Katalog Barbara Rzadka Język polski, Scenariusze W jaki sposób Julian Tuwim opisał wiatr w wierszu "Dwa wiatry"?W jaki sposób Julian Tuwim opisał wiatr w wierszu "Dwa wiatry"?Konspekt lekcji języka polskiego- klasa VCel ogólny: uczeń zna bogactwo i rolę środków artystycznego wyrazu w poezji (epitet, przenośnia, uosobienie, wyrazy dźwiękonaśladowcze); rozwija umiejętności odczytywania i rozumienia utworów poetyckich. Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów: Poziom wiadomości: A. uczeń zna pojęcia: epitet, przenośnia, uosobienie, wyraz dźwiękonaśladowczy , podmiot liryczny, rodzina wyrazów, wyraz bliskoznaczny, temat, końcówka, oboczność, prognoza pogody, kontrast. B. uczeń potrafi zdefiniować poszczególne środki artystycznego wyrazu, kontrast, odmienia przez przypadki rzeczownik, wskazuje temat i końcówkę, nazywa oboczność , tworzy rodzinę wyrazów, zna zasady pisowni. Poziom umiejętności: C. - uczeń umie wskazywać poszczególne środki artystycznego wyrazu w tekście wiersza, określa ich rolę. - uczeń potrafi oddzielić temat od końcówki podczas odmiany przez przypadki, nazywa oboczność, - uczeń umie ułożyć rodzinę wyrazów. - uczeń potrafi wskazać kontrast jako zasadę kompozycyjną - uczeń potrafi odszukać przymiotniki, które określają rzeczowniki - uczeń potrafi pracować ze "Słownikiem wyrazów bliskoznacznych" i "Słownikiem frazeologicznym języka polskiego" - uczeń potrafi odróżnić komunikat prognozy pogody od tekstu poetyckiego D. -uczeń potrafi samodzielnie ułożyć dialog na określony temat. - uczeń umie zainscenizować prezentowany tekst poetycki Ścieżka prozdrowotna: Stworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu, umiejętność dbania o swoje zdrowie. Postawa: rozbudzenie szacunku dla języka polskiego -każdy Polak pisze poprawnie w języku ojczystym; wie jak dostosować swój strój do zapowiadanej pogody. Metoda: czterech rogów, poszukująca, zadań dydaktycznych, drama ćwiczenia redakcyjne. Umiejętności kluczowe: uczeń potrafi efektywnie współpracować w zespole, myśleć, komunikować się, uczyć się. Formy pracy: indywidualna, zespołowa, z całą klasą. Środki dydaktyczne: teksty wiersza, krzyżówka, materiał do zadań dla grupy, teksty z lukami, arkusze papieru
Praca domowa- do wyboru: 1 "Jeden wiatr w polu wiał" - malarskie przedstawienie fragmentu wiersza albo "Wyje piekielna wichura" 2 Drogi wietrze -list skierowany do wiatru 3 Komiks - Dwa wiatry 4 Ogłoszenie dotyczące zbliżającej się wietrznej pogody. Zadanie dla grupy I: - Odmieńcie przez przypadki w liczbie pojedynczej rzeczownik wiatr. Wskażcie temat i końcówkę, nazwijcie oboczności. - Utwórzcie rodzinę wyrazów od rzeczownika wiatr. Zróbcie "słoneczko" - Wykorzystując "Słownik wyrazów bliskoznacznych" znajdźcie inne rzeczowniki, którymi zastąpicie wyraz wiatr. - W "Słowniku frazeologicznym języka polskiego" odszukajcie rzeczownik wiatr i znajdźcie 5 związków frazeologicznych bądź przysłów, powiedzeń z użyciem tego wyrazu. - Dopiszcie jak najwięcej przymiotników do rzeczownika wiatr. II Grupa: - Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie pracując z tekstem, wskażcie , jak zachowuje się jeden wiatr, gdzie wieje, co robi? Jakie środki poetyckiego wyrazu zostały wykorzystane? - Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie pracując z tekstem, wskażcie , jak zachowuje się drugi wiatr, gdzie wieje, co robi? Jakie środki poetyckiego wyrazu zostały wykorzystane? - Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie pracując z tekstem, wskażcie , jak zachowują się obydwa wiatry? Jakie środki poetyckiego wyrazu zostały wykorzystane? - Ułóżcie dialog, który przeprowadziłyby dwa wiatry z wiersza Juliana Tuwima "Dwa wiatry". - Przeczytajcie wiersz "Dwa wiatry", a następnie przygotujcie inscenizację treści tego utworu. Opracowanie: Barbara Rzadka Wyświetleń: 9513
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |