Katalog

Jolanta Rochalska
Przyroda, Artykuły

Ewaluacja wycieczek szkolnych

- n +

Ewaluacja wycieczek

Wypełnienie przez uczniów ankiet ewaluacyjnych np.:

STANOWISKO I - SIEDZIBA DYREKCJI BIEBRZAŃSKIEGO PARKU NARODOWEGO
STANOWISKO II - FORT ZARZECZNY
STANOWISKO III - WIEŻA WIDOKOWA
STANOWISKO IV - "Z WIZYTĄ U "KRÓLA BIEBRZY".

ANKIETA:

1. Czy nauka w środowisku naturalnym wpływa na Ciebie pozytywnie?
a) tak
b) nie
c) obojętnie

2. Czy jesteś zadowolony z wycieczki?
a) tak
b) nie
c) obojętnie

3. Czy wycieczka poszerzyła Twoje wiadomości? .
a) tak
b) nie

4. Który z etapów wycieczki uznałbyś za najciekawszy? .
a) I
b) II
c) III
d) IV

PODSUMOWANIE PRACY

Analizując ankiety wypełnione przez uczniów, możemy stwierdzić, iż na trzy pierwsze pytania młodzież w 100% odpowiedziała "tak", a zdania były podzielone jedynie przy punkcie 4. Jako najciekawsze stanowisko wybrało:
- stanowisko I - 6,25 % uczniów,
- stanowisko II - 12,50 % uczniów,
- stanowisko III - 18,75 % uczniów,
- stanowisko IV - 63,50 % uczniów,

Wyciągając wnioski z ankiety oraz indywidualnych rozmów z uczniami w trakcie powrotu, można powiedzieć, że wszyscy bardzo chętnie uczestniczą w wycieczkach i wszelkich zajęciach terenowych. Dzieci łatwiej zdobywają wiedzę łącząc wysiłek umysłowy i fizyczny. Aktywnie biorą udział w pracach grupy. Jest to również doskonały sposób możliwości rozwoju wszystkich uczestników. Nawet uczniowie "mniej zdolni" mogą wykazać się w wielu zadaniach, np. w trakcie warsztatów z odlewania tropów. Zajęcia te były podstawą wielkiej satysfakcji, oraz umożliwiły "zabrania cząstki parku" do domu. W trakcie swobodnych wypowiedzi w czasie powrotu, dzieci wyrażały entuzjazm z powodu bliskości parku i obiecywały zachęcić rodziców do indywidualnych, rodzinnych wypraw.

Realizując postulat integracji wiedzy dążymy do scalania wiedzy, treści nauczania z różnych przedmiotów. Wycieczka posłużyła temu łącząc ze sobą elementy języka polskiego (ciche czytanie ze zrozumieniem), plastyki ( wykonywanie szkicu) , matematyki (obliczanie odległości) , wychowania fizycznego (nauka strzelania z łuku) , muzyki (śpiewanie piosenek) a przede wszystkim przyrody. Organizowanie wycieczek interdyscyplinarnych jest w tej chwili koniecznością, gdyż to znakomity sposób integrowania wiedzy.

Sprzyja to również integracji dzieci, uczy poczucia współzależności i współodpowiedzialności za realizację zadań. Doskonali umiejętności komunikacji i wzajemnie inspiruje. Ognisko, wspólne śpiewanie, zabawy rozwijają koleżeństwo i uczucia międzyludzkie.

Forma ta służy integracji ze środowiskiem, poczucia odpowiedzialności za jego stan i rozwój i zrozumienia, że jest się tylko "cząstką wielkiego świata".

Wycieczka daje możliwości realizacji większości zadań szkoły, kształcenia wszystkich umiejętności kluczowych oraz integracji na różnych płaszczyznach. Jest formą bardzo cenioną przez uczniów na każdym etapie nauczania.

Założone cele wycieczki zostały zrealizowane. Było to możliwe jedynie przy dobrze i sprawnie przeprowadzonej wycieczce w oparciu o regulamin wycieczek szkolnych.

Opracowanie: mgr Jolanta Rochalska Nauczyciel Szkoły Podstawowej w Wólce

Wyświetleń: 3663


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.