Katalog

Barbara Rzadka
Język polski, Scenariusze

W jaki sposób Julian Tuwim opisał wiatr w wierszu "Dwa wiatry"?

- n +

W jaki sposób Julian Tuwim opisał wiatr w wierszu "Dwa wiatry"?

Konspekt lekcji języka polskiego- klasa V

Cel ogólny: uczeń zna bogactwo i rolę środków artystycznego wyrazu w poezji (epitet, przenośnia, uosobienie, wyrazy dźwiękonaśladowcze); rozwija umiejętności odczytywania i rozumienia utworów poetyckich.

Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:

Poziom wiadomości:
A. uczeń zna pojęcia: epitet, przenośnia, uosobienie, wyraz dźwiękonaśladowczy , podmiot liryczny, rodzina wyrazów, wyraz bliskoznaczny, temat, końcówka, oboczność, prognoza pogody, kontrast.
B. uczeń potrafi zdefiniować poszczególne środki artystycznego wyrazu, kontrast, odmienia przez przypadki rzeczownik, wskazuje temat i końcówkę, nazywa oboczność , tworzy rodzinę wyrazów, zna zasady pisowni.

Poziom umiejętności:
C. - uczeń umie wskazywać poszczególne środki artystycznego wyrazu w tekście wiersza, określa ich rolę.
- uczeń potrafi oddzielić temat od końcówki podczas odmiany przez przypadki, nazywa oboczność,
- uczeń umie ułożyć rodzinę wyrazów.
- uczeń potrafi wskazać kontrast jako zasadę kompozycyjną
- uczeń potrafi odszukać przymiotniki, które określają rzeczowniki
- uczeń potrafi pracować ze "Słownikiem wyrazów bliskoznacznych" i "Słownikiem frazeologicznym języka polskiego"
- uczeń potrafi odróżnić komunikat prognozy pogody od tekstu poetyckiego
D. -uczeń potrafi samodzielnie ułożyć dialog na określony temat.
- uczeń umie zainscenizować prezentowany tekst poetycki

Ścieżka prozdrowotna: Stworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu, umiejętność dbania o swoje zdrowie.

Postawa: rozbudzenie szacunku dla języka polskiego -każdy Polak pisze poprawnie w języku ojczystym; wie jak dostosować swój strój do zapowiadanej pogody.

Metoda: czterech rogów, poszukująca, zadań dydaktycznych, drama
ćwiczenia redakcyjne.

Umiejętności kluczowe: uczeń potrafi efektywnie współpracować w zespole, myśleć, komunikować się, uczyć się.

Formy pracy: indywidualna, zespołowa, z całą klasą.

Środki dydaktyczne: teksty wiersza, krzyżówka, materiał do zadań dla grupy, teksty z lukami, arkusze papieru
Etapy lekcji. Czynności n-la i ucznia Umiejętności kluczowe Uwagi
Wstęp. Sprawdzenie pracy domowej. Zabawa z wykorzystaniem metody 4 rogów. Podział uczniów na zespoły osobowe Organizowanie i planowani
Zaangażowanie N-el rozdaje uczniom krzyżówki do pracy indywidualnej. Następnie zadania związane z gromadzeniem i bogaceniem słownika ucznia. Następnie uczniowie utrzymują teksty wiersza "Dwa wiatry" zadania do wykonani dla poszczególnych grup- praca z tekstem literackim. Komunikowanie się n-el-uczeń
Badanie. Uczniowie pracują z tekstem wiersza. Szukają odpowiedzi na podane zagadnienia. Przygotowują i wskazują środki poetyckie w utworze, inni redagują dialog bądź przygotowuje sztukę związaną z treścią wiersza. Współpraca - zorganizowanie pracy, ustalenie zasad współpracy, porozumiewanie się w grupie.
Przekształcanie Uczniowie przygotowuje się do autoprezentacji. Działanie- projektowanie swojej wypowiedzi.
Prezentacja. Grupy prezentują od 1 do 5 prezentują swoje prace. Przedstawiciele grupy wywieszają swoje prace na tablicy. N-el po wysłuchaniu wszystkich grup prosi o przypomnienie pojęć: uosobienie, kontrast, N-el rozdaje uczniów kartki z tekstem do samodzielnego uzupełniania. Doskonalenie się poszukiwanie nowych rozwiązań, komunikowanie się uczeń - uczeń, uczeń - n-el, przyjmowanie odpowiedzialności za siebie i grupę.
Reflesksja - ewaluacja Uczniowie oceniają swoje prace. Na drzewie umieszczają listki z wrażeniami z lekcji. Ocenia siebie i innych, pogłębia świadomość własnego uczenia się.

Praca domowa- do wyboru: 1 "Jeden wiatr w polu wiał" - malarskie przedstawienie fragmentu wiersza albo "Wyje piekielna wichura"
2 Drogi wietrze -list skierowany do wiatru
3 Komiks - Dwa wiatry
4 Ogłoszenie dotyczące zbliżającej się wietrznej pogody.

Zadanie dla grupy I:
- Odmieńcie przez przypadki w liczbie pojedynczej rzeczownik wiatr. Wskażcie temat i końcówkę, nazwijcie oboczności.
- Utwórzcie rodzinę wyrazów od rzeczownika wiatr. Zróbcie "słoneczko"
- Wykorzystując "Słownik wyrazów bliskoznacznych" znajdźcie inne rzeczowniki, którymi zastąpicie wyraz wiatr.
- W "Słowniku frazeologicznym języka polskiego" odszukajcie rzeczownik wiatr i znajdźcie 5 związków frazeologicznych bądź przysłów, powiedzeń z użyciem tego wyrazu.
- Dopiszcie jak najwięcej przymiotników do rzeczownika wiatr.

II Grupa:
- Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie pracując z tekstem, wskażcie , jak zachowuje się jeden wiatr, gdzie wieje, co robi? Jakie środki poetyckiego wyrazu zostały wykorzystane?
- Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie pracując z tekstem, wskażcie , jak zachowuje się drugi wiatr, gdzie wieje, co robi? Jakie środki poetyckiego wyrazu zostały wykorzystane?
- Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie pracując z tekstem, wskażcie , jak zachowują się obydwa wiatry? Jakie środki poetyckiego wyrazu zostały wykorzystane?
- Ułóżcie dialog, który przeprowadziłyby dwa wiatry z wiersza Juliana Tuwima "Dwa wiatry".
- Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie przygotujcie inscenizację treści tego utworu.

Opracowanie: Barbara Rzadka

Wyświetleń: 9513


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.