AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Konopka
Biologia, Konspekty

Odżywianie się organizmów cudzożywnych - konspekt lekcji biologii

- n +

ODŻYWIANIE SIĘ ORGANIZMÓW CUDZOŻYWNYCH - konspekt lekcji

CELE LEKCJI:

Poznawcze:
- poznanie i zrozumienie pojęć: biofagi, saprobionty, pasożyty, półpasożyty, saprofity, saprofagi.
- podanie przykładów organizmów należących do różnych grup heterotrofów
- poznanie sposobów odżywiania się organizmów cudzożywnych

Psychomotoryczne:
- porównanie potrzeb pokarmowych autotrofów i heterotrofów
- podzielenie organizmów cudzożywnych według rodzaju pobieranego pokarmu
- wykazanie związku między rodzajem pobieranego pokarmu, a środowiskiem życia danego organizmu
- uzasadnienie, że rośliny owadożerne to drapieżcy
- sporządzanie przejrzystej notatki dokumentującej lekcję
- współpraca w zespole zadaniowym - wspólne przygotowanie informacji na zadany temat

Postawy:
- uświadomienie różnorodności w sposobach odżywiania się organizmów i ich roli w ekosystemach
- docenianie roli każdej z grup heterotrofów dla środowisk w jakich żyją
- przestrzeganie zasad pracy zespołowej

METODY NAUCZANIA: słowne - pogadanka, praca z materiałami źródłowymi; metoda grup współpracujących

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: materiały źródłowe, podręczniki, kolorowe kartki brystolu, flamastry, instrukcja pracy

PRZEBIEG LEKCJI:

I. Faza wstępna
1. Sprawy organizacyjno-porządkowe.
2. Przedstawienie uczniom edukacyjnych celów lekcji, oraz metod pracy .
3. Pogadanka wprowadzająca -objaśnienie pojęć: biofagi, saprobionty, saprofity, saprofagi, pasożyty, półpasożyty.

Wskazanie źródeł dokładnych informacji naukowych o powyższych pojęciach biologicznych.

II. Faza główna

Uczniowie wykonują zadania metodą grup współpracujących. Grupy pracują według podobnie sformułowanej instrukcji:

Opracujcie podane pojęcie ekologiczne jako hasło do słowniczka biologicznego.

Każdy zespół otrzymuje kolorowy brystol, na którym opracowuje jedno hasło słownikowe. Uczniowie sami decydują czy będzie to schematyczny rysunek , czy rodzaj fotomontażu z użyciem odkserowanych zdjęć z różnych materiałów źródłowych. Każda ze stron słownika powinna też zawierać krótkie informacje najbardziej istotne ze zgromadzonych.

Hasła do opracowania mogą być losowane przez uczniów. Każdy z zespołów ma do dyspozycji taki sam zestaw materiałów źródłowych, wcześniej przygotowanych przez nauczyciela.

Rola nauczyciela polega na obserwowaniu pracy zespołów, udzielaniu ewentualnych rad oraz ocenie gotowych kart do słowniczka biologicznego.

Hasła do opracowania przez zespoły:
- biofagi
- pasożyty
- saprobionty
- półpasożyty

Zasady wykonywania zadań przez grupy współpracujące:
- liderzy grup koordynują pracę zespołu
- sekretarz graficznie przedstawia wyselekcjonowane informacje
- prelegent przedstawia hasło grupy klasie
- naukowiec odnajduje potrzebne informacje w zgromadzonym materiale źródłowym.

Uczniowie przygotowując i prezentując swoje opracowania, a także obserwując wyniki pracy kolegów, uczą się od siebie wzajemnie i lepiej zapamiętują omawiane wiadomości.

Prezentacja przygotowanych opracowań przez poszczególne grupy.

III. Faza podsumowująca.

1. Ocena pracy uczniów zarówno grupowej jak i indywidualnej. Poprawienie ewentualnych błędów merytorycznych.
2. Przygotowanie ekspozycji wykonanych kart do słowniczka biologicznego.
3. Autorefleksja uczniów, wypełnienie arkusza ewaluacyjnego.
- Co najbardziej podobało mi się na lekcji?
- Co sprawiało mi największe trudności?
- Czy dobrze pracowało mi się w zespole?

Opracowanie:Aleksandra Konopka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3496


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.