Katalog

Władysława Kłaptocz
Język niemiecki, Artykuły

Wywiad na lekcji - propozycja rozwijania sprawności kreatywnego pisania

- n +

Wywiad na lekcji - propozycja rozwijania sprawności kreatywnego pisania

Zatrudniona jestem jako nauczyciel języka niemieckiego w Zespole Szkół w Kostrzynie nad Odrą. Uważam, iż wielu nauczycieli języków obcych szkół średnich, po rozpoczęciu kształcenia w cyklu trzyletnim, boryka się z problemem - jak przygotować młodzież w tak krótkim czasie do matury.

Oto jedna z propozycji, rozwijająca umiejętność pisania kreatywnego. Być może zechcą z niej skorzystać nauczyciele germaniści.

Sprawność kreatywnego pisania wymaga od uczniów zachowań językowych, charakterystycznych dla typowych sytuacji znanych uczącym się z zajęć dydaktycznych lub używanego w danej klasie podręcznika, a także dla sytuacji problemowych, stanowiących dla uczniów nowe wyzwanie, któremu muszą sprostać.

W przypadku zaproponowanych przeze mnie w tym artykule typowych form prac pisemnych, chodzi o pomoc uczniowi w klasie pierwszej liceum, któremu brakuje wiary w siebie i ma pod tym względem słabe doświadczenie. Symulowany wywiad może przyczyni się do pokonania tej bariery językowej. Nauczyciel planuje podwójną lekcje i daje uczniom następujące polecenia:

Każdy uczeń szuka dla siebie partnera, z którym przygotowuje wywiad. Wywiad ten jest symulacją wywiadu ze znaną osobą z telewizji lub prasy. Uczniowie dzielą się rolami. Jeden przejmuje rolę dziennikarza i zadaje pytania, drugi odpowiada jako "sławna postać z mediów" (Boris Becker, Steffi Graf, Arnold Schwarzenegger itd.). Uczniowie zapisują przeprowadzone wywiady, w których mogą puścić wodze fantazji, żartować, a nawet prowokować. Nauczyciel w tym czasie podchodzi do każdej z grup, przegląda prace, podpowiada, poprawia błędy i pomaga w przypadku, gdy uczniowie mają trudności z doborem właściwego słownictwa. Po korekcie prac przez nauczyciela, następuje prezentacja wywiadów przez poszczególne grupy na forum klasy. Każdy uczeń ma prawo odczytać swoją rolę z kartki. Ważnym elementem w prezentacji wywiadów są umiejętności aktorskie (mimika, gesty, odpowiednie pozy).

Zauważyłam duże zainteresowanie klasy tą formą zajęć. Uczeń jest wówczas w centrum uwagi, a nauczyciel przejmuje rolę drugoplanową, pełni funkcję moderatora. Walorem dodatnim tej formy zajęć jest również fakt, iż zaangażowani są także uczniowie, którym nauka języka obcego sprawia trudności. W "parach" uczniowie są autorami bardzo ciekawych pomysłów, poszerzają słownictwo w odniesieniu do piłkarzy, piosenkarzy itd., ćwiczą struktury gramatyczne. Forma otwarta - jaką jest wywiad, daje uczniowi "pole do popisu". Z prac prezentowanych na forum klasy pozostali uczniowie również czerpią pomysły. Jest to pierwszy krok do samodzielnego pisania w języku obcym. Pozwala on zachęcić uczniów do kreatywnego pisania i sprawić, aby uwierzyli w siebie i swoje możliwości, co jest niezmiernie ważne w procesie uczenia się języka obcego.

Bibliografia

Boc Henryka, Lipińska Halina (1997): Szkolne formy wypowiedzi, Łomża WOM
Ein Nonsense - Interview: Urszula Hermens, Warszawa

Opracowanie: Władysława Kłaptocz

Wyświetleń: 1051


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.