę polega na postawieniu ucznia w nowej, nieznanej sytuacji i umożliwienie uczniowi wczucia się, utożsamienia z postacią. Najważniejszym elementem dramy jest próba rozwiązania problemu przez ucznia, którego rozstrzygnięcie umożliwi rozwój emocjonalny ucznia i pogłębienie kontaktu z ludźmi.

Uczniowie pod maską wchodzenia w rolę zatracają nieśmiałość, zagubienie, niezdecydowanie i przyjmują pozycję otwartą. Podczas wejścia w role zaczynają podejmować decyzje, stają się energiczni, operatywni i dynamiczni. Stosowanie dramy dodatkowo kształtuje umiejętność posługiwania się pięknym poprawnym językiem, wyrażania własnych sądów, opinii, myśli, kultury dyskusji. Ważne jest, aby nauczyciel pamiętał o nie narzucaniu własnego zdania uczniom i pozwalał im eksponować własne pomysły, poglądy, wyobrażenia. Dodatkowo uczniowie mogą działać w warunkach podobnych do tych, w jakich przyjdzie im się znaleźć po opuszczeniu murów szkolnych.

Drama umożliwia kompleksowy rozwój uczniom o różnych typach inteligencji. Stosowanie metody dramy pozwala wytworzyć w zespole atmosferę przyjaźni i zaufania. Nauczyciel nie powinien się obawiać bliskości ucznia. Przełamany dystans nie oznacza utraty autorytetu, nawet, gdy razem z uczniem wcielimy się w rolę lub posłuży jako materiał do rzeźby.

Szkoła straciła na atrakcyjności, aby temu procesowi się sprzeciwić należy podjąć pracę metodami, które sprawią dzieciom radość, zadowolenie, pobudzą wyobraźnię i pozwolą zbudować nowe spojrzenie na otaczający świat oraz jego problemy. Najważniejszym elementem jest nastawienie nauczyciela na przeżycia uczniów, dlatego przeprowadzenie dramy wymaga precyzyjnego opracowania. Pamiętać należy jednak, iż nie można do końce przewidzieć, w jaki sposób potoczy się lekcja prowadzona metodami dramowymi. Konieczne jest wprowadzenie ogniwa rozluźniającego, w którym uczestniczą wszyscy uczniowie, dopiero przełamanie barier nieśmiałość umożliwia wprowadzenie ogniw, w których uczniowie oglądają się nawzajem, omawiają sytuacje niewyraźne, aspekt treściowy, uczuciowy. Etap końcowy może stanowić wprowadzenie zmian dotyczących postaw, rozwiązywania problemu, lepszej komunikatywności w oglądanych scenach, etiudach.


Metoda dramy pozwala na autentyczny odbiór utworu, gdyż umożliwia zatarcie granic pomiędzy fikcją literacką a życiem. Techniki dramowe umożliwiają przełamywanie barier międzyludzkich, głębsze poznanie nie tylko samych siebie, ale innych i ich problemów. Drama jest metodą, która idealnie przygotowuje ucznia do lepszej komunikatywności z partnerami w zespole i w przyszłym życiu.

Opracowanie: Ewa Bochnia-Hetman

Wyświetleń: 1805


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.